آموزش بازاریابی اینترنتی – قسمت ششم: آنچه درمورد سئو باید بدانید

اساساً ما باید برنامه بازاریابی خود را طوری برنامه ریزی کنیم تا تاثیر آن بعد از زمان تبلیغات نیز همچنان بر منحنی فروش خدمات یا محصولات ما نمایان باشد. علاوه بر روش های بازاریابی که در درس های قبل معرفی شد مهمترین ابزار برای رسیدن به فروش پایدار رعایت اصول سئو و بهینه سازی درست وب سایت برای جذب مخاطبان جدید از طریق موتورهای جستجوگر نظیر گوگل است.

مزیت بزرگ یک کمپین آنلاین و تبلیغات هدفمند حضور موج بزرگی از مخاطبان در صفحه فرود وب سایت است، هرچند این حجم از کاربران به خودی خود نمی تواند تضمینی برای افزایش رتبه وب سایت باشد اما بستر بسیار مناسبی خواهد بود که با رعایت دیگر تکنیک های بهینه سازی، بتوانیم بعد از پایان کمپین تبلیغاتی نیز حجم قابل توجهی از مخاطبان را برای ارائه خدمات و محصولات خود جذب نماییم.

2 نکته مهم در شروع سئو وب سایت

اولا قبل از هر اقدامی باید بدانید که گوگل که اصلی ترین درگاه ورودی وب سایت شما است چگونه کار می کند در این زمینه قبلا در مقاله “موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟” مفصلا به چگونگی فرآیند و سازکار گوگل اشاره کرده ام که خواندن این مقاله به شما توصیه می کنم. پس از اینکه در مورد فرآِیند کار گوگل ذهنیت پیدا کردید باید اولین و اصلی ترین گام را در سئو بردارید یعنی انتخاب کلمات کلیدی. از نظر من کل کار سئو در سایه این گام قرار دارد و درصورتی که دراین مرحله اشتباهی کنید تمام زحمات شما به هدر خواهد رفت. پس شدیداً توصیه می کنم که با دقت و وسواس بسیاری زیاد کلمات کلیدی و مورد هدف خود را انتخاب کنید.

 

این مقاله سئو را حتما بخوانید

کل سئو یعنی رعایت این 3 مؤلفه:

حالا که عبارت کلیدی خود را پیدا کرده‌اید و با نکات و ترفندهای کلید واژه ها آشنا شدید بهتر است سئو کردن سایت را آغاز کنیم. قبل از هر چیز خیالتان را راحت کنم که هیچ رازی در سئو وجود ندارد که با آن یک شب در صفحه اول باشید و تمامی تبلیغات سئوهای یک روزه و یک هفته ایی و… صرفا تبلیغات بنگاه های غیر تخصصی است. پس دنبال دور زدن گوگل نباشید و تلاش کنید که وب سایت شما مفید باشد و سه فاکتور متن ، لینک و محبوبیت را در وب سایت خود تقویت نمایید.

 

Content-Marketing-emadg

 

مؤلفه اول در سئوی وب سایت: متن

رسالت گوگل یافتن بهترین نتیجه برای کاربر است. با همین توضیح یک خطی نتیجه می گیریم که در صورتی که ما مطالب مفید و کاربردی را در سایت خود منتشر کنیم جزء محبوب های گوگل خواهیم بود. به همین دلیل مؤلفه متن مهمترین فاکتور در بهینه سازی یک وب سایت است. متن یعنی هر نوع محتوایی که در وب سایت منتشر می شود اعم از متن مقاله ، عکس ، ویدیو ، پادکست و… عموما ساختار یک محتوا در وب سایت از 3 بخش اصلی تشکیل شده است:
1- عنوان یا همان Title
2- پاراگراف اول یا همان خلاصه مطلب
3- متن اصلی یا همان ادامه مطلب
عنوان:
عنوان یک محتوا مهمترین بخش آن است که باید بر اساس عبارات کلیدی نوشته شود. کپی کردن مطالب دیگر وب سایت ها در عنوان و به طور کلی در مؤلفه متن یک امتیاز به شدت منفی از سمت گوگل برای وب سایت ایجاد می نماید، برای همین از کپی کردن مطالب دیگران جدا پرهیز کنید. در نوشتن عنوان به نکات ذیل توجه کنید:
– تعداد کاراکترهای عنوان بهتر است که کمتر از 64 کاراکتر باشد.
فاصله ، نقطه ، حروف ، اعداد و… همه کاراکتر حساب می شوند.
– بر اساس قانون ارزش مکانی بهتر است که کلمات اصلی در نیمه اول title اشاره شوند.
به عنوان مثال : “آموزش شبکه ، قسمت اول” بهتر است یا “قسمت اول آموزش شبکه” ؟
– بر اساس قانون چگالی بهتر است از کلمات کلیدی چندبار در عنوان استفاده شود.
به عنوان مثال: “آموزش شبکه و آموزش امنیت شبکه” بهتر است یا ” آموزش شبکه و امنیت” ؟
– با بررسی برچسب های html مناسبترین برچسب از سری تگ های H را انتخاب نمایید
– < h1> بزرگترین اندازه و < h6> کوچکترین اندازه می باشد.
پاراگراف اول:
قطعا در وب سایت های خبری یا دیگر وب سایت ها با مطالبی روبرو شده اید که ابتدا یک عنوان و چند خط متن و احتمالا یک عکس بند انگشتی وجود دارد و با کلیک بر ادامه مطلب وارد اصل خبر می‌شوید. چند خط کوتاهی که در صفحه اول وجود دارد را اصطلاحا پاراگراف اول می نامند، پاراگراف اول از لحاظ سئو چند نکته مهم و قابل بحث دارد:
– پاراگراف اول بهتر است خلاصه‌ای از متن اصلی باشد و کلمات کلیدی را بیان نماید.
– بهتر است یک یا دو عبارات کلیدی در خلاصه متن را bold کنیم تا از سایر عبارات متمایز گردد.
– توصیه می‌شود از پاراگراف اول به دیگر مطالب مرتبط در وب سایت لینک داده شود
متن اصلی:
متن اصلی در یک محتوا می تواند صرفا شامل متن و یا ترکیبی از متن ، عکس و محتواهای سمعی بصری باشد. هرچند حساسیت های دو فاکتور قبلی در متن وجود ندارد اما نکات زیر را در نگارش متن اصلی همیشه مورد توجه قرار دهید.
– همواره تلاش کنید که محتوای تولیدی شما برای کاربران واقعا مفید باشد و زمان بیشتری را برای حضور در وب سایت صرف نمایند.
– همانطور که اشاره شد متن نباید کپی برداری از یک وب سایت دیگر باشد اما می توانید در مقاله خود از محتواهای دیگران به طور ترکیبی در خلال متن خود استفاده نمایید.
– سعی کنید متن اصلی را به چند تکه متن کوچکتر با عنوان های مشخص تقسیم نمایید.
– برای رقابت با دیگر وب سایت ها از تولید محتواهای سمعی و بصری در سایت خود غفلت نکنید.
– در پایان مطلب سعی کنید مطالب مفید و مرتبط را به کارابران پیشنهاد دهید.
– فضایی را برای دریافت نظر و دیدگاه کاربران در انتهای مطلب پیش بینی نمایید.
– تلاش کنید محتواهای وب سایت را در زمانبندی های کوتاه و منظیم در وب سایت خود منتشر کنید.

Backlinks-process-seo

 

مؤلفه دوم در سئوی وب سایت: لینک

همانطور که مطرح شد بدون شک محتوا در وب سایت مهمترین فاکتور در افزایش رتبه بندی گوگل می باشد اما محتوا به خودی خود در صورتی که از روش های مختلف مورد توجه و حمایت قرار نگیرد موثر نخواهد بود. مهمترین روش برای این حمایت استفاده از انواع لینک‌دهی هاست. لینک را می توان به دو دسته لینک داخلی و لینک خارجی تقسیم کرد.
لینک داخلی:
لینک داخلی به پیوندها و لینک هایی گفته می شود که درون وب سایت به صفحات مختلف داخلی دسترسی ایجاد نماید. اهمیت این نوع از لینک دهی هنگامی نمایان می شود که بدانیم اسپایدر گوگل از طریق این لینک ها به مطالب ما دسترسی پیدا می کند و گوگل ساختار وب سایت ما را با این نوع لینک‌دهی ترسیم می نماید. برای بهتر کردن این ساختار به نکات زیر باید توجه شود:
– تلاش کنید برای صفحات مهمتر خود پیوند های بیشتری ایجاد نمایید.
– عبارت های مرتبط را لینک نمایید و از لینک دهی عبارات کلی نظیر ادامه مطلب ، از اینجا وارد شود و… پرهیز نمایید.
– از لینک‌دهی بیش از حد و سیستماتیک پرهیز کنید.
– همراه تلاش کنید کلمات کلیدی خود را به یک صفحه مرجع مناسب لینک نمایید.
لینک خارجی:
از هر نظر مهمترین نوع لینک‌دهی را لینک خارجی یا اصطلاحا بک لینک باید دانست. اما در صورتی که در گرفتن بک لینک به ریزه‌‌کاری ها توجه نکنید نه تنها وب سایت شما در نتایج پیشرفتی نمی کند بلکه شاید توسط الگوریتم های گوگل نمره منفی نیز دریافت کنید. مهمترین نکات در زمینه گرفتن بک لینک شامل:
– اکثر بک لینک های خود را از وب سایت هایی بگیرید که با موضوع وفعالیت شما در ارتباط باشند و از گرفتن بک لینک از سایت های غیر مرتبط پرهیز کنید.
– در هنگام گرفتن بک لینک اولویت با وب سایت هایی است که پیج رنک بالاتری نسب به وب سایت شما داشته باشند. (پیج رنک امتیازی است از 0 تا 10 که گوگل به وب سایت ها می دهد هرچه این عدد بالاتر باشد مفیدتر خواهد بود)
– بهترین نوع بک لینک در “پست مهمان” است، یعنی شما با هزینه و یا به صورت تعاملی یک مطلب در زمینه کاری خود در یک وب سایت منتشر می کنید و در قسمت هایی از متن به وب سایت و صفحات خاص لینک می دهید.
– در هنگام گرفتن لینک از وب سایت ها، به follow و یا nofollo w بودن تگ html توجه نمایید(برای این کار باید با کلیک راست بر روی وب سایت مورد نظر سورس صفحه را باز کرده و با پیدا کردن تگی که در آن به سایت شما لینک داده شده است از نبودن دستور rel = “nofollow” اطمینان حاصل کنید.) وجود برچسب نوفالو به معنای این است که وب سایت مرجع لینک مورد نظر را تایید نمی کند و این باعث بیهوده شدن تاثیر بک لینک می گردد.
– همانطور که در لینک داخلی گفته شد، عبارات کلیدی خود را لینک نمایید یعنی مثلا در زمینه کاری دوربین مدار بسته ، خود کلمه دوربین مدار بسته یا انواع مدل ها و کلمات کلیدی را لینک کنید نه عبارات عمومی نظیر اینجا ، وب سایت ما ، درباره ما ، مشاهد سایت و…
– از لینک ها برای صفحات داخلی هم استفاده نمایید و فقط به صفحه اصلی لینک ندهید. به طور کلی تلاش کنید مخاطب را سریعا به موضوع هدف هدایت کنید.

مؤلفه آخر در سئوی وب سایت: محبوبیت

بدانید که هر لحظه گوگل در حال رصد کردن فعالیت های شماست، حضور شما در شبکه های اجتماعی ، انتشار مطالب ، تایید یا عدم تایید مطالب شما توسط دیگران و خیلی از فعالیت های دیگر همواره مورد توجه گوگل است. مؤلفه محبوبیت با رشد شبکه های اجتماعی و به ویژه از زمان رونمایی گوگل پلاس ، یکی از فاکتورهای مهم خارجی در بهینه سازی وب سایت است.
اگر بخواهیم خیلی سریع و خلاصه کلیات و قواعد مؤلفه محبوبیت را با هم مرور کنیم می توانیم به نکات زیر اشاره کنیم:
– همانطور که در قبلاً هم اشاره کردم حتما در شبکه‌های مختلف اجتماعی برای سایت خود اکانت تشکیل دهید.
– مطالب وب‌سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
– تعداد دنبال کنندگان صفحات خود را بیشتر کنید و از کاربران برای بازنشر و لایک صفحات خود کمک بخواهید.
– علاوه بر شبکه‌های اجتماعی می توانید با ساخت چند وبلاگ تخصصی برای بازنشر محتوا و لینک دهی به وب سایت اصلی، محبوبیت خود را نزد موتور جستجوگر گوگل افزایش دهید.
– با ترفندهای بازاریابی ویروسی مطالبی را برای شبکه های اجتماعی تولید کنید که کاربران بیشتری آنرا به اشتراک بگذارند.

آنچه در قسمت بعدی خواهید دید!:

  • ایمیل مارکتینگ چیست؟
  • چرا هنوز هم ایمیل مهمترین روش تبلیغات اینترنتی است؟
  • نکات و ترفند های حیاتی در ساخت و ارسال ایمیل

همه قسمت های این دوره را از طریق برچسب آموزش بازاریابیدنبال کنید.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.