بررسی بازاریابی فرصت – به بهانه پدیده “داب اسمش”

سطل آب یخ دیروز و عکس های سلفی تا داب اسمش های امروز پدیده هایی هستند که هر سال یا هر چند سال یکبار به یک رفتار مورد توجه اجتماعی بدل می شوند و این فرصتی است تا کسب و کارها در کنار برنامه های از قبل پیش بینی شده خود نیم نگاهی هم به این پدیده ها داشته باشند. این به معنای تمرکز و سرمایه گذاری پایدار روی این پدیده های زودگذر نیست. اما این فرصت ها را از دست ندهید.

بررسی این پدیده به معنای تعریف جامعی از بازاریابی فرصت نیست, چرا که بازاریابی فرصت یک شاخه بسیار عمیق تری نسبت به مقاله پیش رو است اما موضوعی که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد فرصت ها در استفاه از پدیده های اجتماعی است, آنچه که به موج سواری معروف است!

dubsmash چیست؟

dubsmash نام اپلیکیشن و برنامه ایی است برای گوشی های اپل و اندرویدی که توسط چند جوان خلاق آلمانی نوشته شده است و کاربران با استفاده از آن می توانند تصویر خود را بر روی صدای دیگران بگذارند. برای نمونه می توانید دیالوگی را از یک فیلم, کارتون یا بخشی از یک آهنگ را انتخاب کنید و به اصلاح روی آن لب بزنید. این فرآیند را با صدای شخصیت های معروف و غیرمعروف هم می توان انجام داد. البته برخی از این صداها قبلا توسط دیگر کاربران آپلود شده و شما می توانید از این صداها استفاده کنید ولی اگر خواستید از صدای کسی استفاده کنید که در آرشیو موجود نیست می توانید خودتان فایل صوتی را آپلود کنید. در نهایت با اين اپليكيشن پرطرفدار مي‌توان يك ويديو با حداقل ١٠ ثانيه و حداكثر يك دقيقه زمان براي صدايي ساخت كه از قبل آماده است و در واقع دوبلوري را برعكس انجام داد با همین ایده ساده و با شعار «راه بامزه‌اي براي ارتباط برقرار كردن» تا ژانويه ٢٠١٥ بيش از ٥٠ ميليون بار در ١٩٢ كشور جهان دانلود شد. آماري كه در ١٠ ماه پس از آن و به مدد ٢٥ ميليون نفر ديگر اكنون به بیش از 80 ميليون بار دانلود رسيده است.

dubsmash-emadg.com

موج سواری در بازاریابی فرصت

ورود اين برنامه به ايران و آميخته شدنش با چاشني طنازي ذاتي ايراني‌ها باعث محبوبيت بيشترش شد تا آنجا كه بخشي از سرگرمي اين روزهاي جوانان ساختن «ويديو تصوير» از لب زدن جاي صداي شخصيت‌هاي معروف يا صداي افراد عادي است كه پيش از اين ويديوهاي‌شان به دليل بامزه و خاص بودن در اينترنت دست به دست شده است و اشتراك اين شاهكار با دوستان‌شان در صفحه‌هاي مجازي است. جواد خياباني، شخصيت‌هاي عروسكي كلاه قرمزي، مسابقه ثانيه‌ها و ويديوهايي با عنوان سوتي مصاحبه افراد با صدا و سيما پرطرفدارترين صداهايي است كه در ايران براي‌شان «داب اسمش» محبوب شده است. يكي از «داب اسمش»‌هايي كه چندي پيش به صورت رسمي از تلويزيون هم پخش شد لب زدن بينندگان برنامه ماه عسل روي موسيقي اين برنامه و به جاي خواننده آن يعني مرتضي پاشايي بود.

این پدیده جدید در فضای مجازی برای کسب و کارهای هوشمند می تواند بهترین سوژه کمپین های فصلی باشد. تجربه رفتار مردم ایران در قبال پدیده ها نشان داده که در این گونه رویدادها به خوبی مشارکت می کنند. باید گفت اساسا مردم ایران علاقه زیادی به ارسال عکس و فیلم برای مسابقات گوناگون دارند. اما برندهای هوشیار از اپیدمی ها به نفع خود به خوبی استفاده می کنند. البته این موج سواری فقط مخصوص ما ایرانی ها نیست و برندهای معتبر خارجی نیز چنین می کند.تا اینجا مهمترین برندی که توانسته از این موج جدید داب اسمشی به خوبی استفاده کند آپ یا همان آسان پرداخت است. “آپ ایکس وان” مژده ایی بود برای بردن یک خودرو bmw که در آگهی تکرار می کرد. اما این برند با هوشمندی  از این نشانه های علاقه مندی استفاده کرده و حالا کنترل این موج را بدست رفته است. وقتی سری به پیج آسان پرداخت می زنید می بینید خبری از مسابقه سلفی نیست و حالا مردم برای این پیج کلیپ های خود را که از موسیقی آگهی تلویزیونی این برند استفاده شده ارسال می کنند.

کجا؟؟ هنوز حرفم تمام نشده است!

حالا تا ما از کمپین های داب اسمشی گفتیم سریع تدارک یک موج سواری را برای کسب و کار خود عجولانه پیش بینی نکنید؛ کمی هوشیار باشید. به جزییات و شاخص های تفاوت بیشتر بها دهید. کسب و کارها و برندهای هوشمند مهترین پیامی که برای مخاطب دارند زنده بودن و پویایی برند است. برای نشان دادن اینکه یک برند زنده و پویا است گاهی نیاز به صرف هزینه زیاد نیست. گاهی احیای یک برند با این چنین خلاقیت هایی اتفاق می افتد. این مقاله کوتاه یک بهانه بود برای معرفی ظرفیت های جدید تبلیغاتی؛ فراموش نکنید نفوذ شبکه های اجتماعی در زندگی مردم انکار ناپذیر است و فکر کردن به آن در حوزه کسب و کار اجتناب ناپذیر خواهد بود.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.