10 نکته در باب آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

قبول دارید همه چیز  در ایران اول خودش میاد بعد فرهنگش؟ خودرو اول اومد بعد فرهنگش! سینما اول اومد بعد فرهنگش! و حالا سوشال مدیا و پیام رسان هایی مثل تلگرام و واتساپ و حتی قبلتر از اینها وایبر خدا بیامرز! اومدن و بعد فرهنگش!

تازه به نظرم هنوز فرهنگ رانندگی با اینکه از 20 سال قبل خیلی بهتر شده و حداقل کمربند می بندیم ولی هنوز خیلی جای کار داره. پس بیاییم با هم کاری کنیم که فعالیت در سوشال مدیا به سرونشت رانندگی ما ایرانی ها تبدیل نشه!
یه شخص با اتیکت کسی هست که آداب معاشرت رو نه تنها در محیط فیزیکی بلکه در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هم رعایت کنه. ولی الان توقع من اتیکت نیست! توقع من فقط این که کمتر روی مخ همدیگه بریم! همین! پس بیایید چک لیست کوتاهی رو با هم مرور کنیم و به هر کدوم که اعتقاد دارید عمل کنید:

1- لات کوچه خلوت نباشیم! و به همان معیار های اخلاقی فضای واقعی پایبند باشید

فکر کنم بعد از علی دایی و فرش ایرانی ما ایرانی ها رو به فحش هایی که در حمله های اینستاگرامی زیر پیج های سلبریتی های داخلی و خارجی دادیم بشناسند! توضیح بیشتر واضحات اگر بخوام بگم چرا نباید این کار رو کرد اما می تونم بگم فرض کنید واقعاً اینجا اینستاگرام نیست بازم این فحش ها داده می شد؟

2-شوهر عمه نباشیم! هر مطلبی را فورا به اشتراک نذارید

تا یه خبر از منبع شوهر عمه دریافت کردید سریع اون مطلب رو به اشتراک نزارید، سعی کنید از صحبت مطالبی که بازنشر می کنید اطمینان داشته باشید. و مطالب اسپم رو منتشر نکنید. این روزها اینترنت به شما امکان جست وجوی چنین پیام هایی و مطمئن شدن از صحت شان را داده است پس اگر خبری در مورد وقوع یک زلزله در یکی از استان ها برای تان آمده، قبل از منتشر کردنش سری به خبرگزاری های معتبر بزنید و تا مطمئن نشده اید، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

3- هر قهوه ای که پیچ خورده شکلات نیست! به نحوه استفاده صحیح از شکلک ها دقت کنید
اگر شما در فضای واقعی برای کسی بوس بفرستید، یا بتونید اون شخص رو ببوسید در فضای مجازی هم می تونید از این شکلک استفاده کنید . پس حد یه شکلک و کاربرد اون رو بلد باشید. یادتون باشه شکلک یا ایموجی حس متن شماست.

4- آیت الله نباشید! از انتشار مطالب اعتقادی پرهیز کنید

شبکه های اجتماعی به ویژه پیام رسان ها فضایی برای انتشار مطالب اعتقادی نیست، به احساسات و اعتقادات بقیه احترام بزارید و مخصوصاً در گروه های کاری و خانوادگی به سمت بحث های پینگ پنگی در حوزه های سیاسی ، مذهی و قومیتی نرید.اجباری نیست تا در هر زمینه ای اظهار نظر کنیم.بعضی وقتها فقط بخوانید، ببینید، گوش کنید و رد شوید. پیام هر فردی علیک ندارد.

5-شیرازی باشید! پست گذاشتن در سوشال آداب دارد

افراد در شبکه های اجتماعی حوصله مقدمات و موخرات ندارند. مطالب واتساپی از آنجایی که قرار است با گوشی خوانده شوند باید تا جای ممکن کوتاه باشند؛ بنابراین از شرح و بسط مطالب یا اشتراک گذاشتن مطالب خیلی بلند خودداری کنید؛ ضمن اینکه هرچند فضای اینترنت دریای بی انتهای متن و عکس است اما باید پست های شما در راستای اهداف گروه باشد و هر مطلبی هم ارزش اشتراک گذاری ندارد.

 

6- رژیم بگیرید! همه چیز سوشال نیست

فرض کنید نت ندارید و از معاشرت با افراد واقعی لذت ببرید تلاش کنید برای استفاده از این فضا در زمان مناسب رژیم اینترنتی برای خود در نظر بگیرید، واقعاً قرار نیست ما تمام وقت ارزشمند خود را در این فضا که اعتیاد آور است بگذرانیم، پس کوتاه باشید ، اطلاعات کاربردی رد و بدل کنید، تحت تاثیر قرار نگیرید اما اثرگذار باشید!

7- تکه تکه حرف نزنید! پیام را کامل بنویس بعد اینتر کن!

پیام غلط:
– سلام حاجی
– خوبی احمد رضا؟
– چی کار کردی ماشین رو؟
– به سمیه گفتی؟
– که من 2 تومن رو برای چی می خوام؟
– زود بهش بر می گردونم؟

پیام صحیح:
– سلام احمدرضا
به سمیه گفتی 2 تومن رو برای چی می خوام؟ زودبهش برمی گردونم. راستی حاجی ماشین رو چی کار کردی؟

8- گروه پی وی نیست! در گروه ها مسائل شخصی را بازگو نکنید

اگر پیگیری دارید یا صحبتی دارید که فقط مخاطب آن پیام یک نفر از اعضا گروه است حتماً در شخصی پیگیری کنید؛ گروه را با حرف های شخصی پر از پیام های بیهودی نکنید!

9- اینکه آقایی برات کادو چی خریده واسه ما مهم نیست! از بازنشر مسائل شخصی پرهیز کنید

اینکه دیشب با آقایی رفتید رستوران و اونجا یه خرس صورتی براتون خریده واقعاً برای ما جذاب نیست! پس مسائل شخصی رو استاتوس یا استوری نکنید مگر اینکه از این راه کسب درآمد داشته باشید و کسانی شما رو به واسطه همین تیپ از محتواها دنبال می کنند!

10- رنگ صدای شما را دوست داریم اما همه چیز را با وویس نگید!

یه آره و تایید ساده رو چرا با پیام صوتی می فرستید! تا جایی که امکانش رو دارید بنویسید و اگر مجبور به قراردادن پیام صوتی هستید هم کوتاه بگید و هم اولش مخاطب و موضوع رو مشخص کنید.

و در پایان یه نکته طلایی که خیلی دوست دارم بگم اینکه از قول من به مامان ها بگید:
اگر شما صبح بخیر نگید صبح نمی شه؟

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

گزارش همایش موسا مارکتینگ 2017, هفته آینده تکرار می شود!

فرض کنید یک مهندس ماهانه حداکثر می تواند ۱۰ پروژه را اجرا کند. بنابرین درآمد او …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.