4 اشتباهی که کمپین های میلیاردی شیپور و 5040 انجام دادند!

چرا سایت نیازمندی های شیپور و فروشگاه اینترنتی 5040 با حدود بیش از 2 میلیارد تومان سرمایه برای تبلیغات نتوانستند موفقیت رقیبان خود را تکرار کنند؟ آیا سایت های5040  و شیپور شکست خوردند؟ حد و مرز سرمایه گذاری های امروز در فضای وب از هزینه های چند صد هزارتومانی دهه هشتاد فاصله گرفته و دیگر صحبت از رقم های چند صد میلیونی و میلیاردی برای راه اندازی و تبلیغات یک استارتاپ است. اینکه تصور کنیم فقط با یک ایده مناسب و بدون سرمایه گذاری در این بازار پر از رقیب یک شبه موفق می شویم دیگر خیال باطلی است. اما این درحالی است که پول نیز ضمانتی برای پیروزی شما نیست, درسی که به درستی 2 سایت سرمایه دار یعنی فروشگاه 5040 و نیازمندی های شیپور به ما آموختند. امروز می خواهم 4 اشتباهی که این 2 سایت در راه اندازی و کمپین های تبلیغاتی خود انجام دادند را با هم مرور کنیم.

تلویزیون یعنی همه! – اشتباه اول

در اینکه تلویزیون رسانه بسیار بزرگ و اثربخشی در تبلیغات است شکی نیست ؛ ولی این تصور که صرفا سرمایه گذاری در این رسانه برای همه مخاطبین تاثیرگذار خواهد بود یک تصور کاملا اشتباه است؛ دیجی کالا اگر در همان دهه 80 که هیچ رقیبی هم نداشت به جای تمرکز بر مخاطب علاقه مند به تکنولوژی خود درگیر تبلیغات تلویزیونی می شد قطعا امروز در این جایگاه نبود. پس اینکه فکر کنیم فقط با تلویزیون یا هر رسانه دیگری به صورت تک بعدی می توانیم برای برند خود جایگاه سازی کنیم یک اشتباه بزرگ است.

این نکته مهم را فراموش نکنید که تبلیغات تلویزیونی یک حباب بزرگ است که به محض قطع پخش آگهی ها این حباب خواهد ترکید و همه شما را فراموش خواهند کرد! پس برای جایگاه سازی به دنبال روش های عمیق تری باشید.

زمانبندی نامناسب – اشتباه دوم

اگر در کارگاه های حضوری من شرکت کرده باشید قطعا منظور از زمانبندی نا مناسب را به خوبی درک خواهید کرد. من در اول هر کارگاه مستنداتی را ارائه می کنم که از اهمیت زمان ارائه در هر پروژه استارتاپی پرده بر می دارد. اما در اینجا به همین نکته بسنده می کنم که اگر من مدیر شیپور بودم قطعا با 2 میلیارد هزینه صرفا به تقلید از نیازمندی های دیوار نمی پرداختم و به ارائه ساختارهای ناب تر در این زمان می پرداختم

Mistakes-Campaign

کمپین بزرگ بدون آزمایش کمپین کوچک – اشتباه سوم

در کتاب انفجار با دست خالی نیز چندین بار از اهمیت اجرای یک کمپین کوچک قبل از کمپین اصلی نوشته ام؛ کاری که شاید اگر 5040 و شیپور انجام می دادند امروز برای آزمون خطا هزینه های میلیاردی پرداخت نمی کردند. به عنوان مثال شیپور بدون انجام یک کمپین کوچک از مخاطبان مستقیما وارد تبلیغات وسیع رسانه ایی خود شد اما بعد از حدود چند ماه تبلیغات را متوقف کرد و در نهایت با آنالیز کمپین متوجه شد که باید مثل رقیب به جای وب سایت بر روی اپلیکیشن موبایلی خود تمرکز کند و این بار تبلیغات خود را با تمرکز بر نصب اپلیکیشن ادامه داد. اما هزینه این آزمون و خطا چقدر بود؟!

عدم آمادگی فنی و محتوایی – اشتباه چهارم

کاربران واقعا بی رحم هستند! اینکه در بعضی از آمار گفته می شود قریب به 90% از ورودی های وب سایت هرگز برای بار دوم به سایت شما سر نمی زنند نشان از همین بی معرفتی آنهاست!! پس در این شرایط اگر وب سایت خود را از نظر فنی و محتوایی آماده نکرده باشید بهانه دست آنها داده اید! به خاطر دارم بیش از نیمی از محصولات فروشگاه 5040 در زمان اوج تبلیغات ناموجود بود! یا حتی مثلا بخش املاک شیپور در بهترین شرایط به 1/5 آگهی های دیوار هم نرسید!

عدم ارائه دلیل مهمی برای مهاجرت – اشتباه پنجم

واقعا 5040 و شیپور هیچ دلیل و انگیزه کافی برای کاربران خود ارائه نکردند تا آنها را قانع کنند که از این سایت ها استفاه کنند و به نوعی از امثال دیجی کالا یا دیوار مهاجرت کنند. البته انصافا پیدا کردن چنین دلایلی برای مهاجرت واقعا کار سختی است اما وجود موارد این چنینی می تواند پشتوانه بزرگی برای استارتاپ شما باشد.

این ها فقط برخی از دلایلی بود که می شد برای موفقیت یا عدم موفقیت یک کمپین تبلیغاتی نامبرد ؛ اگر شما هم موارد دیگری را در عدم موفقیت استارتاپ های این چنینی موثر می دانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

12 نظر

  1. عزیر زدی ۴ اشتباه بعد ۵ اشتباه نوشتی

  2. سلام..سایت هایی مانند شیپور درامدزاییشون از چه طریقی میباشد؟؟دراین سایت ها ثبت تبلیغ رایگان است پس منبع درامدشان ازکجاست؟

    • باسلام؛
      فقط یکی از روش های سایت هایی نظیر دیوار یا شیپور نوع آگهی های ویژه و… است.

      • شیپور در حال حاضر آگهی ویژه نداره و نه از این طریق نه از هیچ راه دیگری فعلا درآمد نداره. لطفا اطلاعات نادرست ندین.

        • باسلام؛
          دوست خوبم ما در مورد الگو صحبت می کنیم؛ اینکه موقتاً سیاست جذب ترافیک با رایگان کردن کل سرویس اجرا شود ارتباطی به اصل الگوی درآمدی ندارد.

  3. عالی بود هرچند 5040 که اصلا هدفشه یه چی دیگست و ارزش نام بردن نداره ولی شیپور مثال خوبی بود

  4. سلام
    علت اصلی موفقیت سایت دیوار نسبت به شیپور چیه؟؟که با اینکه سایت دیوار بدون تبلیغ وسرمایه گذاری فعالیت میکنه اما سایت شیپور با سرمایه گذاری و هزینه ی زیاد اما همچنان دیوار در بازار رقابت جلوتره؟؟

  5. من فکر می کنم شما ماجرا رو از بیخ اشتباه متوجه شدید.
    استراتژی مارکیتنگ قبل از ابزار باید معلوم شه و من حدس می زنم استراتژی شیپور، جذب مشتریای فعلی دیوار نبوده و نیست. یعنی اون قدر خنگ نیست که همچی اشتباهی کنه، وقتی یه زمین بکر خیلی بزرگ وجود داره از مشتریای هنوز جذب نشده، که اتفاقاْ هیچ رابطه ی خوبی با اینترنت هم ندارن. همونا که با فرقون سر و کار دارن.
    پس این که شیپور یه تارگت گروپ دیگه داره که تو ذهن شما اصلاْ نبوده.
    در مورد مقاله هم شما ۵ مورد رو عنوان کردید و حتی مخاطبتونو در اون حد قابل ندونستین که تایتل رو تغییر بدین.
    من جوابا رو هم که می دیدمُ خشونت شما منو می ترسوند! مخاطب طفلی تون پرسیده که الان بیزنس مادل شیپور چیهُ شما جواب غلط دادین. بعدش مودبانه گفته که جواب شما غلطه. شما باهاش یه جوری برخورد کردید که انگار هیچی سرش نمی شه! من حدس می زنم همه ی ما می دونیم که بیزنس مادل سرویسای کلسیفاید چیه. ولی این که شیپور داره چه کار می کنه برای این مخاطب جالب بوده.
    خلاصه من شما رو دعوت می کنم اول به آرامش، بعدم به سکوت و تفکر.

  6. به نظر من هم یا شما مدیر این دو سایت رو نمی شناسید و اطلاعی از روش کار و روابطش ندارید و یا نیچ مارکتی که هدف قرار دادند رو تا حالا از نزدیک ندیدید.
    از سایت شما انتظار پختگی بیشتری داشتم.

  7. قویا با شما موافقم عماد عزیز .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.