آموزش بازاریابی اینترنتی – قسمت سوم: مواد لازم برای بازاریابی

در 2 قسمت گذشته از سری آموزش های بازاریابی اینترنتی به 2 سرفصل شروع بازاریابی و ویژگی های وب سایت مناسب پرداختیم؛ تقریبا مقدمات اصلی مطرح شده است و بعد از این قسمت به صورت عملی وارد فازهای بازاریابی اینترنتی خواهیم شد. در ادامه قصد دارم به ابزار مورد نیاز برای بازاریابی و بازار سازی اشاره کنم؛ در لیستی که در ادامه ارائه شده است تلاش کرده ام ابزاری را معرفی کنم که از نظر اقتصادی برای کسب و کارهای نوپا قابل استفاده باشد.

پنل ایمیل مارکتینگ – الفبای بازاریابی

قبل از هر کاری بعد از راه اندازی وب سایت خود حتما باید ابزار میل سرور را آماده کنیم تا در ایمیل مارکتینگ از این امکانات استفاده نماییم. طبیعی است که برای ارسال حجم بالای ایمیل نمی توانیم از ایمیل های شخصی یا حتی وب میل سایت خود استفاده نماییم و باید از سرویس های اختصاصی ایمیل استفاده کنیم از طرفی این میل سرور ها امکانات تکمیلی دیگری را هم ارائه می کنند که در سازماندهی لیست مخاطبان و ابزارهای گرافیکی جانبی کمک زیادی به ما خواهد کرد.

به جزء میل سرورهای تحت وب نسخه های تحت ویندوزی هم وجود دارند که با گرفتن یک ip از شما در حجم بالا ایمیل ارسال می کنند که البته در صورتی که حجم ایمیل های شما معمول و مستمر هستند من حالت تحت وب را بیشتر توصیه می کنم و در ادامه چند سرویس دهنده ایمیل مارکتینگ را به شما معرفی می کنم:
1- Mailerlite
به جای توضیحات من می توانید خیلی سریع و راحت وارد سایت میلرلایت شوید و یک اکانت یک ماه رایگان تا 1000 کاربر برای خود ثبت نمایید و پس از تست کامل این سرویس در صورت تمایل آن را انتخاب نمایید. از ويژگی های دیگر میلرلایت به عنوان یک سرویس دهنده معروف بین المللی داشتن نمایندگی در ایران و قیمت مناسب آن است.
2- Getresponse
قیمت نسبتا ارزان و پشتیبانی خوب از ويژگی های این سرویس دهنده می باشد، شخصا تجربه کار با این سرویس دهنده را نداشته ام اما خیلی وقت است که اسم آن را جزء بهترین ها می بینم.
3- Mailchimp
فوق العاده محبوب و با کیفیت است و شدیدا با مصرف کنندگانی که احتمال اسپم شدن ایمیل آنها وجود دارد برخورد می کند پس در صورت استفاده از این سرویس دهنده حتما روش های جلوگیری از اسپم را آموخته باشید از دیگر مزایای آن می توان به ارائه اکانت رایگان مشابه میلرلایت اشاره کرد.
4- Icontact
انقدر با سوء استفاده از این برند محبوب در ایران کلاهبرداری شده است که دیگر سخت می شود به اصل بودن خدمات اعتماد کرد! البته اگر اصلش را پیدا کردید بدانید که جزء بهترین ها است.
5- Mad mimi
اگر هوس دور زدن و ساخت چندین اکانت در Mad mimi به سرتان نمی زند! باید بگویم که این سرویس دهنده امکان مدیریت رایگان 2500 عضو با ارسال حداکثر 12500 ایمیل در ماه راه به رایگان برای شما فراهم می کند و امکانات دوست داشتنی هم در پنل خود ایجاد کرده است.

social

شبکه های اجتماعی – هویت گمشده!

در سال 92 یکی از مشتریان من 76٪ از افراد ثبت نامی در یکی از تور های خارج از کشوررش را از طریق صفحه رسمی خودشان در شبکه های اجتماعی جذب کرده بود. همین توضیح یک خطی بی شک از اهمیت شبکه های اجتماعی پرده بر می دارد. از گذشته ارتباطات در هر فعالیتی و به هر شکلی باعث رشد کسب و کارها شده است ، دوستانی که از شما خرید کرده اند ، فامیلی که به دیگران شما را معرفی می کند یا جمع همکارانی که از خدمات شما استقبال می کنند، و حالا امروز شبکه های اجتماعی عامل اصلی ارتباطات هستند که غفلت از پتانسیل این شبکه ها یا استفاده های بی هدف، شما را از ظرفیت بزرگ مخاطبان دور خواهد کرد. برای تجهیز خود تا قبل از انجام کمپین بزرگ بهتر است این شبکه ها را شناسایی و با ایجاد صفحه های شخصی در آنها دایره مخاطبان خود را بیشتر کنید.

پنل پیامک تلگرامی – معجزه روسی!

وقتی این مطلب را می خوانید نمی دانم تا چه حد این امکان هنوز وجود دارد یا چقدر پیشرفت کرده است اما در لحظه نگارش این متن! این یک امکان تازه است که با دستکاری و اندکی دور زدن نرم افزار های پیام رسان نظیر تلگرام! می توانستید با نرم افزارهایی در این زمینه اقدام به ارسال رایگان پیام به صاحبان خطوط تلگرامی کنید. تلگرام بر خلاف sms چند ویژگی منحصر به فرد دارد: اولا ارسال پیام در این سرویس هیچگونه هزینه ایی ندارد ، دوما برخلاف پیامک از طریق اپراتور تلفن همراه، گیرنده نمی تواند پیام های تبلیغاتی را مسدود کند ، سوما به دلیل اینکه پیام در لحظه داشتن اینترنت به دست کاربر می رسد می توانید از لینک های مستقیم نیز استفاده نمایید. و این چند ویژگی به شدت برای بازاریابی اینترنتی شما مفید خواهد بود.

لیست طلایی – سکوت قبل از طوفان!

ما برای صفحه فرودکمپین‌ و بازاریابی اینترنتی خود نیاز به حمایت های تحت وب گسترده داریم و به طور کلی هرچقدر که دیگر وب سایت ها مخاطبان خود را به سمت وب سایت ما جهت دهی کنند برای ما یک امتیاز محسوب می شود. پس برای موفقیت در این زمینه باید یک لیست از این وب سایت ها آماده کنید که من اسم این لیست را لیست طلایی گذاشته ام. این لیست از سه دسته اصلی تشکیل شده: اول گلچین لیست 2000 سایت اول ایران که به هر طریق می توانید حمایت آنها را داشته باشید برای داشتن این فهرست می توانید از سایت الکسا کمک بگیرید ، دوم لیست کلیه سایت هایی که در زمینه کاری شما به زبان فارسی فعالیت می کنند و به هر طریق می توانند به سایت و صفحه فرود شما لینک بدهند ، سوم لیست سایت های زبان انگلیسی که به نوعی با خدمات سایت شما در ارتباط هستند و شما می توانید از فضاهایی که در اختیار شما قرار داده اند برای معرفی سایت خود استفاده کنید. در نهایت با تکمیل لیست طلایی احتمالا شما باید بالای 200 وب سایت منتخب را فهرست کرده باشید. که در آموزش های بعدی با استفاده از این لیست موج بزرگ تبلیغات خود را ایجاد خواهیم کرد.

cute-TV

تلویزیون اختصاصی – رسانه ماندگار

نترسید نمی‌خواهم که شما یک شبکه تلویزیونی راه اندازی کنید یا اینکه حین پخش برنامه 90 آگهی بازرگانی پخش کنید! بلکه فقط در این مرحله ما نیاز داریم تا در سرویس های اشتراک گذاری ویدیو فارسی و انگلیسی ثبت نام کنیم و کانال خود را ایجاد کنیم. وب سایت های معروف خارجی نیاز به معرفی ندارند و در ایران هم تقریبا وب سایت آپارات برترین سرویس دهنده در این زمینه است. همچنان همه چیز سر بسته خواهدماند اما در همین حد بدانید که باید تجهیزات و خوراک مناسب برای تولید یک ویدیو کوتاه چند دقیقه ایی را آماده کنید این ویدیو می تواند از مونتاژ فیلم های دوربین دستی شما باشد تا ضبط یک آموزش ساده از صفحه کامپیوتر و یا حتی استفاده از جلوه های ويژه افترافکت در تصاویر. در قسمت های بعدی از آموزش بازاریابی اینترنتی به این مورد بیشتر خواهم پرداخت.

گوگل آنالیتیکس – رصدخانه گوگل

ویکی پدیا می نویسد: “گوگل آنالیتیکس (به انگلیسی: Google Analytics) یک سرویس رایگان از محصولات گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان می‌دهد. این دستاورد برای بازاریابان و وب مسترها برای واکاوی وب بکار گرفته می‌شود.
این سیستم امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه می‌کند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت.از امکانات این سیستم هدف گذاری مشخص در بازه زمانی است. سپس سیستم خودکار در بازه زمانی تعیین شده در صورت دست یابی به هدف گزارش مبنی بر رسیدن به هدف می‌دهد و در صورت عقب ماندن از هدف نیز درصد نزدیکی به هدف را ارائه می‌کند.گوگل آنالیتیکس به شما امکان می‌دهد تا موارد زیر را زیر نظر داشته باشید: چه کسانی از سایت شما بازدید می‌کنند؟ شما می‌توانید محل کاربران، مرورگرهای مورد استفاده‌شان و بسیاری اطلاعات دیگر همچون رزولوشن صفحه نمایش کاربران، فعال بودن جاوا اسکریپت، نصب بودن فلش، زبان و غیره را ببینید.”
با تعریف فوق داشتن اکانت گوگل و فعال کردن این امکان در وب سایت به شدت مورد نیاز است ، این ویژگی مخصوصا در قسمت آنالیز کمپین و برنامه های بازاریابی اینترنتی به شدت مورد نیاز خواهد بود. برای فعالسازی با اکانت گوگل خود وارد آدرس “http://www.google.com/analytics” شوید و دامنه وب سایت خود را در آن ثبت و از راه حل های ارائه شده آن را تایید نمایید.

آنچه در قسمت بعدی خواهید دید!:

1- محبوبترین ها چه ویژگی‌هایی دارند و مردم دوست دارند در مورد چه چیزهایی صحبت کنند؟
2- چطور سر زبان ها بیفتیم و تکنیک های مسری کردن خدمات چیست؟

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.