چگونه یک محصول را گرانتر از رقبا بفروشیم؟

آنچه که درباره لوکس فروشی در دنیای تجارت مطرح می شود غالباً با کلیه فاکتورهای بازاریابی معمول متفاوت است؛ و اگر شما خدمت یا محصولی دارید که ارزش گذاری بالاتری نسبت به رقبا برای آن قائل هستید باید در مورد مارکتینک کالاهای لاکچری بیشتر بدانید و حتی اگر هنوز چنین خدمت یا محصولی را ایجاد نکرده اید در کنار سایر محصولات خود از فروش کالای لاکچری غفلت نکنید. تکنیک های بازاریابی لوکس در دنیا بر سه محور اصلی استوار است که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

هر سال برندهای موبایل به عنوان یک رقابت در بازار لاکچری های خود یک موبایل با ظاهر و کانفیگ فوق العاده ارائه می کنند که با اینکه سود اصلی آنها در سایر دستگاه ها است اما حضور در بین لاکچری  ها همیشه به یک برند هویت و اعتبار می بخشد حتی اگر آنچه به عنوان لاکچری ارائه شده باشد تفاوت های بی استفاده ایی داشته باشد مثلا یک سی پی یو بیشتر یا یک گیگ رم بیشتر یا در نهایت 2 مگاپیکسل ارتقا در دوربین که واقعا در عمل خیلی به ندرت مصرف کننده ها آن را متوجه خواهند شد. اما همواره عده ایی هستند که به خاطر بار روانی “بهترین” را داشتند از خریدن کالای گران ارضا می شوند و همین موضوع باعث سود بیشتر شما خواهد شد. علاوه بر این  داشتن یک خدمت گران و لوکس حتی اگر عده ایی نتوانند هرگز از آن سرویس استفاده کنند ولی اعتبار مثبتی به مجموعه شما خواهد بخشید. و باعث تسهیل فروش سایر خدمات خواهدشد. البته همه این ها به شرط ارزشمند بودن و دارا بودن شرایط لوکس در کالای لاکچری شماست.

watch

راز اول: داستان قهرمانی و گام های یافتن مشتری وفادار

در فصل بازاریابی ویروسی به ویژگی داستان قهرمانی اشاره کرده ام؛ شاخصی که اینجا در متفات شدن برندها هم حائز اهمیت است. در راه های بازاریابی لاکچری از قیاس خود با رقبا و دیگران پرهیز کنید بلکه سعی کنید نگاه متقاوتی را در خریدار ایجاد کنید؛ کاری کنید که در مورد شما داستان های رویاپردازانه داشته باشند و داستان های قهرمانان شما نقل صحبت مخاطبان باشد.

این کار را هر چند وقت یکبار گوگل و فیسبوک با انتشار عکس های متقاوت از محل های کار کارمندان به خوبی ایجاد می کنند و تا مدت ها در شبکه های اجتماعی همه از فضای کاری فوق العاده گوگل و فیسبوک صحبت می کنند.علاوه بر این برای ایجاد و همراه کردن مشتریان وفادار باید راه های رسیدن به محصول را متفاوت کنید. برندهای عمومی مشتریان خود را تعیین می‌کنند و محصولات را به سوی آنان می‌فرستند. اما در برندهای لوکس مشتریان باید به سمت برند کشش داشته باشند.  چنین رفتاری از جانب برند نه تنها مشتری از آن دوری نخواهد کرد، ‌بلکه احساس تعلقی میان مشتری و برند ایجاد می‌شود که باعث وفاداری مشتری و دریافت پاداش خواهد شد.

راز دوم: فرمول های خاص شدن در نگاه دیگران

در لاکچری مارکتینگ ما نه تنها باید روی ارزش برند بلکه باید روی دیدگاه‌های مشتریان نیز تمرکز داشته باشیم. اتاق نمایش محصولات بی‌ام‌دبلیو در آلمان نمونه‌ای از این موضوع است که در آن مشتریان می‌توانند تجربه متفاوتی از برند مورد نظر خود، جدای خرید آن، به دست بیاورند. به همین دلیل است که برندهای لوکس باید بتوانند سبک ویژه و نوآورانه‌ای در فروشگاه خود به کار گیرند.علاوه بر این باید نماهای گرافیکی متفاوتی را از نام کالای لاکچری تا طراحی های پیش بینی کنید این موارد می‌تواند در بر دارنده نمادها و سمبل‌های برند، رنگ، الگو، تصاویر و حتی مفاهیم باشد. مثل اسم لکسوس که برای کمپانی تویوتا تداعی کننده یک کالاهای لوکس است یا رنگ قرمز که همه جای دنیا یعنی مک دونالد.

راز سوم: بدعت در تفکر خریدار

بر خلاف برندهای عمومی، در مورد برندهای لوکس ما قصد جلب رضایت همه افراد را نداریم؛ بلکه باید بتوانیم مشتریان خاصی که دیدگاهی در راستای هدف ما دارند، جذب کنیم پس خدمات خود را در قیدو بند قیمت محدود نکنید یک مثال خوب در این زمینه شرکت پروشه است که فرآیند تحویل نوآورانه‌ای را در نظر گرفته است که مشتری می‌تواند خودروی مورد نظرش را در خط مونتاژ واقع در آلمان انتخاب کند یا مثلا اپل که همیشه گوشی های ساخته شده از طلای خود را با قیمت های فوق العاده ارائه می کند. درواقع دیدگاه‌ها ارزش بیشتری دارند و خاص‌تر هستند.برندها در بازار کلیشه ایی موجود سعی دارند سرمایه‌گذاری‌های خود را روی آنچه در نظر دارند به آن برسند، متمرکز سازند تا بتوانند با رضایت گسترده بیشتری از مشتریان روبه‌رو شوند اما در عوض برندهای لوکس روی دیدگاه‌های خاص و جدید تمرکز دارند که این می‌تواند تجربه بسیار ویژه‌ای را برای مشتریان مورد نظر به همراه داشته باشد.

در نهایت اگر هنوز فکر می کنید گران کردن همه یا دست کم بخشی از خدمات کار اشتباهی است از شما می خواهم کمی به اطرافیان خود دقت کنید. مطمئناً افراد زیادی را در اطراف خود دارید که همیشه به دنبال لوکس بازار هستند مثلا با اینکه بلد نیستند که با نیمی از امکانات آیفون کار کنند ولی اصرار دارند که آخرین مدل گوشی های اپل را دست بگیرند! این افراد مشتری های لاکچری فردای شما هستند! از آنها غفلت نکنید.

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.