روانشناسی رنگ در طراحی سایت, پیام هر رنگ را بشناسید

قبول کنیم که هیچ چیز از دنیای اسرارآمیز رنگ ها نمی دانیم؛ مخصوصاً وقتی که جایی شبیه وب سایت به چالش انتخاب رنگ می رسیم؛ دنیای رنگ ها دنیای پیچیده ای است و اگر انتخاب و سلیقه مناسبی نداشته باشید قطعاً تعداد قابل توجهی از کاربران خود را از دست خواهید داد.
اهل فن اعتقاد دارند که رنگ‌ها تاثير زيادي روي احساسات بيننده مخصوصاً در 90 ثانيه اول دارند و علاوه بر این حتی اثر رنگ مي‌تواند بيننده را ترغيب به خريد يك محصول از سایت شما كند. در حقیقت هر رنگی در جایگاه خود می تواند به تنهايي يك پيام مشخص را به چشم بيننده ارسال کند.
در این مقاله قصد دارم پیام و ویژگی های هر رنگ را به صورت متمایز بررسی کنم. علاوه بر این در پایان این مقاله می خواهم یک تکنیک جالب را نیز با شما در میان بگذارم. متاسفانه در کشور ما اغلب کسب و کارها فقط با یک نگاه تک بعدی و تجاری راه اندازی می شوند و کمتر سایتی به رضایت کاربران خود و اینگونه مسائل زیربنایی توجه می کند و عموماً سایت های فارسی زبان با هدف کسب در آمد کار خود را پیش می برند و به همین دلیل نه تنها به تجربه کاربری UX و رابط کاربری UI توجه نمی کنند بلکه با انبوهی از اشتباهات در طراحی ظاهر وب سایت بدترین تجربه کار با سایت را در ذهن مخاطب ایجاد می کنند.

پیام و روانشناسی رنگ در طراحی سایت چیست؟

این مساله که بهترین انتخاب رنگ برای وب سایت ما کدام است، سوالی است که طراحان و مدیران وب، پاسخ کامل و فرمول مشخصی برای آن ندارند؛ چرا که در رنگ‌بندی یک صفحه این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که یک رنگ قرار است برای چه کسی و در چه زمینه ای به کار گرفته شود اما بدیهی است که می توانیم با بررسی ویژگی های هر رنگ گزینه های نزدیک به کار خود را پیدا کنیم.

color

خاکستری: رنگ کاربردی طراحان, اعتبار و نفوذ و عملي بودن . در تجارت بمعناي سنت گرايي است .
صورتی: جیغ بهتر برای خانم ها, ملايمت ، شيريني ، ظرافت و زنانگي ، خوب بودن ، بي گناهي و پرورش كودك
قهوه ای: قهوه اي رنگ كره خاكي ماست و در طبيعت بسيار فراوان است, متانت و علم در این رنگ است.
بنفش: نمادی از ثروت, اعتبار و نفوذ .در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش سبك هاي هنرمندانه است.
زرد: برای جلب توجه استفاده می شود و زرد باعث افزايش تمركز شده ،و سخت ترين رنگ براي چشم
سبز: سلامتی, آزادی و ثروت اين رنگ در چشم ها راحت تر از همه ديده ميشود .
آبی: آبي دومين رنگ عوام پسند است, امنيت ، اعتماد ، مسوليت پذيري ، وفاداري .
قرمز: هيجان ، احساسات شديد ، سرعت ، خطر و تهاجم, شديد ترين رنگ احساس است
مشکی: این رنگ بعنوان رنگ پس زمينه چشم را خسته ميكند , قدرت, ظرافت و فضاسازی لاکچری
سفید: سفيد رنگ خستگي گير و انرژي بخش است , بهترين رنگ براي بك گراند هاي وب است

یک ترفند جالب در رنگ آمیزی: از طبیعت الهام بگیرید

روانشاسی رنگ در طراحی سایت را می توانیم از ابعاد مختلفی بررسی کنیم اما یکی از روش ها همسان سازی با طبیعت است. در این ترفند شما فقط کافیست که یک نماد و عنصر از طبیعت را به عنوان اساس و پایه طراحی و رنگ آمیزی کل وب سایت و سایر بخش های کلیدی سایت در نظر بگیرید مثلا هندوانه یا انگور یا خاک و کره زمین و… می توانند نمونه هایی در این زمینه باشند. برای درگ بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید:

grap

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

قانون “سه کلیک” در طراحی سایت؛ درست یا غلط؟

سال ها بود که در مستندات علمی در زمینه طراحی وب سایت و تجربه کاربری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.