آموزش بازاریابی اینترنتی – قسمت هفتم: ایمیل مارکتینگ

پیش‌بینی می‌شود در سال 2016 شرکت‌های امریکایی برای بازاریابی ایمیلی بیش از 2.4 بیلیون دلار هزینه کنند. این درحالی است که ایمیل مارکتینگ در کشورهایی نظیر ایران به دلیل عدم حساسیت کاربران به مراتب نسبت به کشورهای توسعه یافته برای کسب‌وکارها کاربردی تر است.اگر صاحب یک استارتاپ اینترنتی هستید و هنوز در مجموعه خود ایمیل مارکتینگ ندارید؛ شک نکنید که هر روز افراد بسیار زیادی که به حوزه کاری شما علاقه مند هستند را از دست می دهید و همین موضوع باعث می شود  که هزینه های زیادی را برای تبلیغات و زنده نگه داشتن برند خودتان هزینه کنید. با داشتن یک سیستم ایمیل مارکتینگ و اجرای کمپین های تبلیغاتی منظم به راحتی می توانید بعد از مدتی بدون هزینه های اضافی با بازاریابی هدفمند فروش خود را افزایش دهید.

بیایید سنگ هایمان را با هم وا بکنیم!

بازاریابی ایمیلی به معنای ارسال ایمیل به هر دیتابیس ایمیلی که ما پیدا می کنیم یا می خریم نیست، اولین اصل در ایمیل مارکتینگ احترام به مخاطب است، هر چیزی که این اصل را رعایت نکند اسپمینگ بوده و علاوه بر اینکه غیرقانونی است جز هزینه چیزی برای شما در بر نخواهد داشت. پس پیش از شروع، نگاه خود را در این حوزه تغییر دهید، احترام به مخاطب اصل اول ایمیل مارکتینگ است.

قدم اول در بازاریابی ایمیلی: انتخاب ابزار مناسب

به جزء میل سرورهای تحت وب نسخه های تحت ویندوزی هم وجود دارند که با گرفتن یک ip از شما در حجم بالا ایمیل ارسال می کنند که البته در صورتی که حجم ایمیل های شما معمول و مستمر هستند من حالت تحت وب را بیشتر توصیه می کنم و در ادامه چند سرویس دهنده ایمیل مارکتینگ را به شما معرفی می کنم:
1- Mailerlite
به جای توضیحات من می توانید خیلی سریع و راحت وارد سایت میلرلایت شوید و یک اکانت یک ماه رایگان تا 1000 کاربر برای خود ثبت نمایید و پس از تست کامل این سرویس در صورت تمایل آن را انتخاب نمایید. از ويژگی های دیگر میلرلایت به عنوان یک سرویس دهنده معروف بین المللی داشتن نمایندگی در ایران و قیمت مناسب آن است.
2- Getresponse
قیمت نسبتاً ارزان و پشتیبانی خوب از ويژگی های این سرویس دهنده می باشد، شخصا تجربه کار با این سرویس دهنده را نداشته ام اما خیلی وقت است که اسم آن را جزء بهترین ها می بینم.
3- Mailchimp
فوق العاده محبوب و با کیفیت است و شدیدا با مصرف کنندگانی که احتمال اسپم شدن ایمیل آنها وجود دارد برخورد می کند پس در صورت استفاده از این سرویس دهنده حتما روش های جلوگیری از اسپم را آموخته باشید از دیگر مزایای آن می توان به ارائه اکانت رایگان مشابه میلرلایت اشاره کرد.
4- Icontact
انقدر با سوء استفاده از این برند محبوب در ایران کلاهبرداری شده است که دیگر سخت می شود به اصل بودن خدمات اعتماد کرد! البته اگر اصلش را پیدا کردید بدانید که جزء بهترین ها است.
5- Mad mimi
اگر هوس دور زدن و ساخت چندین اکانت در Mad mimi به سرتان نمی زند! باید بگویم که این سرویس دهنده امکان مدیریت رایگان 2500 عضو با ارسال حداکثر 12500 ایمیل در ماه راه به رایگان برای شما فراهم می کند و امکانات دوست داشتنی هم در پنل خود ایجاد کرده است.

 

mail-send

 

قدم دوم: جمع آوری دیتابیس علاقه مندان – صفحه فرود

به دلیل اهمیت بالا در مورد این بخش در درس های بعدی مفصلاً صحبت خواهم کرد ولی توضیح مهم اینکه: تمام تلاش ما در برگزاری یک کمپین تبلیغاتی هدایت کاربران به صفحه فرود، دریافت ایمیل و در نهایت ارائه همه یا بخشی از خدمات و محصولاتمان می باشد. به همین دلیل صفحه فرود وب سایت ما به شدت حائز اهمیت است و باید به بهترین شکل ممکن طراحی و اجرا گردد. اهمیت صفحه فرود وقتی نمایان می شود که بدانیم بیش از 90٪ کاربران برای بار دوم به وب سایت شما باز نخواهند گشت و خبر بدتر اینکه 99٪ کاربرانی که به سایت شما می آیند برای بار اول از محصولات و خدمات شما خرید نخواهند کرد. پس چه چیزی بدتر از اینکه 99٪ از هزینه های ما برای برگزاری کمپین تبلیغاتی بدون نتیجه از بین برود؟
با این توضیح کوتاه باید به فکر طراحی یک لندینگ پیج مناسب که اسب تروا ما را به کاربر ارائه خواهد کرد باشیم. از اتلاف هزینه ها جلوگیری و نرخ بالای نمایش و خرید را برای کمپین خود ایجاد کنیم. این صفحه از نظر تکنیکی شامل چند ویژگی است که در درس های بعدی به بایدها و نباید های آن اشاره خواهم کرد. اما مهمترین نکته‌ای که در این صفحه نباید آن را فراموش کنید دریافت اطلاعات (حداقل ایمیل کاربر) از طریق صفحه فرود است.

قدم سوم: اجرای موفق ایمیل مارکتینگ

حال که ابزار خود را انتخاب و از طریق لندینگ پیج دیتابیس علاقه مندان را مشخص کرده اید وقت آن رسیده که با یک برنامه موثر و متن ها درست و جذاب اقدام به ارسال ایمیل های هدفمند به کاربران خود کنید. نظم و برنامه همیشه زیبا و دوست داشتنی است، شما نظم و برنامه ریزی را در دشمنان خود نیز می پسندید! کاری بکنید که مشترکین شما احساس خوبی از خبرنامه های شما داشته باشند. برخی از مواردی که در برنامه ایمیلی خود باید لحاظ کنید شامل موارد نظیر است:

  • حتما لینک انصراف از عضویت را در متن خبرنامه خود، در بخشی گویا قرار دهید.
  • به تعداد منطقی ایمیل بفرستید، به تعداد چیزی که برای ارائه دارید، یک ایمیل هفتگی ممکن است بسیار موثرتر از ایمیل های بی محتوای روزانه باشد
  • وقتی کاربری عضویت خود را کنسل می کند و یا ایمیل شما را اسپم می کند دیگر تحت هیچ شرایطی به این مشترک ایمیل نفرستید.
  • از عناوین دروغ و فریبنده و خارج از صداقت دوری کنید.
  • به قول هایی که به مشترکان خود در هنگام دریافت ایمیل داده اید پایبند باشید.

در مورد نحوه نگارش متن ایمیل نیز تلاش می کنم که در یک مقاله مجزا حتما به تفصیل قوانین و دستورالعمل های نگارش یک ایمیل موفق را مطرح کنم. اما بهتر است در اینجا به اختصار به برخی از موارد حیاتی در نگارش ایمیل اشاره کنم:

  • مهمترین بخش یک ایمیل تایتل آن است؛ برای نگارش یک تایتل جذاب توصیه می شود از مواردی نظیر عدد و درصد, جملات منفی, استفاده از نام شخص در عنوان, ایجاد حس ابهام یا کنجکاوری, استفاده از موارد اعتباری و… استفاده کنید.
  • هدف اصلی از کل فرآیند ایمیل مارکیتنگ هدایت کاربران یه یک صفحه مشخص از سایت است؛ پس در عنوان سازی و متمایز کردن لینک ها در ایمیل به شدت دقت کنید.
  • در متن ایمیل دنبال فروش مستقیم محصول, اطلاع رسانی و… نباشید بلکه از عنوان تا موضوع تمرکز خود را بر روی ارائه پیشنهادات جذاب و مطالب کاربردی بگذارید.

باید ها و نبایدهایی که در بازاریابی ایمیلی باید بدانید

1- بهترین و بدترین زمان برای ارسال ایمیل: آمارجالبی در این زمینه در آمریکا وجود دارد که به طور میانگین سه شنبه را بهترین روز و یک‌شنبه را بدترین روز برای ارسال ایمیل می دانند(توجه کنید که این آمار برای ایران نیست و در ایران شنبه و یکشنبه بهترین و آخر هفته بدترین زمان ارسال است ). البته این آمار بسته به نوع مخاطب و کاربرد ایمیل شما می تواند تغییر کند به عنوان مثال ساعت 2 الی 3 بهترین زمان برای ارائه پیشنهادات مالی است و ساعت 5 الی 7 زمان مناسبی برای ارائه بسته‌های تفریحی و سرگرمی است همچنین آمار نشان می دهد کاربران در ساعات 7 الی 10 شب به دنبال پیشنهادات ایده‌آل نظیر تخفیف‌های بالا یا علایق شخصي هستند. البته در کلیه آمارها ساعت 10شب الی 9 صبح را بدترین زمان برای ارسال ایمیل می باشد.
2- تکراری نباشید: در خبرنامه‌هایتان از موضوعات تکراری استفاده نکرده و در عوض سعی نمایید موضوع، از تازگی و جذابیت برخوردار باشد. مخاطبان شما باهوش هستند و خواهند فهمید که شما چقدر برای انتخاب این موضوع زمان صرف کرده‌اید. به عنوان مثال «جشنواره تخفیف‌ها» و «دیدنی‌های دنیا»، به عنوان موضوعاتی تکراری محسوب می‌شوند.
3- خیلی کوتاه، خیلی بلند: مهم است که تعداد کلمات موضوع انتخابی نه آنقدر کوتاه باشد که پیام را به‌درستی منتقل نکند و نه آنقدر بلند که مخاطب از خواندن آن منصرف شود. به عنوان مثال «تخفیف» و «اگر می‌خواهید پولدار شوید، این ایمیل را با دقت بخوانید»، موضوعات نامناسبی هستند. رعایت کوتاهی و بلندی در متن ایمیل هم باید رعایت شود.
4- بیان واضح خواسته‌هایتان: همیشه با مخاطبتان صادق باشید. او را سردرگم نکنید و در درک صحیح پیام‌ها اصل سادگی و وضوح را در نظر بگیرید.. در واقع با درج کلماتی ساده، رنگ آمیزی خاص و اشکال مناسب تلاش نمایید تا مشتری نسبت به انجام خواسته‌ی شما علاقه‌مند گردد.

آنچه در قسمت بعدی خواهید دید!:

  • نگاهی گذرا به بازاریابی حضوری؟
  • آیا باید در کنار تبلیغات آنلاین, بازاریابی حضوری را نیز داشته باشیم؟
  • نمایشگاه, تلفن و سایر درگاه های ارتباطی را پیدا کنید

 

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

3 نظر

  1. خیلی عالی بود. ممنون از شما.

  2. خیلی مطلب مفیدی بود
    آقا عماد عزیز من حدود یه سال پیش تو Mailerlite و Mailchimp عضو بودم برای سایت قبلی ام و با اکانت جمیلی که برای اون سایت ساخته بودم.
    الان یه سایت جدید ساختم و میخواهم دوباره از این سرویس ها استفاده کنم با یه ایمیل دیگه مشکلی برای من پیش نمیاد؟ یعنی گیر ندند با یه آی پی دو تا ساختم
    اگه گیر میدند نمی شه اون ایمیل و اکانتی که قبلا درست کردما عوض کنم به این سایت جدیدم.
    و آخرین سوال Mailerlite هم فارسیش هست هم انگلیسی . فکر کنم فارسیش قیمتاش گرون تره درسته؟ از کدوم استفاده کنم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • باسلام؛
      در صورت ساخت اکانت جدید با ایمیل جدید مشکلی ایجاد نخواهد شد؛ پنل میلرلایت فارسی حدود 2 تا 5 درصد گرانتر از سرویس اصلی است اما این هزینه با توجه به پشتیبانی خوب فارسی ارزش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.