کمپین تبلیغاتی آنلاین و ویژگی های رسانه مناسب

به قول یکی از مشتریان من “کمپین تبلیغاتی شبیه یک کار ضربتی است برای افزایش فروش یا ارتقای برند در یک مدت مشخص شده” با این توضیح می توانیم نتیجه بگیریم که برای اجرای موفق این طرح ضربتی حیاتی ترین بخش کار انتخاب رسانه مناسب است. هر رسانه‌ای که با توجیه اقتصادی، مخاطبان هدف بیشتری را به عکس العملهای سودآورانه، یعنی عمل خرید محصول یا خدمت ترغیب کند، رسانه اثربخش نامیده می شود.

از این تعریف یک خطی می توان 2 استنباط برای انتخاب رسانه موثر استخراج کرد، اول آنکه هزینه های تحمیلی استفاده از رسانه باید در مقابل سودآوری و بودجه سازمان توجیه اقتصادی داشته باشد و دوم آنکه حضور کاربر و عکس العمل مخاطب به سرعت قابل اندازه گیری و لمس باشد. به این ترتیب و با شاخص های مطرح شده از نظر من قوی ترین و به صرفه ترین ابزار تبلیغاتی اینترنت و فضای وب می باشد.

media-rasaneh

 

 

 

 

 

تبلیغات تحت وب سه ویژگی منحصر به فرد دارند که الزام استفاده از آن را در بنیان کمپین تبلیغاتی بیش از پیش معین می سازد:

1- تنها رسانه اقتصادی

فضای وب تنها رسانه‌ای است که می توان با حداقل هزینه تبلیغات موثری را در آن پیش بینی کرد. اینکه ما یک سرمایه يک میلیارد تومانی برای تبلیغات در رادیو و تلویزیون داشته باشیم خیلی ایده آل گرایانه است و برای کسب و کارهای نوپا یک امر دور از دسترس خواهد بود.

 

mediapolicies

 

2- تنها رسانه ماندگار

شما یک بیلبورد را به مدت یک ماه در بزرگترین خیابان شهر اجاره می کنید و تعداد زیادی هم آنرا هر روز می بینند اما به یکباره با برداشتن تبلیغ همه چیز صفر می شود. اما در فضای وب با در نظر گرفتن شاخص های سئو و اصول بهینه سازی سایت، شما پس از پایان کمپین هم همچنان شاهد ورودی ها جدید خواهید بود.

3- تنها رسانه تعاملی

چند ماه قبل در یک تاکسی نشسته بودم و پیام تبلیغاتی جالبی را از رادیو شنیدم که من را برای عضویت در باشگاه مشتریان آن شرکت ترغیب کرد اما بعد از پیاده شدن از تاکسی درگیر کارهای شخصی خود شدم و فراموش کردم که اقدام به عضویت در باشگاه مشتریان آن شرکت بکنم و حتی وقتی به طور اتفاقی چند روز قبل به یاد آن پیام تبلیغاتی افتادم جزییات ثبت نام در باشگاه را به یاد نداشتم. حال اگر من به جای رادیو هنگام نوشیدن یک فنجان قهوه و مطالعه سایت های خبری همان پیام را می دیدم و با کلیک بروی اطلاعات بیشتر وارد صفحه عضویت در باشگاه می شدم امروز من هم عضو باشگاه مشتریان شرکت مربوطه بودم. به این ترتیب تنها رسانه ایی که می تواند به صورت تعاملی بستری را برای فعالیت یا خرید در لحظه مشتری فراهم کند اینترنت و وب سایت ما است.

 

برگرفته از کتاب انفجار با دست خالی | 8 اصل موفقیت کسب و کارهای نوپا به روش کمپین تبلیغاتی آنلاین

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

4 نظر

  1. سید علیرضا خوانساریان

    با سلام و احترام و ضمن تشکر از مطلب بسیار خوب شما

    به نظرم امروز با گسترش شبکه های اجتماعی در بستر موبایل و نرم افزار های پیام رسان و … می توان یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم به این 3 مورد اضافه کرد:

    4- همیشه همراه بودن

    “امروز دیگه گوشی موبایل تنها همراه همیشگی ماست!”

  2. Yours Articles are great! 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.