دیجیتال مارکتینگ استخدام کنیم یا نه؟! (چالش ها و فرصت ها)

استخدام مسول تمام وقت در بخش دیجیتال مارکتینگ یا به عبارت دیگر راه اندازی یک دپارتمان تخصصی با محوریت دیجیتال مارکتینگ یک چالش جدی در 2 سال اخیر شده است. اینکه چگونه این بخش را راه اندازی نماییم؟ برونسپاری کنیم یا متمرکز باشیم؟ یا اینکه اصلاً چرا باید بخش تخصصی دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم سوالاتی است که در ادامه به آنها خواهم پرداخت.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ که التبه در بسیاری از شرکت ها به اشتباه مسول شبکه های اجتماعی هم گفته می شود کیست و چه وظایفی دارد؟

هرچند پاسخ به این سوال بسته به نوع کسب و کار ، اهداف و مخاطبان متفاوت است اما چند تعریف و رویکرد مشترک در بررسی توانایی ها و وظایف یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که به آنها اشاره می کنم. اما قبل از اینکه در خود شخص و وظایف یا اصطلاحاً Task های  افراد ریز شویم بیایید به این سوال پاسخ دهیم که:

چرا باید واحد دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم؟

در این زمان اهمیت بازاریابی آنلاین بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت تنها به دلیل رشد فوق العاده سریع فرآیندهای آنلاین نیست بلکه یک دلیل ساده تر وجود دارد و آن هم اینکه اساسا از روز اول حیات کسب و کارها بستگی به بازاریابی دارد. و بازاریابی یعنی خلق فرصت ها و سرنخ ها با استفاده از رسانه هایی که کاربران در آنها حاضر هستند و امروز و پررنگ تر از آن در آینده این حضور در شبکه های اجتماعی و فضای آنلاین تعریف می شود. دنیا به سرعت در حال حرکت به سوی دیجیتال شدن است و مردم روزانه و به صورت جاری در حال استفاده از محصولات و محتوای آنلاین و دیجیتالی هستند.

اگر تا الان قانع نشده اید! به این سرنخ ها توجه کنید:

1- چه بازاریابی مقرون به صرفه تر است؟

2- چه بازاریابی با حجم بالایی از مخاطب وفادار در ارتباط است؟

3- چه بازاریابی دقت بیشتری در اندازه گیری و محاسبه اثربخشی دارد؟

4- چه بازاریابی سرعت بالاتری در انتقال پیام دارد؟

5- چه بازاریابی انعطاف بیشتری دارد و خلاقانه است؟

هنوز قانع نشده اید؟؟ پس لطفاً ادامه این مقاله را نخوانید!!

 

می خوام بخش دیجیتال مارکتینگ خود را راه اندازی کنم!

ازکجا شروع کنم؟

همانطور که در ابتدا به آن تاکید شد شکل کار؛ وظایف و اهداف بخش دیجیتال مارکتینگ در هر کسب و کاری کاملاً متفاوت است. پس ابتدا مرزها و اهداف خود را از بازایابی یا حتی به تعبیر ساده تر فعالیت دیجیتالی مشخص کنید. سپس بر اساس این اهداف چارت سازمان خود را به روز کنید اما یادتان باشد که همانقدر که از کمال گرایی باید پرهیز کنید از خرده اهداف هم باید چشم پوشی کنید. واقعیت را ببییند و هدف گذاری کنید.

حالا بر اساس این اهداف باید وظایف مشخصی را تعیین کنید.

وظایف یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بهبود و رشد شما در فضای وب مسیر کار یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ خواهد بود که این وظایف با گرایش سازمان شما جهت دهی ها مختلفی نظیر: افزایش فروش ، برندینگ ، PR و… خواهد داشت. اما سوال اینجاست که چه توانایی هایی را باید این بخش در خود داشته باشد:

1- وب سایت، از آشنایی به وب تا راه اندازی و مدیریت

2- سئو، از آشنایی به اصول اولیه تا توانمندی های اصلی در بهینه سازی وب سایت

3- شبکه های اجتماعی؛ سوشیال گردی تا اینستاگرام مارکتینگ و مهارت های جذب مخاطب

4- کانتنت مارکتینگ، تولید محتوای نوشتاری ؛ گرافیکی و حتی ویدیوی

5- اصول فروش و بازاریابی، آشنا به علوم بازاریابی و افزایش نرخ تبدیل

6- و سایر مهارت ها نظیر موبایل مارکتینگ؛ ایمیل مارکتنیگ و…

استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ

اگر وارد سایت های استخدامی شوید حجم بالایی از این عنوان شغلی را مشاهده خواهید کرد که بسیاری از افراد هم به دلیل نیاز به این بخش خود را کارشناس این حوزه معرفی می کنند و رزومه هایی با توانمندی های همیشه 100% را تکمیل و منتشر می کنند. حال آنکه چقدر این توانمندی ها در بازار واقعی و کسب و کار شما کارایی داشته باشد جزء در اجرا مشخص نخواهد شد. اما آن چیزی که چه در کسب و کارهای نوپا و چه در کسب و کارهای کلان مشترک است نیاز شدید به اجرای کمپین تبلیغاتی در کنار فعالیت های جاری است. همه کسب و کارهای کلان هم که نیروهای تخصصی و متمرکز دارند مثل دیجی کالا؛ سامسونگ؛ گلدیران؛ اسنپ و… با همه ظرفیت خود کمپین تبلیغاتی خود را به صورت پیمانکاری اجرا می کنند تا هم با دانش و مهارت های افزوده نتیجه بهتری را کسب کنند.

 

چالش های بازاریابی آنلاین

• گسترش روز افزون درگاه های ارتباطی
مخاطبان معمولاً  از چندین درگاه دیجیتالی و همینطور انواع سخت افزارهای گوناگون استفاده می کنند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و قواعد متفاوتی است. این امر نه تنها بازاریابی و جذب مخاطب را دشوار می کند بلکه باعث پیچیده تر شدن تحلیل رفتار مشتریان نیز می شود.

• رشد فوق سریع تعداد و قدرت رقبا
باید قبول کنیم که رسانه سازی در کانال های آنلاین و نوین در مقایسه با رسانه های سنتی ارزان تر است و این دلیلی می شود تا پیاده سازی روش های دیجیتال مارکتینگ تقریبا برای هر نوع استارتاپی با هر توانی قابل دستیابی باشد. در نتیجه، علیرغم بازار گسترده در این حوزه، جذب مشتریان و جلب رضایت آن ها بسیار مشکل تر شده است.

• بیگ دیتا!
مشتریان حجم زیادی از اطلاعات را در کانال های دیجیتال از خود به جای می گذارند که این در تعبیر و نگاه اولیه یک ویژگی فوق العاده است اما وقتی در اجرا وارد تحلیل داده می شوید مدیریت و کنترل تمامی داده ها کاری بسیار دشوار خواهد بود. شما می بایست در انبوهی از اطلاعات جستجو کنید و مواردی را بیابید که به شما در تصمیم گیری درست کمک کنند یا حداقل دچار خطا نشوید!

 

تجربیات و چالش های خود را با ما در میان بگذارید

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

زنگ خلاقیت! نمونه کمپین های تبلیغاتی موفق با تبلیغات خلاقانه

باز هم به یکی دیگر از سری قسمت های زنگ خلاقیت رسیدیم؛ اینبار هم مثل …

2 نظر

  1. خيلي عالي بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.