آموزش بازاریابی اینترنتی – قسمت هشتم: آیا نیاز به بازاریابی حضوری هست؟

سری آموزش های بازاریابی اینترنتی به قسمت های حساس خود نزدیک می شود؛ اگر تا امروز این سری از آموزش های سایت عماد گوگانی را دنبال نکرده اید از طریق برچسب “آموزش بازاریابی” می توانید به همه قسمت ها دسترسی پیدا کنید. من و همکارانم تلاش کردیم در این آموزش ها به کلیه فازها و تکنیک های مهم در بازاریابی با نگاه تخصصی به فضای وب اشاره کنیم. اما در این قسمت نوبت به بررسی تاثیر بازاریابی حضوری در روند بازاریابی و کمپین سازی های اینترنتی رسیده است. اجازه بدهید با یک سوال شروع کنم آیا اساساً  با این حد از پیشرفت در روند بازاریابی نوین اینترنتی باز هم جایی برای برنامه ریزی های بازاریابی حضوری باقی مانده؟

جواب این سوال هرچند برای مارکت های کلان اینترنتی نظیر آمازون یا دی جی کالا می تواند “خیر” باشد اما بدون ذره ایی تردید برای 99% از کسب و کارها یک پاسخ قاطعانه دارد: برنامه ریزی برای بازاریابی اینترنتی بدون برنامه های حضوری و غیر مجازی باعث می شود که کسب و کار شما سهم قابل توجهی از بازار را از دست بدهد.

قوانین بازاریابی حضوری

شروع طوفانی: با تحقیقاتی که از مکانهای تجاری به عمل آمده روشن شده است که در سه دقیقه اول ورود مشتری همه مسائل روشن می شود .تصویری که از شما در ذهن مشتری شکل می گیرد در همین سه دقیقه اول است. تجربه های خوب در ذهن مشتری تصویر خوب و تجربه های بد در ذهن او تصویر بدی می سازد .این ذهنیت شکل گرفته را به سختی می توانید تغییر دهید.همچنین تحقیقات نشان داده‌اند پس از اینکه فرد به یک نتیجه کلی دست می یابد، دیگر به راحتی نمی تواند نتیجه گیری خود را عوض کند،از اعتقادهایی که نسبت به آن شخص یا چیز پیدا می کند روی بر نمی گرداند و به اطلاعات جدیدتر توجهی نمی کند ،بلکه آنها را طوری تغییر می دهد که تصورات اولیه خود را تأیید کند.
اعلام کنید که هستید: با استفاده از گنجینه لغات خود ، استنباط خود را از صحبت های مشتری بیان کنید و از این طریق به او این اطمینان را دهید که خواسته هایش را درست فهمیده اید.

 

marketing
لباس و ظاهر: از آنجا که آراستگی در ظاهر موجب جلب اعتماد و ایجاد احساس خوب در مخاطب به هنگام تماس اولیه می شود توجه و عمل به این نکته در بازاریابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک کارشناس فروش باید لباسی را بپوشد که : موجب آراستگی ظاهر او گردد، به گونه ای که موجب جلب اعتماد و ایجاد احساس مثبت در مخاطب او شود. و نه تنها خلل و مانعی برای افزایش کارآیی او نباشد بلکه بتواند کاری را که می کند با سهولت و راحتی بیشتری انجام دهد. بهتر است توجه داشته باشیم که در برخی موارد آراستگی بیش از حد و یا پوشیدن لباسهای گران قیمت هم می تواند احساس ناخوشایندی را در مشتری ایجاد نماید.
سوال بپرسید: برای افراد بسیار مشکل است که مدت زیادی روی سخنان یک نفر تمرکز کنند و از آنجا که گفتگوهای فروش با ارائه مشخصات و مزایای محصولات و خدمات همراه است ، طولانی شدن گفتگو باعث منحرف شدن توجه مشتری می گردد. این مشکل را می توان با استفاده از سؤالهای مناسب رفع کرد.
فن مذاکره: توان مذاکراتی یا مهارت گفتگو برای یک کارشناس فروش در حکم یک ابزار بسیار پرکاربرد و مؤثر است. بنابراین یک کارشناس فروش برای اینکه بتواند در شغل خود موفقیت کسب نماید باید بتواند از ابزار مهارت گفتگو به خوبی استفاده نماید.. مهارت گفتگوی مؤثر دانشی است که با ترکیب علومی همچون روانشناسی، رفتار شناسی، جامعه شناسی، بازاریابی و … ایجاد می گردد. توان گفتگو امری اکتسابی است که از طریق یادگیری و تکرار و تمرین ایجاد می شود، در نتیجه هر کسی با هر سطح توان مذاکره می تواند به یک مذاکره کنندۀ موفق تبدیل شود. برای انجام مذاکرۀ مؤثر می بایست به صورت روشمند عمل نمایید. در جریان یک مذاکره شما مجاز نیستید که هر چیزی را هر گونه که دوست دارید به زبان بیاورید. گاهی از اوقات نوع سلام کردن شما نتیجۀ یک قرارداد را مشخص می کند! انجام مذاکرۀ مؤثر نیازمند ایجاد تغییراتی در رفتار و عادت گفتگوی شماست. برای انجام این تغییر شما می بایست برخی از عادتها را حذف کنید، برخی را زیاد، برخی را کم و برخی را اضافه نمایید.
راز خنده: فروشنده خوب ،فروشنده ای است که همیشه لبخندی ملایم اما واقعی بر لب داشته باشد .«فردی که چهره‌ای شاد و خندان ندارد، نباید مغازه باز کند». هیچ چیز بیشتر از تند خویی، مشتری را فراری نمی دهد. تصور کنید در مقابل فردی ایستاده اید که حال سر پا ایستادن را هم ندارد. شل، وارفته، بی حال و خسته، رو در روی شما ایستاده است و وقتی که تصمیم می گیرد چیزی بگوید، از روی بی حوصلگی نیمه و نصفه حرف می زند و بیشتر پاسخهای شما را با اشاره سر جواب می دهد. هیچ کس دوست ندارد که حتی از چند متری چنین آدمی بگذرد. حالا چه برسد به اینکه بخواهد با او در زیر یک سقف مشترک همکاری کند و یا در ارتباط باشد. دلیل این امر به خوبی روشن و معلوم است. حال بد و یا حال خوب به سرعت به دیگران سرایت می کند و بر روی اوضاع و احوال دیگران تأثیرات منفی یا مثبت می گذارد. اگر این گفته را باور ندارید، از همین لحظه تا آخر امروز، به هر کسی که با او روبرو می شوید، لبخند بزنید. سرزنده و پر انرژی بودن بودن بهتر از همیشه بی حال و کم انرژی بودن است. افرادی که از جنب و جوش و انرژِی بیشتری برخوردارند، راه حل‌ها را زودتر پیدا می کنند، امیدوارترند، قدرت بیشتری برای حل مشکلات دارند، موفق ترند و بیشتر مورد توجه و پذیرش جامعه هستند.
ایجاد حس اعتبار و دلسوزی: مهمترین شاخصی که باید یک بازاریاب از آن بهره ببرد ایجاد حس اعتماد در مخاطب است. برای این امر باید شخص مقابل به دو نکته برسد. یکی آنکه شما کننده کار هستید و دیگر آنکه در این حوزه سابقه لازم را دارید.علاوه بر این مخاطبتان اگر احساس کند که صحبتهای شما تنها به نفع شما بوده و منفعتی برای او ندارد هیچگاه با شما کار نخواهد کرد. باید به او بقبولانید که موضوع دارای سود مشترک دوجانبه است. سعی نکنید طوری عمل کنید که موضوع تنها برای او سود دارد و برای شما سودی ندارد. مردم را ساده لوح فرض نکنید.

بررسی اجمالی سایر بسترهای موجود در بازاریابی حضوری

بازاریابی تلفنی:
تلفن را دست كم نگيريد. از تلفن استفاده كنيد. اين وسيله سرعت كار شما را افزايش مي دهد و اگر هم مشتري نبود زمان اندكي را از دست داده ايد. بدانيد كه تلفن براي شروع ارتباط بسيار مناسب است. بازاريابي تلفني يكي از كانال هاي بازاريابي مستقيم است كه در صورت كسب مهارتهاي لازم جهت استفاده صحيح از تلفن ميزان توفيق فروشندگان در رسیدن به اهداف فروش بازاريابي را افزايش مي دهد.

نمایشگاه:

از نظر من نمایشگاه یکی از ابزارهای فوق العاده نزدیک با پارامترهای مورد نیاز یک کمپین تبلیغاتی است، حضور موثر به عنوان یکی از صاحبان صنایع در نمایشگاه‌های تخصصي در یک زمان کوتاه و فرصت ارتباط نزدیک با مخاطبان از ویژگی‌های نمایشگاه‌ها است.

روزنامه و مجلات:

تقریبا تمامی کسب و کارها در مقطعی از زمان، به تبلیغات در مجلات و روزنامه ها نیاز دارند. مخصوصا روزنامه ها رایج ترین رسانه تبلیغاتی برای کسب و کارهای کوچک بشمار می روند. روزنامه ها هنوز هم بسیار رایج هستند. پس یکی از بهترین گزینه ها برای تبلیغ، روزنامه و مخصوصا روزنامه های محلی و یا تخصصی هستند.

آنچه در قسمت بعدی خواهید دید!:

  • شبکه های اجتماعی ها شبکه های پولساز؟
  • سوشیال چقدر ارزش سرمایه گذاری دارد؟
  • راز میلیونرهای تلگرامی چیست؟

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

2 نظر

  1. ارمین شعبان

    سلام این دوره که تو ایوند گزاشتین 1نفر جا داره???

    • باسلام؛
      در ایوند فقط یک همایش 4 ساعته ارائه شده است. که امروز آخرین زمان برای ثبت نام در این همایش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.