انواع کمپین های تبلیغاتی

تا امروز تلاش کردیم تا با نگاه های متفاوتی به نگارش و اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق بپردازیم. از تعریف کمپین و مراحل طراحی یک کمپین تبلیغاتی تا معرفی نمونه کمپین های تبلیغاتی pdf و… اما امروز قصد داریم به تقسیم بندی تجربی از انواع کمپین های بازاریابی و برندینگ بپردازم. تا امروز تعریف های مختلفی از مفهوم کمپین ارائه کرده ام ولی به اختصار اگر بخواهیم باز هم از ادبیات جدیدی برای تعریف کمپین داشته باشیم:
باید بگوییم که کمپین تبلیغاتی شامل مجموعه ای هدفمند از تبلیغات است که حول یک پیام واحد متمرکز شده اند. همواره در کمپین از کانال های مختلف بازاریابی برای رساندن پیام استفاده می‌شود. علاوه بر این شاخص های بسیار مهمی در موفقیت یک طرح جامع اثرگذار خواهد بود که یکی از آنها تایمینگ است.
قبل از اینکه به تقسیم بندی انواع کمپین های تبلیغاتی بپردازیم باید این مورد را نیز یادآوری کنم که برنامه تبلیغاتی هدفمند مواردی را که شما برای برنده شدن به آن نیاز دارید تعریف می کند. اما هر کمپین تبلیغاتی بسته به اوضاع و نوع بازار و مشتریان قطعاً باید به روش مخصوص به خود انجام شود و نباید یک فرمول واحد را برای همه بازارها استفاده کرد.

انواع کمپین های تبلیغاتی

وقتی این سوال مطرح می شود که انواع کمپین های تبلیغاتی چیست؟ اولین پرسش/پاسخ باید این باشد که رویکرد این کمپین تبلیغاتی چیست؟ و باید بر اساس چه بستری کمپین های تبلیغاتی را تقسیم بندی کنی. در ادامه به عنوان مثال به بررسی انواع کمپین های تبلیغاتی با رویکرد شبکه های اجتماعی پرداخته ام. البته این تقسیم بندی با همین چزییات و با تغییر محدودی در اهداف می تواند در سایر بستر ها نیز پیش بینی شود.

برندینگ یا افزایش فروش

اولین بعد یک کمپین تبلیغاتی در اهداف کلان آن تعریف می شود یک کمپین یا با هدف برندینگ باید طراحی شود و یا با هدف افزایش فروش , عمدتاً این 2 هدف اصلی در یک برنامه مشترک قابل اجرا نیستند و همیشه باید صاحب کسب و کار این مورد را در نظر بگیرد که نمی شود در یک برنامه هر دو ویژگی را به یک اندازه لحاظ کرد.

در گام بعدی اما هر کدام از این بخش ها به 2 زیر بخش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. هم اهداف برندینگ و هم اهداف افزایش فروش می تواند با رویکرد مستقیم(چابک) و غیر مستقیم (بلندمدت) پیش بینی کرد.

به عنوان مثال در نوع مستقیم برندینگ با رویکرد شبکه های اجتماعی می توانیم به افزایش ممبر بی اندیشیم اما در نوع غیر مستقیم دیده شدن پیام در اولویت است. همچنین در کمپین افزایش فروش مستقیم فروش محصول و برگردان مالی اولویت اول سازمان است این درحالی است که در روش غیر مستقیم محصولات رایگانی می تواند ارائه شود تا در فازهای بعدی برای فروش محصولات برنامه ریزی انجام داد.

اگر دوست دارید صفر تا صد یک کمپین تبلیغاتی را به عنوان یک مهارت اساسی یادبگیرید توصیه می کنم حتماً ویدیوهای زیر را بررسی نمایید:

دوره جامع طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی | همه مهارت های حیاتی کسب و کار

 

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

کمپین به چه معناست ؟

چند هفته ای بود از کمپین تبلیغاتی, بایدها و نبایدهای آن در مقالات سایت ننوشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.