نمایشگاه؛ خوب, بد, زشت!

نمایشگاه به مکانی گفته می شود که کالاها، خدمات، فن آوری، نوآوری ها و هنر ها برای معرفی و آشنایی مردم به معرض تماشا قرار داده می شود. نمایشگاه ها این روزها از حالت های اولیه و غیر حرفه ای خودشان خارج شده و دیگر فقط موضوع خرید و فروش کالا مطرح نیست. بعضی از افراد در کنار نمایشگاه برای اهداف خاصی مانند شغل مناسب و یا کسب اطلاعات مشاغل، آشنایی با تولیدکنندگان و یا ایجاد ارتباط با تولید کنندگان شرکت می کنند.

در یک نمایشگاه این موضوعات با هم تلاقی می یابد و باعث ایجاد یک نمایشگاه مفید و سودمند می گردد. از نظر من نمایشگاه یکی از ابزارهای فوق العاده نزدیک با پارامترهای مورد نیاز یک کمپین تبلیغاتی است، حضور موثر به عنوان یکی از صاحبان صنایع در نمایشگاه‌های تخصصي در یک زمان کوتاه و فرصت ارتباط نزدیک با مخاطبان از ویژگی‌های نمایشگاه‌ها است.

سوالاتی که قبل از شرکت در نمایشگاه باید از خود بپرسید:

اگر شرکت کنندگان هدفی مشخص و برنامه ریزی کاملی نداشته باشند، شکست در بازاریابی نمایشگاه قطعی است. به منظور جلوگیری از این شکست باید حتما به مسائل زیر توجه نمود:
آیا محصول ما مناسب عرضه در نمایشگاه و قابل رقابت می باشد یا خیر؟
چه مشکلاتی در بازاریابی نمایشگاه وجود دارد؟ آیا ما می توانیم آن را حل می کنیم
آیا این نمایشگاه که ما در آن حضور داریم، بهترین نوع از نمایشگاه است؟
آیا هزینه ها و سودهای نمایشگاه محاسبه شده است؟ و قابلیت پیش بینی وجود داشته است؟
آیا هزینه ها از نظر اقتصادی و بازاریابی و فروش مقرون به صرفه است؟
مهمترین موضوع آمادگی ما در خصوص شرکت در نمایشگاه چیست؟

مدیریت هزینه ها

در تنظیم هر بودجه ای معمولا هزینه ها در برابر درآمدها پیش بینی می شود. اما در مورد نمایشگاه وضع فرق می کند. غالبا در نمایشگاه ها نمی توان انتظار حصول درآمد فوری داشت, هرچند در صورت داشتن یک ایده مناسب و کمی خلاقیت در پرزنت محصول یا خدمات شما می توانید به سرعت علاوه بر بازگشت سرمایه سود مناسبی نیز کسب کنید. در تنظیم بودجه نمایشگاه ها هزینه های نمایشگاه به 4 بخش تقسیم می شود:هزینه های مستقیم، هزینه های غیرمستقیم، هزینه های تبلیغاتی، هزینه های پرسنلی.

مدیریت بازدیدکنندگان

آمار و اطلاعاتی که در مورد بازدیدکنندگان و تخصص و حوزه فعالیت و کالای مورد علاقه آن ها جمع آوری می کنید به منزله بذری است که در نمایشگاه خواهید کاشت. یکی از روش های معمول در نمایشگاه ها ثبت اطلاعات روی کارت های مخصوص است که بعدا در دفتر مرکزی شرکت بایگانی می شود. هر اندازه روابط عمومی قوی تر باشد احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود فعالیت های روابط عمومی باید کمک کند که اشخاص مورد نظر به سوی غرفه شما کشیده شوند. باید با وسایل ارتباط جمعی به گونه ای رابطه نزدیک برقرار کنید که پیش از شروع نمایشگاه اطلاعات شما در اختیار آن ها باشد.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

5 راز از کتاب هنرمعامله گری دونالد ترامپ

به نظر من دونالد ترامپ در تجارت و نویسندگی، بسیار موفق تر و محترم تر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.