لطفاً در معاملات خود دبه نکنید! (+خاطره!)

ویکی پدیا در توصیف لفظ “دبه” می نویسد: دبه کردن یا دبه در آوردن اصطلاحی است در زبان فارسی به معنای زیر قول خود زدن و پیمان خود را نادیده گرفتن. این اصطلاح عمدتاً در معاملات به کار می‌رود.  به نوشته امثال و حکم دهخدا این مثل از آنجا ناشی شده که دبه در آوردن هم معنای ابتلای به بیماری باد فتق است و منظور این است که فرد کار سنگینی را که قبلاً متعهد شده را به بهانه ابتلا به این بیماری می‌خواهد که انجام ندهد!!

همیشه در یک معامله کوچکترین نقطه تاریک می تواند مشتری یا فردی که هزینه ها را پرداخت می کند بدبین و ناراحت کند. قبول کنید که هیچ لحظه ای مثل لحظه پرداخت یک هزینه دردناک نیست! و در این شرایط همیشه مشتری در یک حس تردید قراردارد حال اگر این حس را فروشنده با یک دبه! خرابتر کند دیگر باید فاتحه آن معامله را خواند!!

وقتی یک شرکت هاستینگ به جای هاست دبه می فروشد!

اجازه بدهید دبه کردن را با یک تجربه شخصی بیشتر توضیح بدهم. بنا به شرایط کاری؛ ما نیازمند تهیه و تجهیز چندین ددیکیت سرور و سرورهای مجازی برای خود و مشتریان خود هستیم و به همین دلیل تقریباً با اکثر برندهای معروف و حتی کمتر شناخته شده در این زمینه تجربه همکاری داشتیم؛ چندی پیش برای اولین بار تصمیم گرفتم از یک مجموعه جدید سرویس nvme تهیه کنم با توضیحات خوب مدیر فروش قانع شدم که این سرویس برای من مناسب است, در حین توضیحات مدیر فروش به من علاوه بر تخفیف یک هدیه تحت عتوان سرور بک آپ هم ارائه کرد. اما بعد از خرید سرویس هدیه مورد نظر از سرویس جدا شد و یک فاکتور جدید برای من ایجاد شد! دبه کردن شروع شد! و حتی بعد از تماس های تلفنی و چندین بار پذیرش صریح این اشکال توسط خود مجموعه اما باز هم در تیکت ها این مورد اجرایی نشد و باز بعد چند روز مجدداً فاکتور برای من فعال شد و من هم مجبور به پرداخت فاکتور بودم.

من به عنوان یک خریدار قطعاً در حین خرید اگر می دانستم که این فاکتور را هم باید پرداخت کنم ناراحتی نداشتم اما از اینکه بعد از فرآیند خرید احساس کنم طرف مقابل در حال زرنگی کردن باشد تمام ویژگی های مثبت برند را فراموش می کنم و این مورد برای من پررنگ می شود. قانونی هست که همیشه مشتری ناراضی می تواند 10 برابر یک مشتری راضی برای شما تبلیغ منفی داشته باشد و این اتفاق هم افتاد و من به بسیاری از همکارانم که قصد استفاده از این سرویس را داشتند توصیه کردم با این مجموعه همکاری نداشته باشند.

برای دبه کردن یا باید رئیس جمهور امریکا باشید یا یک دست فروش!

اگر شما یک دستفروش هستید و در کنار خیابان یک جنسی را می فروشید و بعد محل را ترک می کنید! هیچ اشکالی ندارد که دبه کنید!! اما اگر صاحب کسب و کاری هستید و از همه مهمتر مشتریان شما در چرخه خدمات به صورت پیوسته با شما کار می کنند اجازه ندهید که ذهنیت منفی از شما و برند شما برای مخاطب ایجاد شود.

شاید حتی در اصل ماجرا نخواهید دبه کنید ولی سوء برداشت یا به قول معروفتر عدم بیان همه حقیقت باعث ایجاد یک تجربه منفی برای مخاطب باشد. این مخاطب حتی اگر ناچار به استفاده از خدمات شما باشد دیر یا زود برند دیگری را جایگزین برند شما خواهد کرد و علاوه بر این هیچوقت معرف خوبی برای کسب و کار شما نخواهد بود.

مثال و تجربه ای که در این مقاله به آن پرداختم شاید یک تفاوت چند ده هزار تومانی بود که ارزش مالی برای طرفین نداشت اما به قدری این تجربه بد می تواند غالب باشد که حتی من را از گرفتن خدمات از کل شرکت های هم استانی این هاستینگ در استان خراسان هم منصرف کرده است!

راه هایی برای جلوگیری از بدعهدی! 

همانطور که گفتم احتمال دارد این اتفاق ناخواسته ایجاد شود و شما عمداً نخواسته باشید که بدعهدی در معامله بکنید برای همین بهتر است روال کاری خود را سالم سازی کنید تا از بروز چنین مشکلاتی تا حد امکان جلوگیری شود:

1- در حین فروش اصل را فروش محصول قرار ندهید و به جای فروش یا تبلیغ و غلو در امکانات؛ خود را در جایگاه یک “مشاور” قرار دهید و همراه با مشتری باشید.

2- دو پهلو یا با ایهام صحبت نکنید. کلمات و ادبیات خود را به گونه ای ترسیم کنید که برداشت واحدی برای همه افراد به همراه داشته باشد و از بیان کلماتی که می تواند سوء برداشت داشته باشد پرهیز کنید.

3- تجربیات قبلی را مستندسازی کنید و در مجموعه برای اشکالات راه حل های ثابتی داشته باشید تا از تکرار یک اتفاق بد جلوگیری شود.

4- در خدمات آنلاین به سیستم سازی بیشتر توجه کنید سعی کنید فرآیندهای کامل با توضیحات کامل و شفاف را در هر مرحله از فرآیند خرید و سفارش به مخاطب ارائه کنید.

5- در صورتی که مخاطب حس بدی را از این معامله پیدا کرد تلاش کنید حس رضایت را با انواع ترفندهای موجود در بین مشتری خود تقویت کنید. به یاد داشته باشید برای تغییر حس مشتری زمان بسیار کمی در اختیار دارید و اگر سریعاً به راه حلی برای جلب نظر و متقاعد سازی مشتری نرسید باید بدانید که شما یک مشتری را به یک دشمن تبدیل کرده اید!

6- و آخرین نکته اینکه اگر می دانید که اشتباه کرده اید شجاع باشید! و اشتباه خود را بپذیرید. عدم پذیرش اشتباه باعث عمیقتر شدن مشکل خواهد شد.

 

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

4 توصیه برای کار در منزل, گام های کسب درآمد در منزل

یکی از محبوبترین وبینارهای ما در سال 95 وبینار 8 راه خلاقانه کسب درآمد در …

39 نظر

  1. آی گفتین دبه کردن تو معامله ای انجام شده واقعا ضد حال

  2. باید مراقب باشیم از کجا و از طریق چه شخصی خریداری میشه
    این روزا دلال کار زیاد شدن .
    مرسی از سایت خوبتون .

  3. بسیااار عاالی
    موفق و پیروز باشید

  4. خیلی مقاله خوبی بود
    تقریبا تمامشو تجربه کرده بودم

  5. سلام ممنون از اشتراک گذاریتون…
    موفق باشید..

  6. وب سایت بسیار خوبی بود..

  7. دقیقا همینطوره

  8. سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
    پیروز باشید.

  9. به امید موفقیت های روز افزون.
    خسته نباشید.

  10. برای دبه کردن یا باید رئیس جمهور امریکا باشید یا یک دست فروش! این جمله عالی بود

  11. بسیار جالب بود.

  12. براتون موفق آرزو می کنم.

  13. جالب بود

  14. سلام با تشکر از مطالب مفیدی که در سایت قرار دادید

  15. خیلی ممنون از سایت عالیتون
    کلی این بلا سرم اومده
    ممنون از سایت عالی شما
    موفق باشید

  16. بنده از مطالب سایت شما لذت بردم و استفاده کردم تبریک میگم سایت خوبی طراحی کردید

  17. ممنون از وب سایت بسیار خوبتون

  18. داستان اینجاست که همه میخوان پول بگیرن اما کمتر کسی هست که کار درست و حسابی انجام بده

  19. سلام با تشکر از مطالب مفیدی که در سایت قرار دادید

  20. برشکاری سی ان سی

    بسیار عالی بود . ممنون از وب سایت خوبتون

  21. عالي بود
    سپاسگذارم

  22. ممنون از وب سایت بسیار خوبتون

  23. بسیار عالیی.

  24. بسیار خوب بود ممنون

  25. با تشکر از سایت خوبتون موفق باشید

  26. ممنون از مطالب خوبتون.

  27. خیلی خوب بود
    با تشکر از سایت فوق العادتون

  28. ممنون از وب سایت بسیار خوبتون

  29. متاسفانه اکثر فروشنده ها به فکر حالشونن و به دراز مدت فکر نمی کنن

  30. بسیار عالی بود
    موفق باشید

  31. ممنون از مطالب بسیار خوبتون

  32. درود
    من هم با خیلی از دوستان و همکاران این مشکل رو داشتم متاسفانه.
    بنظر من این کار با دزدی هیچ فرقی نداره.

  33. ممنون از اشتراک گذاریتون

  34. دبه کردن تقریبا شغل اغلب ماست

  35. دبه کیلویی 1000 تومان

  36. شرکت هاست معتبر و قابل اطمینان تو این شرایط نوبره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.