آموزش بازاریابی اینترنتی – قسمت پنجم: بازاریابی چریکی یا پارتیزانی

شخصی یک مغازه کوچک کتاب فروشی داشت و مغازه وی در بین دو کتاب فروشی بزرگ و معتبر قرار داشت، یک روز صبح صاحب کتاب فروشی هنگام مراجعه به محل کار خود متوجه تابلو تبلیغاتی بزرگ مغازه سمت راستی با عنوان “جشنواره فروش فوق العاده با 50 درصد تخفیف” شد. این تابلو بسیار جلب توجه میکرد و مخاطبان بسیاری را نیز جذب می کرد. صبح روز بعد مغازه سمت چپی نیز تابلویی با عنوان “حراج استثنایی با 60 درصد تخفیف” نصب نمود!! و کتاب فروشی این شخص در میان این دو مغازه بیش از پیش بی دفاع و کوچک بنظر میرسید. به نظر شما مالک این کتاب فروشی کوچک در این جنگ نا عادلانه چه کاری میتوانست انجام دهد؟
از آنجایی که صاحب این کتاب فروشی بازاریاب چریکی بلد بود، تابلویی خلاقانه و متفاوت طراحی کرد و در سردر مغازه نصب نمود،رو این تابلو نوشته شده بود “در ورودی اصلی”!

شاید این داستان کوتاه بهترین تعریف از بازاریابی چریکی یا پارتیزانی باشد ؛ در ویکی پدیا تعریف بازاریابی پارتیزانی را اینگونه می خوانیم:

بازاریابی چریکی چیست؟

“بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت‌های تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین تبلیغاتی گاه به گونه‌ای طرح می‌شود که مخاطب حتی از وجود آنها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است. در واقع بازاریابی پارتیزانی نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است و متضمن ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روشهای بازاریابی سنتی است.

بازاریابی پارتیزانی را جی کنراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ در کتابی با عنوان بازاریابی پارتیزانی تشریح کرد که در آن کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک را هدف خود قرار داد. از آن پس لوینسون ۲۰ کتاب دیگر در این باره نوشت و در آن همچنان کسب و کارهای کوچکی را که دارای منابع و بودجه بسیار اندک نسبت به کسب و کارهای بزرگتر بودند، مورد توجه قرار داد و از مزیت تاکتیک‌های بازاریابی پارتیزانی برای اینگونه شرکت‌ها نوشت. پرسش وی بسیار ساده بود: چگونه یک مؤسسه کوچک با بودجه بسیار اندک می‌تواند با شرکت‌های بزرگتر رقابت کند؟”

Guerrilla-Marketing-Paper-Teeth-on-Trees

قاعده بازی

هنگامی‌که پول‌ندارید، ولی به یک رسانه، برای جلب نظر مخاطب نیاز دارید بهترین راه حل شما استفاده از روش ها و تکنیک های بازاریابی چریکی است؛در حقیقت بازاریابی چریکی تبلیغاتی بسیار هوشمندانه با حداقل منابع مالی و حداکثر کارائی و عملکرد را ارائه می نماید. از جمله اصولی که بازاریابی مدرن پارتیزانی را متفاوت می نماید اساس آن است. بازاریابی چریکی بر اساس اصول روانشناسی، تاکید بر منافع به جای فروش و بهره برداری بیشتر از تکنولوژی ها در بازاریابی می باشد. اما این روش قوانین و چارچوبی برای خود دارد که حتما باید قبل از اجرا از آن با خبر باشید:

  1. اولویت در این روش به جای صرف هزینه های بالای تبلیغاتی تمرکز بر زمان ؛ انرژی و از همه مهمتر خلاقیت است.
  2. نیمی از توان و انرژی در این روش بر روی مشتریان قدیمی تمرکز دارد. تبدیل خریدار به مشتری وفادار بزرگترین هدف در بازاریابی چریکی است.
  3. یک چریکی حرفه ایی به خوبی می‌داند که برای موفقیت باید از ترکیبی از سلاح‌های سنتی و مدرن بازاریابی استفاده نماید و استفاده از تک ابزارها در بازاریابی منجر به شکست خواهد شد.
  4. بازاریابی چریکی نسبت به انواع دیگر تکنیک های بازاریابی از ریسک بسیار بالاتری برخوردار است. پس اگر شما آدم محافظه کاری هستید بهتر است سراغ این روش نروید.

قدم به قدم تا طراحی و اجرای یک برنامه بازاریابی چریکی موفق

تفاوت های بسیاری میان بازاریابی چریکی و سنتی وجود دارد؛ یکی از این تفاوت ها در حساسیت بالای نتیجه است به بیان ساده تر شاید در بدترین حالت شما از بازاریابی سنتی نتیجه ایی نگیرید اما در نقطه مقابل در بازاریابی چریکی علاوه بر عدم نتیجه حتی احتمال وقوع فاجعه نیز وجود دارد. به همین دلیل قبل از هر اقدامی به حالت های گوناگونی که در انتهای کار احتمال دارد شکل گیرد فکر کنید. سعی کنید تیتر داستانی که از اقدام شما در بین مشتریان به وجود آمده است را پیش بینی کنید. حال سناریوهای متعدد آن را پیگیری نمایید. با این کار نتایج و سمت سوی بعد از پیاده‌سازی بازاریابی چریکی مشخص وممکن است از بروز یک فاجعه  پیش گیری شود. برای پیش بینی نتیجه نهایی می توانید در شبکه‌های اجتماعی، فقط در بین دوستان خود، بخشی از طرح خود را برای دریافت نظرات اولیه سایرین نیز به اشتراک بگذارید یا اینکه طرح مورد نظر خود را با یک متخصص روابط عمومی در میان بگذارید تا در مورد بازخوردهای احتمالی آن اطمینان حاصل نمایید. بعد از این کار 3 گام اصلی زیر را در دستور کار قرار دهید:

1- ایده خلاقانه ایی برای انتقال پیام تبلیغاتی خود پیدا کنید و همانطور که قبلا هم گفته شد مطمئن شوید که همه مخاطبان برداشت درستی از ایده شما خواهند داشت.

2- یک رسانه اصلی برای انتشار ایده خود پیدا کنید؛ این رسانه باید 2 ویژگی اصلی داشته باشد: اولاً از اعتبار کافی در بین مخاطبان برخوردار باشد و دوماً از پتانسیل بالایی برای انتقال پیام شما از رسانه مبدا به سایر رسانه ها وجود داشته باشد.

3- کلیه نتایج و رویدادها را در حین انجام طرح بازاریابی خود ثبت نمایید و به صورت کیفی و کمی نتایج را تحلیل نمایید. این آنالیز هم برای بهبود طرح فعلی و هم برای طراحی کمپین های بعدی قطعا ارزشمند خواهد بود.

 

guerilla-mtkng-Emadg

 

نکاتی که یک چریکی باید بداند

1- هرگز این نکته را فراموش نکنید که؛ بازاریابی چریکی در مورد شما نیست بلکه در مورد مشتریان مخصوصا مشتریان قدیمی شما است.

2- باید بودجه‌ مشخصی برای کارهای بازاریابی اختصاص دهید؛ برای شروع می‌توانید درصدی از درآمد ناخالص خود را به بودجه بازاریابی تخصیص دهید.

3- از بیماری “نزدیک بینی” در طراح بازاریابی خود جدا پرهیز کنید؛ بسیاری از مدیران یا بازاریابان بیش از آنچه که در واقعیت وجود دارد به محصول یا طرح بازاریابی خود ایمان دارند. این در حالی است که بازار اصلا با تصورات و پیش بینی آنها همسو نیست. پس کمی واقع بین باشید.

4- پیاده سازی برنامه های بازاریابی چریکی از طریق فضای وب با ایجاد و تعریف رویدادهای اینترنتی در شبکه های اجتماعی به خوبی قابل انجام است به شرطی که کاربر خود را در این طرح ذی نفع بداند.

4- آخرین نکته که در مورد همه روش های بازاریابی باید یاد آوری کنیم این است که  به خودتان بگویید که هیچ‌کس در خارج از کمپانی شما، قصد نجات شمارا ندارد!!! پس فقط این شما هستید که مسئول رشد کسب‌وکارتان خواهید بود. حتی اگر کوچک و ناقص باشد اما “اقدام” عامل اصلی موفقیت برنامه بازاریابی است. پس مقاله خواندن بس است! لطفا بلند شوید…

شما می توانید کلیه قسمت های آموزش بازاریابی اینترنتی را از طریق تگ آموزش بازاریابی دنبال نمایید.

آنچه در قسمت بعدی خواهید دید!:

  • آموزش و نکات حیاتی در سئو وب سایت 
  • گوگل چگونه کار می کند؟
  • رازهای ایجاد ترافیک و رسیدن صفحات اول گوگل

 

 

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.