مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی – درس 2

در درس1 مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی تا اینجا پیش رفتیم که کل یک کمپین تبلیغاتی را به سه گام کاشت؛ داشت و برداشت تقسیم کردیم در این سه مرحله ابتدا زیرساخت های مورد نیاز کمپین خود را آماده کردیم این موارد شامل بررسی دقیق بازار و تحلیل فضای کسب و کار, بودجه بندی, انتخاب رسانه, ساخت و تهیه مواد لازم و در نهایت نوشتن برنامه روز شمار بود.

در درس دوم قصد دارم تا به مرحله برداشت و اجرای کمپین تبلیغاتی بپردازم؛ توجه داشته باشید که این مرحله علارقم حساسیت و اهمیت بسیار بالا در صورت عدم تامین ظرفیت مناسب در گام قبلی یعنی مرحله “کاشت” قطعا موفق نخواهد بود. خب حالا وقت شروع روزهای سخت است!

وقتی به تعریف کمپین یعنی “ضربتی بودن” آن دقت می کنیم متوجه می شویم که در مرحله اجرا از نظر زمانی به شدت در فورس هستیم و این یعنی غفلت و کندی در این مرحله می تواند کمپین ما را با شکست مواجه کند. پس اول از همه سعی کنید به برنامه روزشماری که در مرحله قبلی آماده کرده اید پایبند باشید و برنامه را طبق جدول و در روز معین شده انجام دهید. در کل زمان اجرای کمپین این مورد را به خود یادآوری کنید که شما الان در حال شکار هستید پس ذره ایی غفلت باعث فرار شکار خواهد شد.

emadg

داشت کمپین تبلیغاتی!

  • مدیریت رسانه ها: در مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی مهمترین کار مدیریت و نظارت دقیق بر روی رسانه های انتخابی می باشد؛ استفاده درست و به موقع, ترکیب و یا توقف تبلیغات در رسانه های مختلف محتمل است. اجرا الزاماً انجام کورکورانه یک برنامه روزشمار نیست؛ انعطاف پذیری در اجرای برنامه باید طوری لحاظ شود که شما بتوانید رسانه هایی را در حین اجرا پررنگتر یا کم رنگتر نمایید.
  • آفت انحراف: هدف اکثر کمپین‌های تبلیغاتی، در نهایت برانگیختن مشتریان بالقوه و بالفعل به “اقدام به عمل” بیشتر و استفاده کردن بیشتر از محصولات و خدمات یک سازمان است.هرچند امکان دارد که برخی از کمپین‌های تبلیغاتی برای دستیابی سریع‌تر به این “اقدام به عمل”، و برخی کمپین ها نیز به جهت دستیابی بلندمدت به این اهداف،‌ اجرا شوند؛ ولی با تمام این توضیحات بالاخره یک هدف مشخصی در برنامه وجود دارد و شما کار بسیار سختی دارید که این هدف و مسیر دستیبابی دچار انحراف نشود؛ بارها در کمپین ها دیده ام که صاحبان کسب و کار به خاطر اتفاقات حین کمپین برنامه کمپین را دچار انحراف می کنند که همین امر باعث شکست کمپین خواهد شد.
  •  فیدبک بگیرید: سعی کنید در طول مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی خود حتماً از مخاطبان به اشکال و البته سلایق مختلف نظرات مثبت و منفی را جمع آوری کنید؛ در صورتی که در نظرات حجم زیادی در مورد یک اشکال را مشاهده کردید سعی کنید تا حد امکان در صورتی که سیستم تبلیغاتی دچار اختلال یا کندی نشود این نظرات را در دستور کار قرار دهید.
  • ثبت جزییات و مستندسازی: از لحظه شروع مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی تمامی اتفاقات مثبت و منفی را به صورت کامل مستند سازی نمایید. اکیداً توصیه می کنم که به دلیل ترافیک و حجم بالای کاری از این مورد غفلت نکنید؛ ثبت جزییات کامل شامل نقاط ضعف و قدرت ؛ فرصت ها و تهدیدها؛ رسانه های اثربخش و میزان ورودی تفکیک شده؛ نکات فنی ؛ میزان پیشرفت در جذب کاربران آنلاین؛ سئو و… برخی از مواردی است که در صورت عدم مستندسازی درست کمپین شما را تبدیل به یک فعالیت کوتاه مدت و یکبار مصرف خواهد کرد. ما از بسیاری از این مستندات در مرحله آخر یعنی مرحله برداشت استفاده خواهیم کرد.

این مقاله را بخوانید:

“جایزه و قرعه کشی” فروش بیشتر یا خودکشی؟+راه حل طلایی!

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی – در درس آخر بخوانید:

در قسمت آخر از 3 گام طراحی کمپین تبلیغاتی به سراغ مرحله شیرین! “برداشت” خواهم رفت و علاوه بر چگونگی مدیریت این مرحله در مورد چرایی و راه کارهای آنالیز و تحلیل یک کمپین تبلیغاتی مطالب جالبی را مطرح خواهم کرد.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

کمپین به چه معناست ؟

چند هفته ای بود از کمپین تبلیغاتی, بایدها و نبایدهای آن در مقالات سایت ننوشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.