آموزش بازاریابی اینترنتی – قسمت اول: از کجا شروع کنم؟

در کارگاه آخرم وقتی که 15 دقیقه آنتراکت داشتیم چند دوست عزیز آمدنت و کمی با هم گپ زدیم. نکته جالب این گپ و گفت دوستانه این بود که با اینکه آنها در کارگاه کمپین تبلیغاتی شرکت کرده بودند ولی هنوز به اینکه اصلا بازاریابی اینترنتی چیست و از کجا باید شروع کنند ابهام داشتند. همین تلنگر کوچک باعث شد که سعی کنم در چند قسمت تلاش کنم تا دید مناسبی از بازاریابی اینترنتی را ترسیم کنم. در بخش اول می خواهم به این سوال پاسخ دهم: که از کجا شروع کنیم؟

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی نوین معروف به بازاریابی اینترنتی و بازاریابی آنلاین نوعی از مارکتینگ و تبلیغات است که از طریق بستر اینترنت، پیام تبلیغاتی را به مخاطب خود می رساند. بازاریابی اینترنتی امروزه در حوزه هایی نظیر: بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) ؛ بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)؛ بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)؛ بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) و… تقسیم می شود.

حالا بگو از کجا شروع کنم!؟

خب حالا که به تعریف مشترکی از بازاریابی اینترنتی رسیدیم بهتر است کار را شروع کنیم؛ اولین گام در بازاریابی اینترنتی داشتن یک وب سایت کاربردی است.

قبل از هرکاری ابتدا برای سایت خود یک دامنه مناسب انتخاب کنید این اسم باید: کوتاه باشد، از پسوندهای رایج نظیر .com ، .ir و… استفاده نمایید ، تایپ دامنه شما باید برای همه راحت و بدون اشتباه باشد، با معنی باشد و به راحتی در خاطر بماند. ثبت یک دامنه کار چندان دشواری نیست و به راحتی می توانید با یک جستجوی ساده شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ و دامنه را بیابید و به صورت آنلاین دامنه خود را ثبت کنید. پس از ثبت دامنه نوبت به تهیه هاست و فضای میزبانی می رسد. هاست فضایی است که وب سایت شما در آن قرار خواهد گرفت و با اتصال به دامنه شما کاربران به آن هدایت خواهند شد، میزان این فضا و کیفیت آن بستگی به نظر طراح سایت شما دارد و باید قبل از خرید با یک متخصص مشورت کنید تا هاست شما نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز را تامین کند. هرچند با تمام این توضیحات توصیه می کنم برای شروع سراغ هاست های گران نروید و بایک هاست اشتراکی معمولی شروع کنید اما از سه چیز اطمینان داشته باشید : تامین نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری ، نحوه پشتیبانی شرکت میزبان و آپ تایم بودن سرور.

 

internet-marketing (1)

 

چگونه یک وب سایت مناسب داشته باشم؟

خب حالا وقت آن رسیده است که اسلحه خود را انتخاب کنید. قناسه می خواهید یا کلاشینکف؟ شاید هم وینچستر؟ و یا ژ-۳ ؟ از نظر من خیلی فرقی نمی کند، مهم این است که به هدف بزنید. وب سایت هم همین حالت را دارد اینکه وب سایت را خودتان طراحی کنید، یا اینکه یک شرکت چند ده میلیون تومانی پای قرارداد باشد و یا یک سایت ساز مناسب تهیه کرده باشید به خودی خود نمی تواند شما را موفق کند. بلکه باید هدف گذاری درست داشته باشید و نیازهای کاربران خود را به درستی پاسخ دهید. پس بهتر است یک کاغذ بردارید و در یک ستون مخاطبان هدف خود را مشخص کنید ، در ستون دوم نیاز های آن ها را بنویسید و در ستون آخر خدماتی که می توانید به آن ها ارائه کنید را فهرست کنید. پس از تکمیل جدول فوق ببینید به ترتیب شما جزء کدام دسته هستید.
دسته اول: من خودم می توانم سایتی طراحی کنم که نیاز مخاطبانم را برطرف کند.
اگر جزء این دسته هستید که انگیزه و دانش کافی را دارید و یا می توانید با زمان گذاری مناسب مهارت های طراحی سایت را بیاموزید، این گوی و این میدان. بهتر است از همین امروز شروع کنید و با فازبندی امکانات مورد نیاز به صورت تدریجی سایت خود را گسترش دهید اگر هم نگران این هستید که در حین کار با مشکل روبرو شوید می توانید از منابع زیاد آموزشی ، استفاده از تکنولوژي های متن باز و شرکت در کلاس ها و کارگاه های طراحی وب استفاده نمایید.در پایان با اینکه نمی خواهم شما را به شک بی اندازم اما یادآوری می کنم که از قدیم گفته اند کار را باید به دست کاردان سپرد. دیگر تصمیم با شماست.
دسته دوم: مخاطبان وب سایت من در این مرحله با امکانات پایه نیازشان مرتفع می گردد.
من به شما تضمین می کنم که 80٪ از افراد با تکمیل جدول فوق جزء دسته دوم قرار می گیرند این دسته از افراد نیازی به امکانات خاص و در نتیجه گران ندارند و سناریوی هدف و محتوای آنها می تواند دست کم در فازهای ابتدایی با امکانات عمومی یک پورتال اجرایی و به سود بالایی هم برسد. اگر شما هم جزء این گروه هستید بهتر است با تحقیقات در بازار از پلتفرم ها و سایت‌سازهای ارزانتر برای شروع استفاده نمایید و هزینه‌های بیشتر را صىرف موارد تبلیغاتی دیگر نمایید. البته غیر از امکانات پایه و مورد نیاز دو نکته را قبل از طراحی با شرکت و گروه طراح وب خود حتما بررسی نمایید اول طراحی ظاهر زیبا و کاربری آسان و دوم قابلیت توسعه هسته سایت در فازهای بعدی و عدم محدودیت در اضافه کردن خدمات جدید در آینده.
دسته سوم: مخاطبان وب سایت من نیاز به امکانات اختصاصی و پیشرفته دارند.
امکان دارد شما صاحب یک ایده متفاوت تحت وب باشید و شاید به دنبال اجرای موفق یک نمونه خارجی هستید که نیاز به برنامه نویسی خاص و پیشرفته دارد در این حالت دیگر باید وب سایت خود را به صورت حرفه ای و از ابتدا توسط متخصصان این حوزه پیاده سازی نمایید تا ایده شما سوخت نشود. پس ابتدا یک گروه متخصص را انتخاب کنید و سپس نیاز های خود را مطرح و کار را اجرایی نمایید در این فرآیند هرچقدر شما با ذهنیت قبلی وارد مذاکره شوید به سود شما خواهد بود پس سعی کنید نقشه راه کاملی را از نیازهای خود به صورت مکتوب آماده کنید و در صورت نیاز حتما یک ناظرفنی برای پروژه خود انتخاب کنید که بر روی کار پیمانکار نظارت داشته باشد. توصيه می کنم اگر تجربه کمتری در فضای وب دارید به متخصصان اعتماد کنید و پورتال خود را به روز و کارآمد طراحی کنید.

 

آنچه در قسمت بعدی خواهید دید!:

  • ویژگی های یک وب سایت مناسب
  • تجربه کاربری – UX
  • خلاقیت
  • و…

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.