آموزش بازاریابی اینترنتی – قسمت دوم: ویژگی های وب سایت

در قسمت اول آموزش های بازاریابی اینترنتی به یک تعریف واحد از بازاریابی اینترنتی رسیدیم و سپس در جواب این سوال که از کجا باید شروع کنیم؟ به داشتن یک وب سایت مناسب و راه حل های پیاده سازی آن رسیدیم. در این قسمت می خواهم ویژگی هایی یک وب سایت ایده آل را با هم مرور کنیم. پس با این سوال شروع می کنم که وب سایت خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اولا باید بدانید که جواب این سوال نیاز به تجربه دارد و باید با بررسی کاربران خود و رفتار آنها در سایت؛ رفته رفته این ویژگی ها را در وب سایت خود پیش بینی کنید. اما در ادامه چند قانون کلیدی برای یک سایت ایده آل را که خود در کار به آن رسیده ام را با شما به اشتراک می گذارم:

داینامیک یا استاتیک؟

این نکته شاید چند سال قبل خیلی مورد توجه بود اما امروز یک اصل بدیهی است که وب سایت ما باید پویا و داینامیک باشد. پس نیاز به تاکید نیست که بگویم وب سایتی را طراحی کنید که حتما کاملا داینامیک بوده و شما توانایی تغییر همه محتواهای وب سایت را از طریق کنترل پنل مدیریت داشته باشید.

 

Website-ux

خیلی خیلی جدی بگیرید: تجربه کاربری – UX

سال 89 یکی از مشتریان من در جلسه تحویل وب سایت خود نکته ایی را بدون علم به کار مطرح کرد که بی آنکه بداند مهمترین اصل طراحی وب یعنی user-experience یا همان تجربه کاربری بود که در دانش وب به (UX) معروف است. در آن جلسه من یک وب فوق العاده متفاوت و زیبا را طراحی کرده بودم اما در حین طراحی به خاطر مسائل زیباشناختی از قراردادن دسترسی های معمول در صفحه اول صرف نظر کرده بودم و در جلسه تحویل، مشتری من که مردی جا افتاده بود رو کرد به من و گفت: “آقای گوگانی جداْ سایت از نظر زیبایی بی نظیر شده سپاسگذارم ولی به نظرم خیلی ها بعد از چند دقیقه کار کردن با سایت بدون آنکه دلیلی داشته باشند می گویند چه سایت مزخرفی و سایت را خواهند بست!” شنیدن این حرف بعد از هفته‌ها تلاش برای همچین سایت زیبایی شوک آور بود، هرکسی جای من بود قطعا می گفت شما هیچی از طراحی نمی دانید و جلسه را ترک می کرد. من چند لحظه سکوت کردم بعد از اینکه به خودم آمدم گفتم بررسی می کنم! و یک هفته تمام به دور از هر پروژه‌ای شروع به مطالعه کردم تا ایراد کار را پیدا کنم و در نهایت سایت بازنویسی شد و اینبار با رعایت کلیه اصول تجربه کاربری سایت را طراحی کردم. در دنیا تجربه‌کاربری یکی از مهمترین موضوعاتی است که همیشه با آن در ارتباط هستیم اینکه بدانیم الان کاربران ما چه چیزی را دارند تجربه می‌کنند. برای این کار لازم است که نیاز‌های کاربر را شناسایی کرده باشیم و بدانیم که با چه مسائلی روبرو هستند. طراحی اینجا یعنی پیدا کردن راه حلی برای این مسائل. بنابراین طراحی‌تجربه‌کاربری یعنی پیدا کردن راه حلی برای بهتر کردن تجربه‌های کاربران و در نتیجه ایجاد حس رضایت در استفاده از خدمات.

لطفا خلاقیت داشته باشید!

محمد رضا دوست محمدی طراح جلد یکی از پرفروشترین مجلات ایرانی حرف جالبی به من آموخت: ” مخاطب از کشف کردن لذت می برد” پس کمی خلاقیت در طراحی و خدمات شما می تواند شادمانی بیشتری برای مخاطب به ارمغان بیاورد. اما مرز این خلاقیت کجاست؟ تجربه به من نشان داد هر خلاقیتی که با اصل UX در تضاد نباشد می تواند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد. البته بهتر است تا مخاطبان خود را هم در نظر بگیرید و بعد سطح خلاقیت را در ظاهر یا هسته وب سایت خود پیش بینی نمایید یادتان باشد همانقدر که کشف کردن لذت بخش است کشف نکردن هم تنفر آمیز است!

 

web2

 

وب2 و نقش کاربر در سایت

اگر در یک عبارت کوتاه بخواهم وب2 را تعریف کنم آن را “هویت دادن به کاربر” بیان می کنم کاری که شبکه های اجتماعی ، ویکی پدیا و… در حال انجام آن هستند، از ایده وب سایت شما بی خبرم اما این را می توانم بگویم که حتما سهم کاربر را در وب سایت خود محفوظ بدارید. این سهم از یک حق رای ساده و دیدگاه گرفته تا یک پروفایل و صفحه شخصی می تواند ادامه داشته باشد.

رعایت اصول سئو

اگر سایت شما را به یک موجود زنده تشبیه کنیم، کاربران برای این وب سایت در حکم اکسیژن هستند و اگر اکسیژن نباشد مرگ این موجود دوست داشتنی قطعی است. از طرفی 80٪ از ورودی های یک وب سایت سالم از موتورهای جستجو و به ویژه گوگل تغذیه می شود پس می توانیم با یک دو دو تا چهارتای ساده نتیجه بگیرم که شیشه عمر وب سایت ما در دستان گوگل است. پس قبل و بعد از طراحی سایت حتما استانداردهای (seo) را در وب سایت خود رعایت کنید. به برخی از مهمترین این اصول در فصل های بعدی اشاره خواهم کرد.

به روزرسانی منظم محتوا

باید تمام تلاش شما این باشد که در لیست محبوبترین های کاربران قرار بگیرید تا بیشتر به شما سر بزنند و از خدمات یا محصولات شما به طور مستمر استفاده کنند. برای این کار خود را جای کاربر قرار دهید از خود بپرسید: “من که هفته یا روز گذشته به این سایت سر زده ام این هفته چه چیز جدیدی در انتظار من است؟ ” اگر برای این سوال جواب قانع کننده‌ای پیدا نکردید بهتر است کمی تجدید نظر کنید!

 

آنچه در قسمت بعدی خواهید دید!:

  • مواد لازم!
  • میل سرور
  • پنل پیامکی
  • لیست طلایی
  • TV
  • و…

 

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.