طراحی کمپین تبلیغاتی به روش اوباما!

این چند روز هیاهوی انتخابات آمریکا بین کلینتون و ترامپ در صدر اخبار روز دنیا قرار گرفته است؛ به همین بهانه می خواهم یادی کنم از روش هایی که 8 سال پیش اوباما برای خلق یک شگفتی در کمپین های انتخاباتی خود استفاده کرد. شاید همین مورد درس بزرگی باشد برای ما تا در خلق کمپین تبلیغاتی خود چه در عرصه اقتصادی چه در عرصه های دیگر از این الگوها استفاده کنیم.

اینکه اوباما با 135 میلیون دلار رکوردار هزینه های تبلیغات انتخاباتی تا امروز است و اینکه پشت صحنه های انتخابات سیاسی چه لابی هایی در داخل و خارج از امریکا تاثیر گذار بوده و هستند موضوع بحث امروز ما نیست؛ بلکه می خواهیم به سراغ یکی از روش های کمپین سازی موثر به روش اوباما برویم.

تحليل گر CNN در آن زمان در تحلیلی با اشاره به مجموعه اقدامات تبلیغاتی جمهوري خواهان و اوباما، فرآیندهای اخیر آن‌ها را یک نبرد جنگی توصیف کرد و افزود: اوباما به جبهه مردم روی آورده است و با ترفندی متفاوت می خواهد ریاست جمهور امریکا شود. اوباما در شرایط سختی که حتی در تمدید دور دوم ریاست جمهوری خود داشت  بهترین راهکار را در پیش گرفته و به سراغ ستاره های هالیوودی رفت که در آمریکا طرفداران بسیاری دارند.

استفاده از روش اعتبار سازی در کمپین تبلیغاتی

هر چند قدمت این روش به قبل از انتخابات امریکا بر می گردد و یکی از اصول هر تبلیغات است اما در کمپین تبلیغاتی اوباما به نحو احسنت و با رعایت نکات مهم اجرایی شد, CNN در پایان گزارش خود به “جرج کلونی” و ” کیتی پری “، دو بازیگر و خواننده مشهور آمریکایی در حمایت از اوباما نوشت:جرج کلونی و کیتی پری به دلیل محبوبیت بالایی که دارند، می توانند برگه برنده اوباما باشند.

به طور کلی کسب اعتبار به ویژه در فضای اینترنت به این معنی است که شما نه تنها در فضای اینترنت در موضوع خاص پیشرو و صاحب نظر هستید بلکه یک دلیل احساسی نیز برای اعتماد به شما باید وجود داشته باشد.دلیلی نیز که باعث می شود کمپانی های مختلف به رقابت در این خصوص بپردازند این است که مشتریان فعلی این موضوع را تشخیص دهند و در نتیجه مشتریان جدید و درآمد بیشتر از این طریق بدست آورند. حال یکی از همین ابزارها در طراحی کمپین های تبلیغاتی استفاده مستقیم یا غیر مستقیم از اعتبار یک برند (حقیقی یا حقوقی) است. اما در این اعتبار سازی باید تفاوتی بین یک مدل و یک مرجع قابل اعتماد ایجاد نمایید. اما چگونه؟

matarsak

توصیه مهم: از برندها مدل نسازید بلکه همراه بسازید

بیایید 2 تبلیغ ساده در رسانه های داخلی خودمان را بررسی کنیم: یکی از آنها با بهرام رادان همراه می شود و در همه رسانه ها از عکس بهرام رادان در کنار محصولات خود استفاده می کند اما تولید کننده دیگری نظیر اسنوا به سراغ رامبد جوان می رود و به جای گرفتن عکس و تبلیغات صرف با دعوت رامبد جوان به کارخانه شرایطی را ایجاد می کند که رامبد جواد از رسانه خود برای تشریح چرایی این انتخاب می گوید. و این کار باعث چندبرابر شدن حس اعتماد در بین خریدار می شود. این موضوع نشان می دهد که نباید اعتبار را در چند عکس و تیزر خلاصه کنیم بلکه باید به سراغ اقدامات عملی و البته صادقانه در این زمینه برویم.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

نمونه کمپین تبلیغاتی اجرا شده (فیلم)

چند وقتی بود که نمونه طرح های خلاقانه را با هم مرور نکرده بودیم؛ اینبار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.