موبایل مارکتینگ و 5 پیش بینی مهم در سال 2016

من برای نوشتن این مقاله چند هفته زمان گذاشتم, چرا که شدیدا به این جمله ایمان دارم که “موبایل مارکتینگ تنها راه موفقیت کسب و کارها در سال ۲۰۱۷ خواهد بود” به همین دلیل تلاش کردم با بررسی همه نظریه ها ؛ آمار و مقالات علمی معتبر, در این مطلب به 5 گرایش مهم که برای اواخر سال 2016 پیش بینی می شود اشاره کنم تا شما هم قبل از اینکه دیر شود برای کسب و کار خود زیرساخت های موبایل مارکتینگ را همسو با نیاز مشتریان خود ایجاد کنید.

اگر هنوز به اهمیت فوق العاده موبایل در بازاریابی امروز ایمان ندارید فقط از خود بپرسید:

  • من چند ساعت در روز با موبایل خود کار می کنم؟ و چند ساعت تلویزیون می بینم؟!
  • چرا دیجی کالا فقط برای اپلیکیشن موبایلی خود در تلویزیون تبلیغ کرد؟
  • چرا کافه بازار مدعی است که بیش از ۱۰% ترافیک و پهنای باند ایران را در دست دارد؟
  • چرا استارتاپ های میلیاردی نظیر شیپور که بدون اپلیکیشن موبایلی قوی شروع به کار کردند شکست خوردند؟
  • و چرا….

 

5 پیش بینی مهم برای موبایل مارکتینگ در سال 2016 – جدی بگیرید!

 

mobile-pool

1- پرداخت های تحت موبایل بیشترین سهم تراکنش های بانکی

تصور کنید حتی در یک فروشگاه فیزیکی هم بتوانید موبایل خود را به محصول مورد نظر نزدیک کنید ؛ بارکد را اسکن و با یک تایید پرداخت را انجام دهید به طوری که اصلا صندوق دیگر حذف شود! یا حتی در یک رستوران یا طبیعتا فروشگاه های مجازی و… سهولت و امنیت بدون رقیب سرویس های پرداختی تحت موبایل قطعا برگ برنده ایی خواهند بود برای کسب بیشترین سهم بازار بانکی. هرچند هنوز در ایران دستگاه های حکومتی و نظارتی برخی محدودیت ها را برای این نوع از پرداخت نظیر ussd اعمال کرده اند ولی این موج قابل ممیزی نخواهد بود. پس در برنامه موبایلی خود راهکارهای “پرداخت آسان” با موبایل را حتما پیش بینی کنید.

 

big-data

2- تغییر 180 درجه ایی محتواها و تبلیغات

همین امروز هم شاهد تغییرات گسترده در شکل و فرمت محتواها هستیم و مهاجرت به سمت محتواهای سازگار با موبایل کاملا ملموس است؛ از این دست تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهاجرت از pdf های طولانی با فونت های ریز نسخه pc به کتاب های الکترونیکی موبایلی هوشمند
  • ورود جدی تبلیغات تصویری مبتنی بر علایق کاربران
  • کاهش زمان ویدیوها به کمتر از 30 ثانیه و افزایش تاثیر ویدیو در بازاریابی ؛ به طوری که با توجه به آمار سال 2015 انتظار می رود تراکنش مالی ویدیو مارکتینگ در سال 2020 به بیش 13 بیلیون دلار برسد!
  • بازگشت gif animation ها و موشن گرافیک ها به بازاریابی محتوا
  • گسترش تکنولوژی های واقعیت افزوده برای پویایی بیشتر محتواها و یا حتی اضافه شدن تکنولوژی های جدید در این زمینه به عنوان مثال تصور کنید روزی را که با موبایل خود در حال خرید از یک فروشگاه آنلاین پوشاک هستید و با همین تکنولوژی می توانید لباس مورد علاقه خود را پرو کنید! ( اگر هنوز درباره واقعیت افزوده نمی دانید این مطلب را از ویکی پدیا بخوانید)
  • جایگزینی شبکه های اجتماعی تحت موبایل به عنوان موثرترین درگاه تبلیغاتی نسبت به تلویزیون ؛ بیلبورد و…

 

gps-marketing

 

3- تبلیغات منطقه ایی-بومی با بهبود تکنیک های GPS

یکی از بدیهی ترین پیش بینی ها و گرایش های پیش رو در زمینه موبایل مارکتینگ بهبود و توسعه تبلیغات منطقه ایی است به طوری که مثلا یک آرایشگاه یا یک آژانس به طور هدفمند فقط منطقه و موقعیت خود را برای تبلیغات انتخاب می کند ارسال پیام های تبلیغاتی هدفمند به مخاطبان درست یعنی حذف پیک های تبلیغاتی که این روزها درب منازل توزیع می شوند و تغییر شکل این تبلیغات در قالب موبایل مارکتینگ

 

Wearable-marketing

 

4- Wearable marketing و ظهور سخت افزارهای جدید پوشیدنی نظیر ساعت هوشمند اپل یا عینک گوگل

امروز Wearable technology تبدیل به مهمترین دغدغه و چشم انداز رقابتی کمپانی های بزرگ نظیر گوگل, اپل و مایکروسافت شده است و قطعا بزرگترین تغییرات در 3 سال آینده مربوط به این حوزه خواهدبود ساعت های هوشمند ios یا اندروید ؛ عینکی با امکانات فوق العاده بخشی از دست آوردهای این حوزه است که لزوم توجه به این عرصه و سازگار کردن بازاریابی های نوین با این ابزار را به شدت حائز اهمیت کرده است. توصیه می کنم در این زمینه بیشتر مطالعه کنید و سعی کنید جزء اولین نفراتی باشید که در حوزه کاری خود از این ابزار به عنوان یک نسل جدید استفاده می کند.

 

res

 

5- حذف استارتاپ ها و وب سایت هایی که mobile friendly نیستند

از سال گذشته تغییرات الگوریتم های گوگل همسو با نیاز مخاطبان به سمتی رفته است که وب سایت هایی که ریسپانسیو نیستند و به تعریف دقیقتر استارتاپ هایی که از  mobile friendly بودن غفلت کرده اند در نتایج با افت محسوسی روبرو شده اند که این روند در صورت ادامه به حذف تدریجی این دسته از کسب و کارهای سنتی منجر خواهد شد پس اگر هنوز وب سایت خود را ریسپانسیو نکرده اید یا با یک اپلیکیشن موبایلی داینامیک به دنبال نفوذ در قلب کاربران نبوده اید از همین امروز تغییرات را شروع کنید!

 

از کجا شروع کنم؟!

برای شروع موبایل مارکتینگ و جذب مخاطبان جدید 2 کار را در اولویت قرار دهید:

اولا اطمینان از mobile friendly وب سایت و ساخت یک اپلیکشن کاربردی و محتوا محور. اگر می خواهید با کمترین هزینه و بدون نیاز به کدنویسی یک اپلیکیشن حرفه ایی برای خود طراحی کنید می توانید از فیلم کارگاه موبایل مارکتینگ اسفاده کنید.

home-slide

 

دوما بعد از ساخت اپلیکیشن موبایلی به دنبال جذب کاربران هدف باشید, کم هزینه ترین راه برای شروع موبایل مارکتینگ فعالیت در شبکه های اجتماعی موبایلی نظیر تلگرام است که اطمینان دارم کتاب رایگان 8 ترفند بازاریابی در تلگرام می تواند در این زمینه کمکی بسیاری به کسب و کار شما نماید.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

متن جذاب برای تبلیغات

چگونه یک متن تبلیغاتی تاثیر گذار بنویسم؟ این احتمالاً سوال بسیاری از مدیران فروش؛ بازاریابان …

8 نظر

  1. خيلي جالب و منطقي بود .
    فقط يك چيزي در مورد اون سطراي اول كه كافه بازار ١٠ درصد … بايد بگم كه كاملا اين حرف تبليغاتيه و هيچ سنديتي نداره و فقط جنبه ي برندينگ داره .

    • سلام سهیل جان؛
      از دقت نظرت توی این مطلب صمیمانه ممنونم البته در مورد بحث کافه بازار در مقاله هم اشاره کردم که این یک ادعا از سوی کافه بازار است ولی وقتی کسی آن هم در حد و اندازه های کافه بازار همچین ادعایی می کند جای تامل دارد.

  2. سلام. مطلب قشنگی بود.من تازه بازاریابی موبایل شروع کردم و دیدم واقعا عوض شد و اینکه این Wearable رو می شه بیشتر توضیح بدید

    • سلام دوست عزیز؛
      امیدوارم مطالب این وب سایت براتون مفید باشه؛ در مورد wearable technology هم همونطور که در مقاله اشاره کردم مربوط به تکنولوژی های پوشیدنی که به شدت در حال پیشرفت و پیش بینی می شه مثل موبایل به زودی در زندگی همه ما نقش پر رنگی داشته باشه مثل ساعت های هوشمند ؛ عینک گوگلی و…

  3. محمدرضا حسنی

    سلام
    باید منتظر موند و دید که چه طور این اتفاق میوفته هر چند که همیشه بازار داخلی ، فرهنگ و بستر بعضی از مواردی که نام بردید فاصله زیادی تا آمار جهانی داره . به طور مثال خرید از یک فروشگاه با استفاده از اسکن یا نزدیک کردن گوشی به سیستم پرداخت اجرایی نشده همچنین در مورد ابزار های پوشیدنی که هنوز همه گیر نشده.
    ولی در بخش های دیگه بازار فعالی داریم مثلا در پلتفرم اینستاگرام و یا تلگرام کاربر در عین کاوش مطالب به سمت خرید محصولی خاص هدایت می شه.

    • ممنونم محمد رضا؛
      نظرت واقعا درست بود؛ هرچند سعی کردم با دست اندازهای ایرانی این گرایش ها رو مطرح کنم ولی نمی شد از شوق جهانی در بعضی مسائل مثل تکنولوژی های پوشیدنی یا واقعیت افزوده چشم پوشی کرد.

  4. پس چرا دانلود های رایگان را هیچکدام به ایمیلم نفرستادید!!!!؟؟؟
    دانلود رایگان ۸ ترفند بازاریابی در تلگرام
    8 ایده کسب ذرآمد با موبایل

    • باسلام؛
      بلافاصله پس از ثبت ایمیل لینک دانلود به ایمیل مربوطه ارسال می گردد؛ درصورتی که به هر دلیل ایمیل را در اینباکس خود پیدا نکردید اولاً از نگارش درست ایمیل در فیلد مربوطه اطمینان و سپس بخش اسپم ایمیل خود را نیز بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.