آموزش بازاریابی اینترنتی – قسمت نهم: بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اوایل وقتی می شنیدم یک دختر 18 سال از اینستاگرام روزانه 600 هزار تومان درآمد کسب می کند تعجب می کردم اما بعدها که دیدم فروش ظرفیت کل یک تور خارجی توسط بعضی از مشتریان من فقط از طریق شبکه های اجتماعی میسر شده است و یا اینکه درآمد ماهیانه یک مدیر تلگرامی! بیش از 30 میلیون تومان در ماه است… همه و همه نشان از یک قدرت بسیار بالا و ظرفیتی ویژه در شبکه های اجتماعی بود.

چند نکته که بهتر است بدانیم!

  • دکمه به اشتراک گذاری در سایت: از برنامه‌نویس وب‌سایت خود بخواهید در پایان همه محتواهای وب سایت شما گزینه‌های به اشتراک‌گذاری را پیش‌بینی کند طوری که کاربر بتواند در صورت علاقه به مقاله مربوطه آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.
  • روش‌های جذب کاربران: سعی کنید مطالبی که برای کاربران خود پست می کنید که حاوی اطلاعات مفیدی باشد شما می توانید این کار را از طریق مقاله های جالب و یا ویدئو های جذاب انجام دهید(به قسمت بازاریابی ویروسی مراجعه کنید). اگر شما محتوای تازه و مرتبط را در صفحه خود قرار دهید، مطمئنا کاربران برای دیدن مطالب و پست های جالب تر به صفحه شما باز می گردند. برای کاربران صفحه خود سوال هایی مطرح کنید که باعث تفکر آنها شود ،البته باید توجه داشته باشید که سوال هایی که در نظر دارید خیلی عمیق نباشد، بطوری که طرفداران احساس کنند که جواب دادن به سوال شما بسیار سخت است. این یک تکنیک ساده در بازاریابی اینترنتی است، فقط کافیست سوال خود را بپرسید و منتظر پاسخ باشید. با استفاده از این تکنیک می توانید کاربران را به فعالیت، کامنت گذاشتن و لایک کردن تحریک کنید.
  • امضاء وب سایت: معمولا آدرس وب سایت خود را در قسمتی از عکس بنویسید. و یا در پایان پست خود برای اطلاعات بیشتر کاربر را به سمت وب سایت هدایت کنید.
  • انتخاب شبکه: هیچ شرکتی قادر نیست که از همه شبکه‌های مطرح شده، تعداد مخاطبین و مشتریان خود را افزایش دهد بنابراین بهتر است در ابتدا بر روی مکان‌هایی تمرکز کنید که با احتمال بیشتری مشتریان و مخاطبین بالقوه شما در آنجا دور هم گرد می آیند. برای اینکار بعد از مدت کوتاهی فعالیت آمار ورودی های وب سایت در آنالیتیکس، بررسی پاسخ ها و دیدگاه‌های مخاطبان و موارد مشابه را بررسی کنید.
  • زمان فعالیت: زمان پست گذاری یکی از عامل های بسیار مهم در سوشیال مارکتینگ است. باید بدانید که چه ساعاتی از روز و چه روزهایی در هفته، کاربران دوست دارند با چه نوع محتوایی مواجه شوند و از چه مطالبی استفاده کنند. بله، همین نکات ریز در بازاریابی اینترنتی است که می تواند کسب و کار شما را رونق ببخشد و شما را به سمت موفقیت سوق دهد. به عنوان مثال پس از ساعت ناهار، اکثر افراد به دنبال پست های سرگرم کننده و خنده دار هستند تا ساعاتی را به استراحت بپردازند و از مشغله های کاری به دور باشند. به عنوان مثال اگر در این ساعات، مقاله ای بگذارید حتی اگر بسیار مفید باشد مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. زیرا در آن بازه زمانی کاربران نیازمند استراحت و سرگرمی هستند و جذب مقاله های علمی شما نمی شوند. به طور کلی به شخصه ساعت 19 الی 23 را بهترین زمان برای اشتراک گذاری مطالب می دانم.

 

social

 

دو سوال مهم قبل از بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید از خود بپرسید:

با کی کار داریم؟

پاسخ به این سؤال تا حد بسیار زیادی به بازاریابی اینترنتی شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی متناسب با نوع کسب‌وکار شما بوده و باید بر روی آن حضورداشته باشید،

چه انتظاری داریم؟

همچنان که می‌دانید کاربران شبکه‌های اجتماعی تنها به‌منظور ارتباط با دوستان خود در این شبکه‌ها حضور دارند و خیلی کمتر دنبال شرکت‌ها و برندها و تعامل با آن‌ها یا محتوا آن‌ها هستند؛ بنابراین باید دقیقاً مشخص کنید که از آن‌ها چه انتظاری نسبت به این فعالیت دارید؟ در مرحله بعد باید مشخص کنید که چگونه آن‌ها باید این انتظار را برآورده کنند و چرا چنین انتظاری از آن‌ها دارید؟

instagram-socialmatic-iran-

 

قوانین بازاریابی در شبکه های اجتماعی:

1- مشتاق باشید!

وقتی برای کسب‌وکار خودتان اشتیاق نشان دهید، مشتریان به حامیان شما تبدیل می‌شوند. اگر هدفتان جبران چیزی برای مشتریان و جامعه است، آن را از طریق رسانه‌های اجتماعی اعلام کنید. بدین ترتیب کسب‌وکار شما برنده می‌شود.

2- شما هم خیر برسانید

معامله به مثل را فراموش نکنید یعنیاگر می‌خواهید دیگران محتوای منتشرشده توسط شمارا به اشتراک بگذارند و راجع به کسب‌وکار شما صحبت کنند، همین کار را باید برایشان انجام دهید.

3- از اصل موضوع دور نشوید

همیشه هم ایده های جانبی برای یک کسب و کار مفید نیستند پس این توصیه را جدی بگیری که پیش‌روی و تمرکز بر مهارت، هوشمندانه تر از تلاش ناموفق برای همه‌کاره و هیچ‌کاره بودن است.

4- مهره های کلیدی در بازاریابی اینترنی را شناسایی کنید

هموارهدر جستجوی تاثیرگذاران آنلاینی باشید که احتمال دارد به تجارت شم ، علاقمند باشند. برای  ایجاد رابطه با آنها، زمان بگذارید، آنها اطلاعات ارائه شده را با دنبال کننده گان خودشان به اشتراک می‌گذارند. این اتفاق، شما و تجارتتان را در معرض تعداد زیادی مشتری جدید و موثر قرار می دهد.

 

آنچه در قسمت بعدی خواهید دید!:

  • رازهایی از موبایل مارکیتنگ
  • افزایش فروش تضمینی با ترفندهای کم هزینه
  • اپ سازی!

 

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.