حیاتی ترین سوال در سئو: چگونه بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنم؟

بارها و بارها دیده و شنیده ام که بسیاری از پروژه های سئو به دلیل عدم انتخاب عبارات کلیدی درست با شکست مواجه شده اند. متاسفانه همیشه صاحبان وب سایت ها فکر می کنند این فرآیند، کار خیلی ساده ای است و اولین کلمات کلیدی که به ذهن خودشان می رسد را در دستور کار قرار می دهند. و این یعنی شکست صد در صدی کل پروژه سئو.

اولین گام در فرآیند بهینه سازی وب سایت انتخاب واژه های کلیدی درست است. خیلی ها سئو را افزایش پیج رنک ؛ افزایش الکسا و… می دانند اما از نظر من سئو در عمل یعنی حضور در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل با کاربردی‌ترین عبارت. امکان دارد شما با کلماتی همواره در صدر نتایج جستجو باشید اما گوگل حتی یک بیننده هم روانه‌ سایت شما نکند، بسیار ساده است شما واژه‌هایی را برگزیده‌اید که جستجو نمی شوند! به طور کلی برای انتخاب کلمات کلیدی سایت باید سه فاکتور زیر را در نظر داشته باشید:
الف- رقابتی بودن
ب- محبوبیت
ج- ارتباط با خدمات
برای یافتن بهترین کلمات کلیدی ابتدا خود را به جای کاربران هدف در نظر بگیرید و لیستی از عباراتی که حدس می زنید کاربران با آنها جستجو می‌کنند تهیه کنید ، برای تکمیل کردن این لیست از دیگران نیز کمک بخواهید. سعی کنید با یک جامعه آماری مناسب و با در نظر گرفتن سلایق مختف لیست جامعی از واژه های کلیدی را به ترتیب اولویت جمع آوری کنید. از پراکندگی موضوعات و داشتن لیست طولانی پرهیز کنید.

چند شاخص که باید در انتخاب کلمات کلیدی سایت به آن توجه کنید:

1- اگر تازه کار هستید شاخ به شاخ نشوید!

اشتباه نکنید! نباید از ابتدای کار به فکر کلمات کلیدی رقابتی باشید.این تصمیم، احتمال زیاد باعث شکست کل پروژه شما خواهد شد. اولا اصلا رسیدن به این لغات در شروع کار بسیار سخت و زمان بر خواهد بود و دوماً فرض کنید با هزینه و زمان بسیار زیاد و به سختی، موفق شدید، کلمه کلیدی رقابتی را به صدر نتایج گوگل برسانید و آن کلمه هم روزانه برای شما ۲۰۰ کلیک به ارمغان می آورد.حالا به هر دلیلی اگر در آن کلمه افت کنید و به صفحه ۲ گوگل بروید، کل کلیک خود را از دست می دهید.لذا ریسک این گونه اقدام کردن، بسیار بالاست. در عوض اگر برای ۲۰ کلمه کلیدی کم رقابت تر که هر کدام روزانه ۱۰ کلیک برای شما داشته باشند، هم خیلی راحت تر و سریع تر می توانید در سئوی انها موفق شوید و هم ریسک کمتری در کار داشته اید.

 

keyword-research

 

2- کلمات کلیدی طولانی – آری یا خیر؟!

کاربران جستجو کننده به دنبال سایت هایی هستند که دقیقا خواسته آنها را برطرق کند.دنیای امروز دنیای کیورد های طولانی است.کیورد های کوتاه زیادی وجود دارند که ترافیک کمتری از کلمات کلیدی طولانی تر دارند.عبارت های کلیدی طولانی Long tail keyword نامیده می شوند.حقیقتا کاربران وب؛ روز به روز حرفه ای تر می شوند و هوشمندانه تر جستجو می کنند.البته این که چه تعداد کلمه کلیدی را انتخاب کنید به خودتان بستگی دارد، اما این که آیا واقعا آن ها به درد شما میخورند مطرح است. برای این کار بیایید و خودتان را جای کاربران قرار دهید و با احساس نیاز درست جستجو کنید.

3-Vanity Keywords

دانلود ؛ جواهر ؛ خرید و سایر کلمات کلی این چنینی را کلمات کلیدی پوچ یا Vanity Keywords می نامند. زیرا اگر یک کلمه کلیدی از این دست را جستجو کنید خواهید فهمید در استفاده از این کلمات چه کسی فضاهای خالی را پر کرده است. ما متوجه شدیم که استفاده از صدها و یا هزاران کلمه کلیدی خاص مطابق با خدمات، محصولات، برند و موقعیتی که شما خدمت رسانی می کنید و یا محصولات خود را می فروشید، بسیار موفقیت آمیز تر از استفاده از کلمات پوچ است.

4- فریب ندهید

در محتوا و عبارات کلیدی خود به دنبال استفاده از برندها ؛ نام ها یا شاخص های دیگران که ارتباط درستی با سایت شما ندارد نباشد. جدای از اینکه سئوهای اینگونه انرژی بسیاری از شما خواهد گرفت؛ با این حال حتی اگر شما با کلمه کلیدی برند شخص یا شرکت دیگری، صفحات بالایی گوگل باشید، کاربر پس از ورود به سایت شما، متوجه می شود، شما آن سایت نیستید که دنبالش بوده است.پس بی درنگ سایت شما خیلی زود بسته می شود(bounce rate بالا می رود) و کل زحمات شما برای سئوی این نوع کلمات کلیدی سوخت می شود.

ابزارهای مفید برای پیدا کردن کلمات کلیدی:

پس از طی کردن مراحل بالا وقتی به لیست کلی از عبارات کلیدی رسیدید بهتر است یافته های خود را با نتایج آماری گوگل و سایر ابزارهای سیستمی مطابقت دهید. برای این کار فرمول های زیاد و نرم افزار های مناسب بسیاری وجود دارد که در ادامه به برخی از این روش ها و تکنیک ها اشاره می کنم.

google-adwords

 

1- Google Adwords 

این ابزار حرفه ایی برای خود گوگل است و حرفه ایی ها همیشه از این ابزار استفاده می کنند؛ هرچند تغییرات جدید در این بخش آمار ریز گذشته را منتشر نمی کند ولی همچنان از تب Keywords در Your first campaign می توانید لغت های مورد نظر خود را بنویسید و علاوه بر مقایسه محبوبیت عبارات؛ می توانید از گزینه more like this نیز عبارات مشابه پیشنهادی خود گوگل را نیز پیدا کنید.

2- یافتن ادبیات مخاطب با سرچ ساده!

این هم یکی از راحتترین و جالبترین روش ها است؛ اینکه از جستجوی خود گوگل کمک بگیرید به این صورت که اول عبارت را بنویسید و صبر کنید تا خود سیستم گوگل به شما بر اساس شاخص هایی که دارد عبارت کامل را پیشنهاد دهد مثلا در حوزه آشپزی بنویسد : آموزش پخت….. بعد می بینید که گوگل پیشنهاد می دهد آموزش پخت ماکارونی! یا آموزش پخت پیتزا و…

3- وب سایت های کاربردی دیگر

با یک جستجوی ساده می توانید تعدادی سایت دیگر نیز به عنوان مکمل پیدا کنید تا داده های خود را دقیق تر آنالیز نمایید ؛ برای این کار در گوگل keyword finder یا Keyword Research Tools را جستجو نمایید. سایت هایی نظیر kwfinder.com از جمله سایت هایی هستند که در صورت پشتیبانی از زبان فارسی می توانند داده های ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند.

 

keyword-tools

 

برگه تقلب پیدا کردن لغات کلیدی – نتیجه گیری

اول: برای شروع اول از خودتا شروع کنید و هر آنچه که به نظر شما با توجه به شاخص های مطرح شده ترافیک موثرتری را به همراه خواهد داشت را الویت بندی نمایید.

دوم: از مشتریان ؛ دوستان و همکاران با سلایق مختلف بخواهید مشابه لیست شما را تهییه نمایند

سوم: لیست نهایی را نهایتا به 10 عبارت مشترک با ضریب کارایی بالا محدود کنید و مطمئن شوید همه کلمات کلیدی منتخب ویژگی های مطرح شده را در خود دارند

چهارم: از ابزار Adwords گوگل میزان محبوبیت عبارات را بررسی نمایید و در صورت نیاز اولویت های خود را اصلاح نمایید

پنجم: ادبیات دقیقتر کاربران را با عبارات پیشنهادی حین جستجو در گوگل بیاموزید و مطابق موج نظر عموم کاربران عبارات کلیدی را جمله بندی کنید

ششم: در پایان قبل از نهایی سازی عبارت ؛ داده های خود را با نتایج سایر سایت های موجود هم مطابقت دهید. و پس از اطمینان با قدرت سئو سایت را شروع کنید!

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

یک نظر

  1. ممنون از شما بابت این مقاله کامل و مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.