“جایزه و قرعه کشی” فروش بیشتر یا خودکشی؟+راه حل طلایی!

شاید تصورش برای شما سخت باشد که بر اساس آمار و ارقام یکی از روزنامه های معروف، فقط در شش ماهه دوم سال 92 بیش از هشت میلیارد تومان برای جایزه های 10 برند معروف تخمین زده شده است که قطعا این عدد در این سال ها چند ده برابر شده است! این روزها آرزوهای بزرگ خانواده های ایرانی از کیسه های برنج و چای سر درآورده؛ طوری که ماراتن نفس گیر قرعه کشی های عجیب و غریب شرکت های مختلف پای ثابت برنامه های تلویزیونی شده است. رقابت شرکت های مختلف برای جذب مشتریان کار را به جایی رسانده که انبوهی از جوایز گران قیمت مانند خودروهای bmw، لکسوس، سکه و پول های درشت در قرعه کشی های هفتگی و ماهیانه به مشتریان داده می شود و مشتریان نیز برای کسب آروزهای خود در قرعه کشی های لاتاری گونه شرکت می کنند.

استفاده از ابزار جایزه همیشه مورد اختلافی بازارسازان و مدیران شرکت ها بوده؛ اینکه صرف این هزینه ها توجیه اقتصادی دارد یا خیر و یا اینکه اصلا بر میزان فروش و سهم بازار تاثیر خواهد گذاشت یا خیر همیشه مورد بحث بوده و هست. اما امروز با دلایل کافی به این سه سوال پاسخ خواهم داد:

1- آیا جایزه و قرعه کشی به افزایش فروش کمک می کند یا خیر؟

2- آیا خریدارانی که به خاطر جایزه اقدام به خرید کرده اند مشتریان وفادار شما خواهند بود؟

3- چگونه یک کمپین موفق را با جایزه طراحی کنیم طوری که خریداران را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم؟

 

ghorekeshi

سوال اول: آیا جایزه و قرعه کشی به افزایش فروش کمک می کند یا خیر؟

شک نکنید که استفاده از جوایز مناسب می‌تواند فروش را به‌سرعت افزایش دهد. انگیزاننده‌های احساسی می‌توانند باعث انجام خریدهایی شوند که ظاهرا منطقی است ولی بسیاری از افراد آن را انجام نمی‌دهند.این یک اصل اثبات شده در تبلیغات بوده و هست. و هیچ کس نمی تواند تاثیر جایزه بر میزان فروش را منکر شود. وقتی 2 انتخاب با کیفیت و قیمت یکسان برای مشتری وجود دارد بازاریابی عصبی و خریدهای احساسی همیشه اولویت را به خرید با شانس بالاتر می دهند یا حتی وقتی ما برای انتخاب یک برند جدید تردید می کنیم این جایزه یا شانس بیشتر است که ما را حداقل برای بار اول تحریک به استفاده از آن محصول می کند. پس تا اینجای کار به شما اطمینان می دهم که انگیزاننده های احساسی مانند جایزه همیشه در انتخاب ها موثر هستند.

سوال دوم: آیا خریدارانی که به خاطر جایزه اقدام به خرید کرده اند مشتریان وفادار شما خواهند بود؟

خیر! متاسفانه بررسی آمار فروش شرکت ها نشان می دهد که موج خرید پس از پایان جشنواره ها و قرعه کشی ها به صورت کاملا محسوس افت می کند و این یعنی مشتری برای بار دوم محصول را خریداری نمی کند و به عنوان یک مشتری وفادار برای آن برند شناخته نمی شود. مبحث وفاداری مشتریان به برندها یکی از مهم ترین موضوعاتی است که همیشه در بازاریابی نوین مطرح می شود. هنگامی که صحبت از وفاداری (Loyalty ) مشتری می‌شود دست کم می توان به جلوگیری از مراجعه مشتریان به برندهای رقیب و خرید محصولات آنها اشاره کرد.
به عقیده متخصصان، اصولاً ایجاد انگیزه در مشتری جهت خرید کالا و به قولی افزایش هوش هیجانی مشتری، از اصول اولیه بازاریابی است ولی باید دقت کرد این گونه روش ها به صورت دوره های کوتاه مدت نه تنها منجر به افزایش سهم بازارِ پایدار نمی شود بلکه یک حس خاص را نیز در مشتری ایجاد می کند و آن هم  این که مشتری شرطی شده و در آینده تنها کالایی را خریداری می کند که امکان برنده شدن در قرعه کشی را داشته باشد. این یک اشتباه محض است که فکر کنیم مشتری به دلیل خرید محصول جهت شرکت در قرعه کشی به آن برند وفادار خواهند ماند زیرا حتی در صورت برنده شدن نیز این امکان 100 درصد نیست. هرچند در مواردی نظیر فروش سریع  یا ورود به یک بازار جدید استفاده از قرعه کشی راه گشا خواهد بود اما در صورتی که راه حلی برای تبدیل خریداران به مشتریان وفادار پیدا نکنید این هزینه ها فقط در کوتاه مدت برای برند شما سودآور خواهد بود. پس برای پیدا کردن راه حل باید سوال آخر را پاسخ دهیم!

 

jayese

سوال آخر: چگونه یک کمپین موفق را با جایزه طراحی کنیم طوری که خریداران را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم؟

پس تا اینجا مطمئن شدیم که جایزه می تواند فروش ما را به سرعت بیشتر کند اما باید برای مشکل مشتریان وفادار راه حلی پیدا کنیم. در بازارسازی های جدید، حتی کیفیت نیز به تنهایی در مشتری وفاداری ایجاد نمی کند. در کشور ما، اکثر مواقع فروش کالا به هر قیمتی اتفاق می افتد و این موضوع به بزرگ و کوچک بودن شرکت ها بستگی ندارد. اصل حیاتی ایجاد وفاداری در مشتریان همین یک راز است :

ایجاد ارتباط موثر و پایدار برای رسیدن به حس اعتماد در مشتری

وقتی ما اطلاعاتی از خرید مشتریان خود داریم و از نیازشان باخبر می‌شویم، می‌توانیم خیلی ساده و هوشمندانه آنها را به مشتریانِ وفادارِ برندمان تبدیل کنیم.
به خاطر داشته باشیم جایزه فقط یکی از ابزارهای بازاریابی است که می‌تواند این ارتباط را خوشایندتر کند اما به تنهایی کارساز نخواهد بود. حیاتی ترین مکملی که می توان آن را در کمپین فروش خود با جایزه ترکیب کنیم  استفاده از شبکه های اجتماعی و اصول بازاریابی ویروسی است. که در ادامه تحت یک راه حل طلایی آن را بیشتر شرح می دهم.

راه حل طلایی: ترکیب هوشمندانه جایزه با شبکه های اجتماعی

محصولات محسن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان؛زر ماکارون ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان؛محصولات آوازه ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و…. فقط اعداد چند ماه جایزه های این برند ها آن هم برای 2 سال پیش است! حالا اگر تاثیرات فروش لحظه ایی و برندینگ را در نظر نگیریم؛ این هزینه ها واقعا چه سود دیگری برای این برند ها به همراه داشته اند؟

حال اگر این هزینه ها را مثل کاری که دیجی کالا در اینستاگرام خود انجام داد هوشمندانه با شبکه های اجتماعی ترکیب کنیم چه خواهد شد؟!  دیجی کالا همیشه در مناسبت های مختلف نه با لفظ اپیدمی و تکراری قرعه کشی و جایزه بلکه با پیام هایی نظیر “جشنواره حمایت از زمین سبز” و… جایزه هایی را در نظر می گیرد و جشنواره های بزرگی را تدارک می بیند با این تفاوت که اقدام به عمل خریدار را محدود به ارسال کد روی بسته یا یک پیامک ساده نمی کند بلکه از خریداران به عنوان بازاریابان مجازی خود استفاده کرده و آنها را به انتشار تصاویر مشخصی در اینستاگرام با هشتگ دیجی کالا تشویق می کند. با این کار نه تنها از خاصیت جایزه در کمپین استفاده کرده بلکه کاربران را وادار کرده یکی از فالور های دیجی کالا شوند تا حتی ماه ها بعد نیز با ارسال مطالب هدفمند آن ها را جزء دسته مشتریان وفادار خود نگه دارد. از همه مهمتر مشتری با هشتگ کردن تصاویر مورد نظر با نام دیجی کالا در بین دوستان خود نیز به صورت نامحسوس تبلیغ دیجی کالا را کرده است!

اگر هنوز جزییات طراحی چنین کمپینی برای شما پوشیده است بیایید با یک مثال این مورد بیشتر توضیح دهیم:

عکس تزیینی است
kaleh

طراحی کمپین برندینگ و افزایش فروش برند کاله

در جشنواره لبنیات کاله حامی سلامتی

1- به عنوان مدیران کاله یک جایزه نفیس را به صورت ماهانه برای این کار در نظر می گیریم.

2- روی درب محصولات خود راهنمای شرکت در قرعه کشی را درج می کنیم و در تبلیغات نیز این مورد را پر رنگ می کنیم.

3- به کسانی که فقط عدد 1 را به شماره 000 ارسال کنند و عضو باشگاه سلامتی کاله شوند 1 امتیاز تعلق می گیرد اما به کسانی که با درب محصولات کاله یک شکل خلاقانه درست کنند, عکس بگیرند و در نهایت با نوشتن یک شعار جذاب در زمینه سلامتی آن را در اینستاگرام خود با هشتگ #کمپین_سلامتی_کاله منتشر کنند 100 امتیاز تعلق می گیرد. و گروه دوم علاوه بر اینکه در قرعه کشی ماهانه با امتیاز بالا شرکت داده می شوند هر هفته هم به 3 نفر از فالور های جدید 1 سال خرید رایگان محصولات لبنی کاله هدیه داده می شود.

4- با این کار اولا همه شرکت کنندگان حتی بعد از زمان جشنواره نیز همراه شما خواهند بود و دوما آنها با انتشار این تصاویر در صفحات خود تبلیغ برند کاله را انجام داده و دوستان خود را نیز تشویق به شرکت در این جشنواره خواهند کرد.

5- در پایان کار نیز نه تنها فروش محصولات به بهانه جایزه افزایش می یابد بلکه تعداد زیادی نیز دنبال کننده و مشتریان وفادار نیز به جمع مشتریان کاله اضافه خواهد شد و از همه مهتر وقتی مصرف کننده شعار کاله و سلامتی را بازنشر کند به مرور زمان در ذهن همه این حس حیاتی شکل خواهد گرفت:
کاله یعنی سلامتی ؛ سلامتی یعنی کاله!

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

متن جذاب برای تبلیغات

چگونه یک متن تبلیغاتی تاثیر گذار بنویسم؟ این احتمالاً سوال بسیاری از مدیران فروش؛ بازاریابان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.