برندینگ به سبک دونالد ترامپ – او چگونه رئیس جمهور شد؟!

ترامپ رئیس جمهور شد! تیتری که امروز دنیا را شوکه کرد. قدرت های سیاسی؛ ظهور نسل جدید رسانه ایی؛ حمایت های مالی و بسیاری دلیل دیگر شاید اولین واکنش تحلیلگران به این اتفاق باشد. اما در این مقاله قصد دارم از زاویه دیگری این موضوع را بررسی کنیم و آن ” نابغه برندینگ” است. قبلاً هم در مورد کتاب هنر معامله گری و هوش مالی فوق العاده ترامپ نوشته بودم. اما در این مقاله کوتاه می خواهم ترامپ برندینگ باز را معرفی کنم!

او کیست؟ دیوانه یا نابغه؟

Donald John Trump متولد ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶ تاجر بسیار موفق، نویسنده کتاب های تجارت و موفقیت، سیاستمدار و چهره معروف تلویزیونی آمریکایی و رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا است که مقرر است بر اساس متمم بیستم قانون اساسی آمریکا در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ به عنوان ۴۵مین رئیس جمهور آمریکا سوگند بخورد.

تاریخچه لایسنسینگ ترامپ!

وقتی ویکی پدیا را می خوانی متوجه می شوی که دونالد جدا از کارهای سنتی اش در زمینهٔ املاک، هتلداری و صنایع تفریحی نام و برند ترامپ را در دیگر صنایع و محصولات تثبیت کرده است.نام ترامپ بر شمار زیادی از محصولات از جمله ترامپ فایننشال، فروش و اجاره ترامپ (فروش مسکن)، رستوران‌های ترامپ، بوفه ترامپ، تهیه غذای ترامپ، بستنی پارلر ترامپ، گوترامپ،مجموعه امضای ترامپ، عطر دونالد ترامپ, گلف ترامپ، مجله ترامپ، شکلات ترامپ، خانه ترامپ، تولیدات ترامپ، مؤسسه ترامپ، کارت بازی ترامپ، غول املاک ترامپ (بازی شبیه‌سازی کسب و کار)، کتاب‌های ترامپ، مدیریت مانکن ترامپ، شاتل ترامپ، یخ ترامپ، و-د-کای ترامپ و استیک‌های ترامپ. علاوه بر این گزارش شده ترامپ برای هر ارائهٔ یک ساعته دورهٔ آموزشی ۱٫۵ میلیون دلار دریافت می‌کند.
فوربز در سال ۲۰۱۱، ارزش براند ترامپ را ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زد. ترامپ این ارزش گذاری را قبول ندارد و می‌گوید برند او در حدود ۳ میلیارد دلار ارزش دارد. بسیاری از ساختمان سازان برای بازاریابی خود نام ترامپ را بر اموالشان می‌گذارند. به این دلیل، ترامپ مالک بسیاری از ساختمان‌هایی که نام وی را بر خود دارند، نیست.

branding-trump

او چگونه با برندینگ رئیس جمهور شد؟

حقیقت این است که دونالد ترامپ با زیرکی تمام توانست خود را به یک “برند خاص” تبدیل کند. در علم برندینگ گفته می شود که هر چقدر یک برند، بُرنده تر باشد، قدرتش بسیار بیشتر است و بی تردید بیشتر در یادها می ماند. این رازی بود که ترامپ و تیم برندینگ او، به خوبی از عهده اش برآمدند.
وقتی ترامپ به عنوان یکی از کاندیداهای اولیه جمهوریخواهان وارد رقابت های درون حزبی شد، طبق روال از او پرسیدند که اگر جمهوریخواه دیگری کاندیدای نهایی شود، آیا ترامپ از او حمایت خواهد کرد؟ و ترامپ برخلاف عرف سیاسی گفت: نه! خودم به تنهایی ادامه خواهم داد!!
اینجا بود که او بر متفاوت بودن خود با دیگران تأکید کرد و توجهات را به خود جلب کرد. سپس با اتخاذ مواضع بسیار تند و تیز، برند خود را بُرنده تر و خاص تر کرد؛ اظهاراتی مانند کشیدن دیوار حائل بین آمریکا و مکزیک، ممنوع الوورد کردن مسلمانان به ایالات متحده، محدود کردن مهاجران، استفاده از بمب اتم، پاره کردن برجام و نظایر این ها. او پس از آن که توجهات را به خود جلب کرد، با زیرکی مواضعش را تعدیل کرد.
این برندسازی هدفمند و زیرکانه به نظر من مهم ترین عامل پیروزی او در رقابت انتخاباتی بود.

 

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

پر رونقترین کارها در سال جدید چیست؟!

در اين مطلب قصد دارم به معرفي مشاغل و حرفه های پر سودی بپردازم كه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.