موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

بیایید یک بار برای همیشه درباره رویه و فرآیند کار موتور جستجوی گوگل به جمع بندی و تعریف واحدی برسیم.تا دیگر این سوال تکراری و بدیهی را در آموزش های خود تکرار نکنیم. هرچند در تعریف سئو ما از لفظ بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر استفاده می کنیم اما بدیهی است که تاکید اصلی ما از موتورجستجوگر همان گوگل است زیرا بالای 85٪ از جستجوهای معمول از طریق این وب سایت صورت می گیرد پس قبل از اینکه بهینه سازی در وب سایت خود را شروع کنیم باید با نحوه کار این موتور جستجوگر محبوب آشنا شویم تا همانطوری که در تعریف اول فصل بیان کردیم بتوانیم سایت را برای گوگل قابل فهم‌تر پیاده سازی نماییم.
در مستندات و نظریه های مختلف، ساختار موتور گوگل را به 5 و در بعضی دیگر از کتب به 3 بخش اصلی تقسیم می کنند. اما برای درک راحتتر موضوع و عدم حاشیه گویی من قصد دارم بر اساس نظریه 3 فاکتوری شما را با فرآیند اصلی در جستجوی یک عبارت در گوگل آشنا کنم. اما قبل از شرح جزییات از خود بپرسید هنگامی که شما یک عبارت را در نوار جستجوی گوگل وارد می کنید در چند صدم ثانیه‌ایی که نتایج بر صفحه نمایش ظاهر می شود، در اصل چه اتفاقی رخ می دهد؟
وقتی این سوال را در کلاس‌های خود مطرح می کنم غالبا یک جواب توهمی می شونم! دانشجویان با تاکید می گویند که بعد از وارد کردن عبارت مورد نظر گوگل وارد میلیون ‌ها وب سایت جهان می شود و در صورتی که مطلب مورد نظر ما در آنها وجود داشت آنها را به ترتیب به ما نمایش می دهد. سؤال اصلی اینجاست که چه ابر رایانه‌ای می تواند به ازای هر جستجو در گوگل در کسری از ثانیه میلیون ها وب سایت را بررسی و نتایج را به صورت دسته بندی شده نمایش دهد؟! این طرز فکر یک توهم کامل است، پس لطفا از توهم خارج شوید!

google_how
گوگل هرگز حین جستجوی ما وارد وب سایت های گوناگون نمی شود بلکه در بررسی که شاید یک ساعت قبل و شاید یک سال قبل در وب سایت های گوناگون انجام داده است و اطلاعات را در پایگاه داده خود ذخیره کرده پردازشی را انجام می دهد ودر آن چند صدم ثانیه‌ایی که ما منتظر هستیم صرفا پایگاه داده دسته بندی شده خود را جستجو می نماید. حالا که کمی منطقی‌تر شده اید بیایید 3 گام اصلی گوگل را با هم بررسی کنیم:

1- Spider یا عنکبوت:

اولین مرحله توسط اسپایدر انجام می شود، اسپایدر یک ربات است که به صفحات مختلف سر می زند، محتوای آنها را می خواند و اطلاعات مورد نیاز موتور جستجوگر را جمع آوری می کند و آن را در اختیار سایر بخش‌های موتور جستجوگر قرار می دهد. کار یک اسپایدر بسیار شبیه کار کاربران وب است با این تفاوت که اسپایدر کدهای html صفحات را می بیند اما کاربران نتیجه حاصل از آن را. البته اسپایدر از یک فرمانده به نام Cra wler تبعیت می کند که این مغز متفکر مشخص می کند که اسپایدر کدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد.

2- Indexer یا بایگانی کننده:

تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط اسپایدر در اختیار ایندکسر قرار می گیرند.در این مرحله اطلاعات دریافتی تجزیه و تحلیل شده و تمام پارامترهای مورد نیاز تبدیل به یک مقیاس عددی می شوند تا در مرحله بعد برای مقایسه و رتبه بندی صفحات از آنها استفاده شود

3- Ranker یا سیستم رتبه بندی:

بعد از آنکه تمام مراحل قل انجام شد، موتور جستجوگر آماده پاسخ‌گویی به سؤالات کاربرن است. در این مرحله سیستم رتبه بندی وارد عمل می شود و ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده که به موضوع جستجو شده مرتبط هستند مشخص می کند و سپس بر اساس فاکتورهای موجود و میزان ارتباط آن با عبارت جستجو شده آنها را رتبه بندی می کند.
به این ترتیب با طی کردن سه مرحله فوق کاربر به نتیجه دلخواه خود می رسد. و ما نیز به عنوان صاحب وب سایت باید تلاش کنیم که در هر سه مرحله در اولویت های موتور جستجوگر گوگل باشیم. که در ادامه به این روش ها اشاره خواهیم کرد.

 

(برگرفته از کتاب انفجار با دست خالی | 8 اصل موفقیت کسب و کارهای نوپا به روش کمپین تبلیغاتی آنلاین)

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.