کمپین تبلیغاتی و تحلیل های بعد از برگزاری کمپین

طبیعی است که برگزاری یک کمپین گسترده و پرداخت هزینه‌های تبلیغات از سوی صاحبان مشاغل به قصد تاثیر گذاشتن بر نگرش مخاطب برای انتخاب گروهی از محصولات و خدمات است. تغییر در احساسات و نگرش مخاطبان، بخشی از ماموریت یک کمپین موفق است. اما قبل از انجام هرگونه تبلیغ تجاری باید روشن شود که هدف تبلیغ کنندگان از تبلیغات چیست؟ این هدف می تواند ابتدا تاثیر بر احساسات و نگرش‌ها و سپس تاثیر بر عمل و رفتار خریدار در جهت رسیدن به سودآوری مناسب باشد. هرچند خرید نقطه پایانی اهداف یک کمپین نیست و وفاداری و تکرار خرید، مهمتر از فروش محصولات است ولی اگر خرید یا فروشی صورت نگیرد، وفاداری و تکرار خریدی هم وجود نخواهد داشت.

برای درک هرچه بهتر میزان اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی باید دید که آنچه در پیش بینی اولیه آمده بود، تا چه میزان با واقعیت تطابق دارد. در این ارزیابی، هدف، تعیین میزان اثربخشی تبلیغات بر مخاطب است که تنها از طریق مقایسه شاخص‌های قبل و بعد از اجرای کمپین میسر خواهد بود. در اندازه گیری اثربخشی تبلیغات می توان سه شاخص مهم را در نظر گرفت:

  • نرخ پاسخ گویی مخاطبان
  • ایجاد درآمد
  • افزایش سودآوری

به طور کلی محصولات و خدمات را از نگاه خریدار می توان به دو دسته 1- محصولات کلان و بادوام و 2- محصولات زودمصرف و کم‌دوام تقسیم کرد. با این تقسیم بندی باید توقع از نحوه اثربخشی در دسته بندی های مختلف متفاوت باشد.
1- محصولات کلان و بادوام: خرید محصولاتی نظیر اتومبیل، یخچال و یا خدماتی نظیر بیمه و بانک میزبان که مصرف کننده برای دریافت آن باید بهای زیادی بپردازد مستلزم داشتن فرصت و دقت کافی برای انتخاب و تصمیم گیری است.روانشناسان معتقدند که تصمیم گیری در مورد خرید یا عدم خرید این دسته از محصولات در لایه عمقی مغز صورت می گیرد که اصطلاحا «درگیری ذهنی بالا» خوانده می شود. پس طبیعی است که بازه زمانی تفکر تا تصمیم می تواند در این دسته از محصولات زمان به مراتب زیادتری را نیاز داشته باشد.
2- محصولات زودمصرف و کم دوام: اقلام مصرفی مثل نوشابه، شکلات یا شارژ تلفن همراه در این گروه قرار می گیرند. اصطلاح محصولات سوپرمارکتی نیز برای این گونه محصولات به کاربرده می شود. تصمیم گیری برای خرید چنین محصولاتی در لایه‌های سطحی مغز انجام می گیرد و نیازی به مدت زمان طولانی برای تصمیم گیری نیست.
با تفکیک محصولات و خدمات خود به دو دسته ذکر شده باید انتظار دو نوع اثربخشی متفاوت را داشته باشیم. در نوع اول تبلیغاتی اثربخش است که نیاز مشتری به آن محصول را همراه با هویت نام تجاری محصول، برای مخاطب، تعریف و آن را در ذهن مخاطب جایگاه سازی کند حتی اگر در زمان مقرر منجر به خرید آن محصول نشود. در مقابق، برای محصول و خدمات نوع دوم تبلیغاتی اثربخش است که تاثیر فوری بگذارد و منجر به فروش شود.

analysis-reporting-controls

بازنویسی مجدد کمپین تبلیغاتی

حالا که آنالیز دقیقی از کمپین تبلیغاتی خود به دست آورده ایم باید هرچه سریعتر آماده راه اندازی کمپین قدرتمند بعدی باشیم. بدون شک بعد از اجرای کمپین اول رقبای شما نیز با احساس خطر از شرایط بازار دست به کار خواهند شد به همین دلیل باید با جمع بندی نکات تحلیلی کمپین و با تجربه به دست آمده از کانال ها و رسانه‌های کمپین اول برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی دوم را در دستور کار قرار دهید. برای این کار علاوه بر تکنیک‌های مطرح شده حداقل 2 کار را انجام دهید اول تحلیل به روش علمی  سوآت که در مقالات بعدی مفصلاً به آن خواهم پرداخت و دوم هزینه هایی که برای جذل هر مشتری جدید داشته اید.

این فاکتور نشان‌دهنده کل هزینه‌ای است که شما برای جذب یک مشتری جدید در یک دوره زمانی خاص پرداخت کرده‌اید. برای محاسبه این فاکتور کافی است تعداد کل هزینه‌های بازاریابی و فروش آنلاین خود در بازه برگزاری کمپین را تقسیم بر تعداد مشتری‌های جذب شده در آن بازه نمایید تا ببینید یا این هزینه ارزش داشته است یا خیر.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

کمپین به چه معناست ؟

چند هفته ای بود از کمپین تبلیغاتی, بایدها و نبایدهای آن در مقالات سایت ننوشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.