وقتی گوگل نتیجه انتخابات را عوض می کند!

چه کسی می توانست حدس بزند که کوچکترین نوسانی در الگوریتم محرمانه آن بتواند نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را دچار تغییر سازد.

رابرت اپستاين معتقد است رقابت در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال آينده به شدت تنگاتنگ خواهد‌بود از اين رو با توجه به قدرت و تاثيرگذاري موتور جستجوي گوگل، ممكن است كوچكترين تغييري در نتيجه جستجوهاي اين موتور بتواند سرنوشت انتخابات را تغيير دهد.

وي مي‌گويد به همراه گروهي از محققان رفتار راي‌دهندگان مردد را درحالي كه در معرض نتيجه جستجوهاي تحريف شده قرار داشتند، مطالعه كرده‌اند. با نمايش دادن نتايجي كه به شكلي مخفيانه بر يك كانديداي خاص تاكيد داشت، محققان توانستند نظر راي دهندگان را نسبت به اين كانديدا تغيير دهند.

در اين مطالعه محققان با تغيير در نتيجه جستجوهاي گوگل توانستند ميزان محبوبيت يك كانديدا را تنها طي 15 دقيقه جستجو 37 تا 63 درصد افزايش دهند. در اين مطالعه 4500 نفر راي‌دهنده مردد از هندوستان و آمريكا حضور داشتند.

سخنگوي گوگل در پاسخ به اين خبر اعلام كرد الگوريتم جستجوي گوگل به گونه‌اي طراحي شده‌است كه پاسخ هاي متناسب را ارائه دهد و منحرف ساختن اين الگوريتم به نمفع يا ضرر يك فرد مي‌تواند اعتماد كاربران را نسبت به درستي نتايج جستجوي اين شركت از خدشه‌دار كند.

با اين‌همه اپستاين مي‌گويد واكنش گوگل بي‌معني است زيرا ارائه پاسخ‌هاي مرتبط به پرسش‌هاي انتخاباتي احتمال تغيير نتايج جستجو‌ها به نفع يك كانديدا را رد نخواهد‌كرد. وي معتقد است با توجه به اختلاف 3.9 درصدي آراي باراك اوباما در انتخابات 2012 تحريف نتايج يك انتخابات به خوبي در كنترل و توان گوگل است.

با وجود اينكه اپستاين مستقيا گوگل را به تحريف نتايج انتخابات متهم نساخته‌است،‌ اما به اين نكته اشاره دارد كه سوابق تاريخي نشان مي‌دهند گوگل در اين زمينه تنها نيست. وي به تلاش‌هاي وسترن يونيون براي تحريف نتايج انتخابات 1876 به نفع كانديداي مورد نظر خويش، يعني رادرفورد هايز اشاره كرد. اين شركت از انحصار شبكه تلگراف خود و قراردادي ويژه با اسويشتد پرس استفاده كرد تا تنها اخبار مثبت را درباره اين كانديدا انتشار دهد و به اين ترتين هايز با اختلافي ناچيز برنده شد.

گوگل به صورت متوسط الگوريتم خود را بيش از روزي يكبار تغيير مي‌دهد و اپستاين معتقد است اين احتمال وجود دارد كه حتي اگر حكومت سه‌نفره آلفابت لري پيج،‌ سرگئي برين و اريك اشميت در تغيير نتايج يك انتخابات نقش نداشته‌‌اند، ممكن است يك كارمند متخلف بدون اطلاع مديران شركت اين كار را انجام داده باشد. اپستاين اعتقاد راسخ دارد كه گوگل مي‌تواند به شكلي بسيار ساده نتايج انتخاباتن در سرتاسر جهان را تغيير دهد.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

پر رونقترین کارها در سال جدید چیست؟!

در اين مطلب قصد دارم به معرفي مشاغل و حرفه های پر سودی بپردازم كه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.