سایت موبایلی مجزا یا واکنش‌گرا؟

چند شب پیش بود که با یکی از دوستانم سهیل یک بحث جدی بر سر نحوه پشتیبانی سایت در بستر موبایل داشتیم. اینکه سایت ریسپانسیو باشد یا موبایلی مساله این است و این نوشته پاسخی است به همه آنهایی که سهیلی فکر می کنند! افزیش تعداد کاربران موبایل به ما هشدار می‌دهد که به فکر وضعیت سایت موبایلمان باشیم این درحالی است که فقط در دو سال گذشته وب‌گردی کاربران با وسایل همراه مثل موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها پنج برابر شده است. ابتدا بگذارید مروری کنیم و ببینیم که سایت مجزا برای موبایل چیست و طراحی واکنشگرا به چه شکل است.

سایت مجزا برای موبایل

نسخه سبک‌تر شده و بهینه شده برای موبایل ها است که ظاهرش و ساختارش با سایت اصلی شما متفاوت است و بیشتر اوقات به صورت site.ir/mobile و یا m.site.ir است.

طراحی واکنش‌گرا

به زبان ساده طراحی واکنش‌گرا به نوعی از طراحی گفته می‌شود که سایت اندازه‌اش را با توجه به وسیله کاربر تغییر می‌دهد، اگر شما با موبایل، تبلت و کامپیوترتان یا مانیتورهای متفاوت وارد یک سایت شوید؛ طراحی آن تغییری نمی‌کند، اما سایت خودش را با اندازه صفحه نمایش شما سازگار می کند.

مقایسه می کنیم!

طراحی واکنش‌گرا، یک کد HTML دارد و بر روی یک آدرس میزبانی می‌شود. این به این معناست که گوگل به راحتی می‌تواند سایت را Crawl کند، صفحات را ایندکس کند و آنها را راحت‌تر دسته‌بندی کند. اما سایت موبایل، هزینه و زمان بیشتری را طلب می‌کند. برای ایجاد کوچک‌ترین تغییر باید هم در سایت اصلی آنها را اعمال کنید و هم در سایت موبایل! بیشتر از این می‌توانید زمانتان را هدر دهید؟ در واقع از نظر سئو هم سایت موبایل یک سایت مجزا محسوب می‌شود و باعث می‌شود اعتبار و قدرت‌ لینک‌ها هدر برود. مدیریت راحت‌تر، پیشنهاد شده توسط گوگل و ایجاد تجربه بهتری برای کاربران مهم‌ترین دلایلی هستند که می‌توانید با استناد به آنها، پس سایت خود را واکنش‌گرا طراحی کن سهیل عزیزم!

 

نظرات موافقان و مخالفان

حامد یک موافق طراحی موبایلی مجزا: اولویت با کاربران سایت هست نه گوگل. منظورم اینه که باید بسته به شرایط تصمیم گرفت. الان بسیاری از سایت های بزرگ مثل توییتر و فیسبوک نسخه واکنشگرا به شکلی که انتظار داریم ندارن و نسخه موبایلی دارن. اینکه کاربران یه سایت از کجا میان و سایت در حال حاضر دارای کاربر هست یا خیر هم فاکتورهای مهمی برای تصمیم گیری هستند.

خشایار یک موافق طراحی واکنشگرا: مقایسه با فیسبوک و توییتر اصلا کار درستی نیست. اون ها جز اپلیکیشن های تحت وب حساب میشن و به خاطر نیاز های فنی شون نمیتونند طراحی ریسپانسیو داشته باشن. اپلیکیشن های تحت وب هم مثل وبلاگ ها ورودی اصلی شون از گوگل نیست.

محمود یک موافق طراحی واکنشگرا: توییتر بوت استرپ و دیگر هیچ …!

منتظر نظرات شما هم هستیم…

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

خلاقیت در صفحات 404 به همراه فیلم صفحه ای که پیدا نشد

اول از همه باید یاد آوری کنم که خطای 404 چیست و چه مفهومی دارد ؟ …

2 نظر

  1. شاید هم فیسبوک و… قابلیت این انعطاف پذیری رو ندارند. هرچند غیر منطقی که فکر کنیم فیسبوک و توییتر بر روی سیستمی تاکید داشته باشند که به زودی منسوخ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.