شک نکنید این مهمترین عامل موفقیت یک کسب و کار است

واقعا به این مقاله 1% هم شک نکنید؛شدیدا هیجان این را دارم که با شما برخی یافته‎های حقیقتا تعجب برانگیزدرباره آنچه بیش از همه باعث موفقیت کمپانیها شده را به اشتراک بگذارم،. سال هاست که تحقیقات بسیار دقیقی روی کسب و کارهای موفق و ناموفق در سرتاسر دنیا انجام شده است و 5 دلیل اصلی برای موفقیت یک کسب و کار استخراج شده است. اما شگفت انگیزترین قسمت ماجرا وقتی است که درباره مهمترین دلیل بحث کنیم! چه دلیلی واقعا بیشترین تاثیر را در موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار خواهد داشت؟؟

قبل از هر چیز 5 فاکتور مورد نیاز در موفقیت کسب و کارها را با هم مرور کنیم

داستان از اینجا شروع می شود که آقای گراس که بنیانگذار شرکتهای نوپای زیادی بوده و خیلی های دیگر را هم تکمیل کرده است کنجکاو می شود تا بداند چرا برخی از استارتاپ ها موفق و برخی دیگر ناموفق می شوند. پس داده‎ها را از صدها کمپانی از جمله کمپانی های خودش و دیگران جمع آوری می کند و آنها را بر پایه پنج عامل کلیدی رتبه بندی کرد. او با کمال تعجب دریافت که یکی از این پنج عامل از همه تاثیرگذارتر است.

ایده همیشه مورد حساسی در استارتاپ ها بوده و تیم هم باید واقعا متخصص دلسوز و البته با انگیزه باشد. مدل تجاری محبوب بازاریاب ها است و همیشه دقت کافی روی این موضوع بر موفقیت تاثیرگذار خواهد بود؛ سرمایه اولیه و افزایش بازه مورد نیاز برای خاک خوردن بازار از نظر خیلی ها یعنی همه چیز! و البته تایمینگ و زمان ارائه هم فاکتوری است که از قدیم پدربزرگان ما به ما یادآوری می کردند. اما واقعا کدام یک از این 5 عامل را می توانیم بیشتر از سایرین در موفقیت یک کسب و کار موثر ارزیابی کنیم؟

5-succes

به اعتقاد بیل گراس استارت‎آپ ها یکی از بهترین اشکال در تبدیل جهان به مکانی بهتر هستند.  اما اگر موسسات استارت‎آپ انقدر عالی هستند، چرا برخی از آنها ناموفقند؟ این چیزی بود که حقیقتا در پی آن بودیم و می خواستیم مهمترین عامل را در موفقیت استارت‎آپ ها پیدا کنیم. و باعث شد یک تحقیق دقیق و سیستماتیک انجام شود، تا از غرایز و احتمالا تصورات غلط ما از بسیاری کمپانیهایی که در طول سالها بر آنها نظارت کرده بودیم، خودداری کنیم.
بررسی عواملی که منجر به نقش پررنگتری در موفقیت یا شکست کمپانی ها داشتند کار به شدت دقیقی بود که سال ها از تیم تحقیق آقای بیل گراس زمان برد. ولی در نهایت به این پنج مورد رسیدند. ایده ؛ تیم ؛ مدل تجاری ؛منابع مالی ؛زمان ارائه. به عبارت دیگر با این 5 عامل قطعا یک کسب و کار موفق خواهیم داشت اما به نظر شما کدام یک از این 5 عامل بیشترین تاثیر را در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت؟

شگفت زده شوید!

مهمترین عامل موفقیت استارتاپ ایده یا پول نیست.بلکه زمان ارائه است

نحوه اجرا یا سرمایه موجود کمپانی قطعا خیلی اهمیت دارد. ایده هم از اهمیت بالایی برخودار است. اما اهمیت زمانبدی یا به عبارت دقیقتر زمان ارائه حتی از آن هم بیشتر است. و بهترین روش برای ارزیابی واقعی زمانبدی این است که واقعا ببینیم آیا مشتریها واقعا آماده آنچه به آنها پیشنهاد می‎کنید هستند. و این که واقعا درباره‎اش صادق و روراست باشیم نه این که درباره نتایجی که می‎بینیم در انکار به سر ببریم چون اگر چیزی را دارید که عاشق آن هستید و درصدد رو به جلو بردنش هستید باید درباره عامل زمانبدی بسیار بسیار صادق باشید. برای ارزیابی یک زمانبندی مناسب همه عوامل را بررسی کنید؛ نیاز مشتری ؛ سیاست های کشور ؛ روند توسعه بازار ؛ خلاء های موجود پیرامون ایده و از همه مهمتر آینده نگری.

در تحقیقات انجام شده زمانبدی تا ۴۲٪ در تفاوت بین موفقیت و عدم موفقیت نقش داشت. تیم و مدیریت اجرایی در ردیف دوم بودند. و بعد ایده بود.قطعا اگر به اطراف خود نگاه کنید این موضوع را کاملا درک خواهید کرد مثلاً چرا آپارات موفق شد؟ ایده نابی داشت یا مدل تجاری متفاوتی؟ خیر. مهمترین دلیل موفقیت آپارات زمانبندی ارائه بود که دقیقا همزمان با نفوذ اینترنت پر سرعت و مسدود بودن یوتیوب در ایران این سرویس ارائه شد. و با پوشش خلاء بازار تبدیل به یک top 10 ایران شد. متولیان آپارات همین کار را دقیقا در کلوپ و میهن بلاگ هم انجام دادند و موفق شدند اما نکته جالب اینجاست که همین تیم با همین سرمایه و ایده پردازی در پروژه سرویس عکس لنزور شکست خوردند. چرا؟ چون اینستاگرام فیلتر نیست!!

پس بیش از آنکه روی ایده خود تعصب داشته باشید یا به پشتوانه مالی خود دلگرم باشید بهتر است واقع بینانه زمان ارائه خدمات خود در بازار را به دقت رصد کنید. در پایان امیداوارم  این نقطه نظرات بتوانند به شما در کسب نرخ نسبتا بالاتری از موفقیت کمک کنند و در نتیجه ارائه کننده چیز بهتری به دنیا خود باشید.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

متن جذاب برای تبلیغات

چگونه یک متن تبلیغاتی تاثیر گذار بنویسم؟ این احتمالاً سوال بسیاری از مدیران فروش؛ بازاریابان …

یک نظر

  1. خلاصش یعنی اگه یه محصول روانه بازار کنی که مورد نياز جامعه باشه و هیچ مورد مشابهی از اون نباشه حتما جایگاهی پیدا میکنی درسته؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.