کمپین تبلیغاتی – پرده دوم

در نوشته مقدماتی از سری مقالات آموزشی کمپین تبلیغاتی – پرده اول از لوزم توجه به اهداف و ترسیم چشم انداز روشن مقدماتی را مطرح کردیم. هدف همه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی، در نهایت برانگیختن مشتریان بالقوه و بالفعل به هزینه کردن بیشتر و ترقیب بیشتر مخاطبان به استفاده از خدمات یا رفتار مورد نظر یک سازمان است. تنها تفاوت در این است که برخی از کمپین‌ها ممکن است برای دستیابی سریع‌تر به این هدف، و برخی کمپین های تبلیغاتی، برای دستیابی میان مدت و بلندمدت به این هدف،‌ طراحی گردند. اما همچنان اولویت اولشان در هر حالت، دستیابی این اهداف است.

عمومی ترین اهداف ممکن در یک کمپین تبلیغاتی آنلاین:

در طراحی و نگارش کمپین تبلیغاتی خصوصا آنلاین، صرف دستیابی به تعداد بالای بازدیدکنندگان از یک بنر، یا تعداد ویزیت‌های روزانه‌ی یک وب سایت، یا تعداد لایک‌های یک صفحه در فیس بوک، یا تعداد فالورهای یک اکانت اینستاگرام، هیچ کدام نمی توانند به عنوان هدف نهایی و دستاورد کمپین تبلیغاتی و یا شاخصی مناسب برای ارزیابی اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی به کار گرفته شوند. اما عناوین زیر را می توان از عمومی ترین اهداف ممکن در یک کمپین تبلیغاتی برشمرد:

campaining

1- کسب سهم بازار:بدانید جه درصدی از سهم بازار را در اختیار دارید و چه اهدافی را دنبال می کنید تا به چه سهمی از بازار برسید.

2- حفظ یا گسترش سهم بازار: شاید محصول شما در حال معرفی نیست و در بلوغ بازار خود هستید پس باید دنبال جایگاه سازی و حفظ و درعین حال گسترش تدریجی سهم خود در بازار رقابت باشید.

3- تداوم حضور و یادآوری: اینکه هستید و خواهید بود برای ماندگاری شما اصلی غیر قابل اجتناب خواهد بود و گه گاه کمپانی های معتبر صرفا فقط برای یادآوری خود به مخاطبان هزینه هایی بسیار بیشتر از معرفی یا گسترش را در کمپین پیش بینی می کنند تا از مرگ برند جلوگیری کنند.

4- معرفی الگوهای مصرف و عادات جدید:هدف سختی است که فرهنگ یا موجی را ایجاد کنید و دنبال گسترش عادات جدید باشید.

5- ساختن یک جایگاه متفاوت: جزء اهداف بلند مدت سازمان هایی است که بدون وجود ویژگی فوق العاده منحصر به فرد در محصولات و خدمات خود می خواهند جایگاه متفاوتی در ذهن مخاطبان ایجاد کنند و هزینه های بسیار زیادی حتی شاید به مجموع کل بودجه همه رقبا را باید در کمپین تبلیغاتی خود لحاظ کنند.

در قسمت بعدی به طور عملی وارد طراحی برنامه کمپین خواهیم شد.

 

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.