از کجا بدانم که ایده ام فوق العاده است یا نه؟!

امروز داشتم فیلم یکی از کنفرانس های ted را نگاه می کردم که با موضوع عوامل اصلی موفقیت در کسب و کار ارائه شده بود. در این تحقیق بسیار دقیق و کاربردی یکی از 5 رکن اصلی در موفقیت کسب و کار “ایده خوب” بود. وقتی ویدیو را برای بار دوم نگاه می کردم از خود پرسیدم که اساساً صاحب یک کسب کار با چه متر و میزانی می تواند ایده اولیه خود را اندازه بگیرد تا سنجش درستی از مناسب بودن یا نبودن آن داشته باشد. در این مقاله مترهایی را برای ارزیابی دقیقتر یک ایده خام را مطرح خواهم کرد.

idea-emadg

1- رقیب سنجی:

یا ایده شما رقیب دارد و یا ندارد در هر حالت باید خود را جای رقبا بزارید و تصور کنید که در جلسه ایی نشته اید و می خواهید به عنوان یک رقیب ایده آل برای خود شروع به فعالیت کنید با این دید شما برای خارج کردن برند خود! به عنوان یک رقیب فرضی چه تغییراتی را ایجاد و یا حتی چه مسیرهای تازه ایی را برای برندتان خواهید یافت؟
خواه ناخواه رقبایی در حوزه کاری شما ظهور می‌کنند، پس هرچه بیشتر احتمالات را درنظر بگیرید، به نفعتان است

2- سفر در زمان:

شاید این بررسی یکی از مهمترین فاکتورهای ممکن در آزمایش یک ایده باشد و آن هم سفر در زمان و تصور یک دهه آینده باشد اینکه واقعا با روند فعلی در دهه آینده ایده امروز شما چقدر خریدار خواهد داشت؟برای مثال تصور کنید سال 2030 است ، دسترسی به اینترنت جهانی شده، ماشین‌های بدون سرنشین در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند و واقعیت مجازی اشکال جدیدتری برای برقراری ارتباط یافته است. با این تصورات آیا زمان بر ایده‌ای که در ذهن دارید تاثیر خواهد گذاشت؟

3- خود زنی کنید:

شاید کار سختی باشد که بدون تعصب و علایق شخصی بتوان ایده خود را مورد نقد قرار داد ولی نگاه تک بعدی و همراه با تعصب همیشه بزرگترین دشمن استارتاپ های احساسی است پس اول خودتان و بعد توسط نزدیکانتان ایده خود را نقد کنید و در یک جامعه آماری مناسب از میزان استقبال یا نیاز بازار پیش زمینه فکری پیدا کنید.

 

تلاش خواهم کرد در مقالات بعدی درباره 4 رکن دیگر موفقیت یک استارتاپ موفق بیشتر بنویسم.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

گزارش همایش موسا مارکتینگ 2017, هفته آینده تکرار می شود!

فرض کنید یک مهندس ماهانه حداکثر می تواند ۱۰ پروژه را اجرا کند. بنابرین درآمد او …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.