کمپین به چه معناست ؟

چند هفته ای بود از کمپین تبلیغاتی, بایدها و نبایدهای آن در مقالات سایت ننوشته بودم. اما امروز که خواستم از نکات اجرایی  یک کمپین بنویسم ایمیل های تکراری دریافت کردم که هنوز  هم کاربران در مورد اصل و تعریف یک کمپین تبلیغاتی مشکل دارند و همچنان در صحبت های اولیه در جلسات مشاوره اینگونه برداشت می شود که کمپین یعنی همان تبلیغات و بدتر از آن تبلیغات سنتی و بی نظم و بدون سازمان یافتگی. هر چند در مقالات قبلی از تعریف کامل کمپین تبلیغاتی و جزییات آن نوشته ام اما اینبار بیایید تا با ادبیات جدیدی به مفهوم کمپین نگاه کنیم.

واقعاً کمپین به چه معناست؟

شاید بتوانیم بهترین و روان ترین تعریف از مفهوم کمپین تبلیغاتی را در دست نوشته یکی از همراهان و مشتریان خود پیدا کنم : “اولین بار که پیشنهاد اجرای کمپین تبلیغاتی از طرف آقای گوگانی به ژیوار مطرح شد ذهنیتی در مورد کمپین نداشتم.اما خیلی زود فهمیدم کمپین شبیه یک کار ضربتی است برای افزایش فروش یا ارتقای برند در یک مدت مشخص شده. اکنون که در حال نوشتن این متن هستم در حال برگزاری سومین کمپین تبلیغاتی ژیوار هستیم و به خاطر آموزش های دو کمپین گذشته به ابزارهای مورد نیاز کمپین آگاهی پیدا کرده ام. حالا احساس می کنم می توانم به تنهایی یک کمپین را از صفر تا صد برنامه ریزی و اجرا کنم! ”

بله کمپین را می توان یک “فعالیت فراگیر هدفمند” تعریف کرد، که در یک بازه زمانی مشخص اجرایی می گردد. به همین دلیل داشتن یک طرح دقیق و اصولی قبل از شروع فعالیت تبلیغاتی از ملزومات یک کمپین تبلیغاتی موفق است.

اگر می خواهید خودتان یک کمپین را از صفر تا صد طراحی و اجرا کنید این مطلب  را ببینید:

دوره جامع طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی | همه مهارت های حیاتی کسب و کار

اپل چگونه با  جسارت و یک طرح دقیق موفق شد؟

شاید بهتر باشد به جای رسیدن به پاسخ کمپین به چه معناست؟ به اتفاقات یکی از برندهای مطرح دنیا  نگاه کنیم؛ شرکت رایانه ای اپل که سیستم عامل مکینتاش آن، صحنه را به سیستم عامل ویندوز واگذار کرده است تلاش کرد تا با معرفی محصولی سازگار با ویندوز، راه نفوذ خود را به سوی کاربران ویندوز هموار سازد. اپل به‌تدریج محصولاتی را عرضه می کند که کاربران ویندوز نیز می توانند از آنها بهره گیرند.
از iPod که دستگاه پخش دیجیتالی موسیقی است، به عنوان اسب تروآی اپل برای رسوخ به دل کاربران ویندوز یاد می شود. این استراتژی تا هنگامی که محصولات اپل، به عنوان هدایایی به مشتریان رقیب، درست عمل کنند از کارایی برخوردار خواهد بود.

شرکت اپل تا زمانی که در سال ۱۹۹۸، iMacs به بازار عرضه شد و در میان مشتریان موجود علاقه مندانی یافت، دارای رشد اندکی بود.پیام بازار در واکنش به iMacs واضح بود. خریداران به کالایی کامل‌تر از یک رایانه احتیاج داشتند و iPod جادوی اپل بود. مخاطب اصلی اپل گرایش به چند رسانه ای دارد. اپل دریافته است که رایانه های شخصی، محوراصلی آینده برای سرگرمی‌های دیجیتالی نخواهند بود. بنابراین دستگاه پخش موسیقی یک گام در این جهت بود.
اپل برای جلب کاربران وفادار ویندوز، سازگار کردن iPod با ویندوز را در پیش گرفت. اکنون که iPod توانسته بود در دل کاربران وفادار رقیب نفوذ کند، نوبت به ارائه iTunes بود تابازار اپل گسترده تر شود.

اکنون، احتمال آنکه کاربرانی که تجربه خوبی از iPod و iTunes داشته اند تمامی گروههای محصولات اپل را نیز امتحان کنند، بسیار افزایش یافته است. فروش محصولات شرکت اپل در سه ماهه دوم ۲۰۰۵، ۷۵ درصد افزایش یافت و سود خالص آن ۴ برابر شد. علت اصلی این افزایش چشمگیر اقبال مردم نسبت به خرید دستگاههای پخش موسیقی دیجیتال بوده است.

فیلم: همه چیز درباره چگونگی نگارش طرح کمپین تبلیغاتی

حرف آخر:

هدف نهایی در هر کمپین، افزایش آگاهی مردم درباره به یک سوژه مشخص، کمپانی و یا محصول خاص و در نهایت، ایجاد نیاز در بین مخاطب است. ساختار هر کمپین تبلیغاتی نیز اغلب به ذات تبلیغ و همچنین مخاطبان انتخابی که آن کمپین برای دستیابی به آن‌ پیش بینی شده، بستگی دارد.

در حالی که کمپین‌های تبلیغاتی مختلف با اهدافی مختلفی طراحی  می شوند؛ اما برخی از ابزارهای بازاریابی مورد استفاده در بسیاری از آن‌ها مشابه است. در کمپین‌های تبلیغاتی عموماً از هر دو حالت رسانه یعنی رسانه‌های چاپی و الکترونیکی استفاده می‌شود اما آمار 18 ماه اخیر نشان می دهد که دیجیتال مارکتینگ در صدر اولویت های رسانه ای یک کمپین تبلیغاتی است تا به این ترتیب توجه و اشتیاق نسبت به موضوع کمپین راحت‌تر شکل گیرد؛ این کار اغلب به واسطه‌ی به کارگیری ابزارها و روش‌های متعدد و استفاده از آن‌ها در بازه‌های زمانی متعدد به وقوع می‌پیوندد.

در پایان برای درک بهتر کمپین تبلیغاتی، به خاطر داشته باشیم که خود مفهوم تبلیغات، پایه‌های مشخصی دارد که در فرمت های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. شاید یکی از مدلهای ساده که تصویر خوبی از تبلیغات ارائه می‌دهد مدل ۵M باشد. به این پنج واژه توجه کنید:

Mission (ماموریت) – Money (پول و بودجه) – Message (پیام) – Media (رسانه مورد استفاده) – Measurement (ارزیابی اثربخشی تبلیغات)

دریافت pdf پیوست محرمانه و نمونه طرح کمپین

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

کتاب بازاریابی: طراحی کمپین تبلیغاتی

هرچند تا امروز هم این کار را انجام دادم, اما قصد دارم از این به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.