مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی – درس 1

قبلاً در یک مقاله مجزا تعریف کمپین تبلیغاتی را مفصلاً ارائه کردم اما به طور خلاصه یادآوری می کنم که کمپین یک برنامه بازاریابی ضربتی هدفمند برای رسیدن به مجموعه ایی از اهداف نظیر افزایش فروش؛ معرفی یا برندینگ می باشد. در این نوشته قصد دارم درباره مراحل طراحی یک کمپین تبلغاتی بیشتر بنویسم. در بسیاری از کتب و مقالات مراحل طراحی کمپین های بازاریابی تا بیش از 20 مرحله نیز بیان شده است ولی من قصد دارم در این مقاله به روش 3 گام یا کاشت؛ داشت و برداشت اشاره کتم.

به طور کلی هر کمپین تبلیغاتی ابتدا نیاز به ایجاد زیرساخت های تحقیقاتی ؛ ابزاری و… دارد که مجموعه این اقدامات در گروه اقدامات “کاشت” قرار می گیرد؛ پس از این مرحله قطعا حساس ترین بخش ماجرا اجرا دقیق و منسجم برنامه کمپین خواهد بود که به مرحله اصطلاحاً “داشت” گفته می شود و در نهایت در پایان برنامه روزشمار کمپین به یک بخش خوشمزه! یعنی “برداشت” می رسیم که شامل فاز رسیدن به اهداف و از همه مهتر آنالیز برنامه می باشد. در مقاله ایی قبلاً به صورت اجمالی به بحث تحلیل و آنالیز کمپین تبلیغاتی پرداخته ام و به همین دلیل در این نوشته به 2 گام اول یعنی کاشت و داشت خواهم پرداخت.

kasht

کاشت کمپین تبلیغاتی!

  • تحلیل بازار هدف: بزرگترین اشتباه بسیاری از کسب و کارها عدم ذهنیت درست از بازار می باشد؛ و حتی بعضا این کسب و کارها به بیماری “نزدیک بینی بازاریابی” یا marketing myopia مبتلا می شوند که باعث می شود با داده های غلط اقدام به برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی خود کنند.
  • هدف گذاری: شما در چه مرحله ایی هستید معرفی؟ رشد؟ یا نزول؟ همه این موارد که از تحلیل درست ناشی می شود کمک می کند تاشما یک هدف درست برای برنامه کمپین خود در نظر بگیرد و بر روی آن تمرکز کنید؛ تجربه شخصی من نشان داده است که کمپین های متمرکز عموماً برای کسب و کارهای نوپا اثربخش تر از کمپین های چند وجهی خواهد بود. این به این معنی است که شما باید در کمپین خود یک هدف اصلی داشته باشید و 80% از هزینه و انرژی خود را صرف این هدف کنید. به همین دلیل در هدف گذاری وسواس بیشتری به خرج دهید.
  • پول! : در رابطه با بودجه بندی کمپین توصیه می کنم نظریه عدد S را از مقاله زیر دنبال کنید تا هزینه های خود را دور نریزید!

عدد S را در کمپین تبلیغاتی خود پیدا کنید

  • قانون 40 رسانه: این یعنی هرچه از رسانه های بیشتری استفاده کنید موفقیت شما بیشتر خواهد بود؛ مخصوصاً که من همیشه توصیه می کنم که انواع رسانه ها را در کمپین های کوچک محک بزنید و با آنالیز درست کمپین در برنامه اصلی خود از کلیه رسانه های اثربخش در کمپین های قبلی استفاده نمایید. در رابطه با انتخاب رسانه و به ویژه ویژگی های رسانه های تحت وب در گذشته چندین مقاله در سایت منتشر شده است.
  • نوشتن برنامه روزشمار: “چندین سال پیش من از قلب صحرای آفریقا عبور می کردم، صحرای تانزوروفت در اعماق الجزایر فعلی. در آن زمان سال ها بود که فرانسوی ها صحرا را به حال خود رها کرده بودند و پمپ بنزین‌های میان راه همگی متروکه شده بود.  صحرای بی‌آب و علف بیش از 800 کیلومتر پهنا داشت و حتی یک پشه هم در آن پر نمی زد.مثل یک پارکینگ ماسه زرد رنگ وسیع و صاف بود که از هر طرف نگاه می کردی تا افق گسترده شده بود. بیش از 1300 نفر در سال های قبل هنگام عبور از این صحرای پهناور ناپدید شده بودند. اغلب شن های روان مسیر را پوشانده و مسافران شب ها در صحرا گم شده بودند. برای نشانه گذاری مسیر، فرانسوی ها از بشکه های سیاه رنگ پنجاه و پنج گالنی نفت استفاده کرده بودند. این بشکه ها را به فاصله پنج کیلومتری، یعنی فاصله‌‌ای که خمیدگی زمین افق دید را در صحرای بایر محدود می کند قرار داده بودند. به این ترتیب در طول روز هر کجای مسیر که بودیم می توانستیم دو بشکه ببینیم، بشکه‌ای که تازه از آن گذشته بودیم و بشکه ‌ای که پنج کیلومتر بعد از آن در برابر ما قرار داشت. وهمین کافی بود. تنها کاری که باید می کردیم این بود که اتومبیل را به طرف بشکه بعدی هدایت می‌کردیم. در نتیجه می توانستیم از بزرگترین صحرای جهان عبور کنیم. فقط به این صورت که هربار یک بشکه جلو بریم.” (برایان تریسی –قورباغه را قورت بده)”در برگزاری کمپین نیز باید کلیه برنامه ها از قبل به صورت روزشمار پیش بینی شده باشد و هر روز برنامه مربوط به خودش اجرا گردد، به این ترتیب یک کمپین تبلیغاتی بزرگ با حداقل نفرات و هزینه اجرایی و موفق خواهد بود.

 

در قسمت بعدی به آیتم های مرحله برداشت خواهم پرداخت.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

کمپین به چه معناست ؟

چند هفته ای بود از کمپین تبلیغاتی, بایدها و نبایدهای آن در مقالات سایت ننوشته …

یک نظر

  1. ممنون از مطالب مفید سایتتون
    من افزایش درآمد موبایل را از رو سایت دانلود کردم ممنونم عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.