آموزش بازاریابی اینترنتی – قسمت چهارم: بازاریابی دهان به دهان

کم کم به قسمت های جذابی از سری آموزش های بازاریابی اینترنتی رسیده ایم؛ و امروز قصد داریم به ریزه کاری هایی از اصول بازاریابی ویروسی اشاره کنیم. در قسمت های گذشته به مواردی نظیر شروع بازاریابی ؛ ویژگی ها و ابزار مورد نیاز اشاره کردیم. شما می توانید از تگ آموزش بازاریابی کلیه قسمت های ارائه شده را دنبال نمایید.

نگاهی کوتاه به آموزش های بازاریابی اینترنتی تا این لحظه:

قسمت اول: از کجا شروع کنم؟

تعریف بازاریابی در بستر وب و اینترنت تا تشریح مهمترین و اولین گام در بازاریابی اینترنتی را در این قسمت با هم مرور کردیم.

قسمت دوم: ویژگی های وب سایت

داینامیک یا استاتیک؟؛ تجربه کاربری – UX؛ خلاقیت ؛ وب۲ و نقش کاربر؛ مهندسی سئو و… بخشی از مواردی است که در این فصل به آن پرداختیم.

قسمت سوم: مواد لازم برای بازاریابی

لیست طلایی چیست؟ بهترین پنل های ایمیل مارکتینگ کدامند؟ معجزات روسی؟ و چندین پرسش و پاسخ دیگر برای نوشتن چک لیست ابزار لازم در بازاریابی.

بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان چیست؟

در کتاب انفجار با دست خالی و در فصل تخصصی بازاریابی ویروسی در تعریف این روش می خوانیم که: بازاریابی ویروسی یکی از ارزانترین تکنیک های بازاریابی و در عین حال پرقدرت ترین آنهاست. هرچند در بعضی از کتب تعریف بازاریابی ویروسی را از بازاریابی دهان به دهان جداکرده اند اما از نظر من این تقسیم بندی غیر کاربردی است  به طور کلی بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان عبارت است از فرآیند ردوبدل شدن اطلاعات، به ویژه معرفی محصولات و خدمات به طور غیر رسمی ما بین دو یا چند نفر. در گذشته این پدیده صرفا محاوره‌ای و شفاهی محدود بود اما اکنون انواع دیگر گفتگوها نظیر ایمیل ، شبکه های اجتماعی و محتواهای اینترنتی نیز کاربرد دارند. مهمترین اصل در این روش اعتبار منبع است از این رو نسبت به سایر روش های ارتباطی فرق می کند یعنی، شخصی که اطلاعات ارائه می‌دهد، از نظر شخصي که اطلاعات دریافت می کند منبعی کاملا معتبر است. طبیعی است که ما به عنوان یک مصرف کننده توصیه دوستانمان را برای خرید یک محصول بیشتر از انبوه تبلیغات و آگهی ها خواهیم پذیرفت.

good news

 

مردم دوست دارند در مورد چه چیزهایی صحبت کنند؟

یک روز همسرم به اصرار از من خواست تا به سخنرانی کوتاه امیلی در مجموعه کنفرانس های ted گوش کنم، امیلی یک دختر شاداب بود که در نوجوانی به علت بیماری پاهای خود را از دست داده بود اما بعد از چندسال خانه نشینی تصمیم می گیرد با پاهای مصنوعی به آرزوی خود یعنی اسکی کردن دست پیدا کند امیلی به طور حیرت انگیزی در مسابقات قهرمانی جهان هم پیروز می شود و یک نمونه موفق شگفت آور بود درست مثل فیلم محبوب چهار شگفت انگیز. به گفته روانشناسان حیرت ترکیبی است از بهت، شگفتی و احترام. این حس معمولا وقتی به وجود می آید که شخص، یک چیز خیلی مهم می فهمد، زیبایی شگفت آوری می بیند یا تعالی و قدرتی را کشف می کند. به قول انیشتنین ” زیباترین حسی که ممکن است تجربه کنیم، رازگونگی‌ست که فقط در داستان هنر و علم راستین است. کسی که با چنین احساسی بیگانه است، از نظر من مرده است”  همین حس حیرت‌زدگی است که باعث شد سخنرانی امیلی را من هم مثل همسرم به دیگران نشان دهم.

علاوه بر حس حیرت وشگفتی به مواردی نظیر کاربردی بودن ؛ جایگاه سازی و داستان سرایی نیز می توان اشاره کرد؛ به عنوان مثال درباره اصل داستان سازی شنیدن این تجربه قطعا برای شما جذاب خواهد بود:

زمانی که من نوجوان بودم در یک مهمانی خانوادگی سس قرمز جدیدی را سر سفره دیدیم که طعم به شدت خوشمزه و متفاوتی را داشت. بعد از مهمانی همه چیز عادی شده بود و علارقم کیفیت خوب این برند جدید، دلیلی نداشت که من به دوستانم در مورد خوشمزگی یک سس قرمز حرفی بزنم تا اینکه داستان شکل گرفت، مادرم چند سوپر مارکتی در محل را برای خریدن این برند جستجو کرد ولی نتیجه ایی نداشت و از آنجایی که ما خانوادگی عادت به شنیدن نه نداریم! مادرم از طریق 118 شماره شرکت را پیدا کرد و با آنها تماس گرفت و گفت ما در محله ستارخان هیچ دسترسی برای خرید محصولات شما نداریم. مدیر آن بخش پشت تلفن ضمن عذرخواهی از مادرم آدرس دقیق منزل ما را ثبت کرد و با روی خوش قول داد حتما این موضوع را پیگیری می کند. چند روز بعد یک پیک موتوری بسته ایی را برای ما به عنوان هدیه تحویل داد شامل 30 بسته سس قرمز! و نامه ایی که در آن ضمن تشکر از ما بابت این اطلاع رسانی اعلام کرد که چند سوپرمارکت منتخب برای دسترسی به محصول ایجاد شدند و این سس ها هم هدیه ما به شما. حالا دیگر داستان سس های قرمزی که مثل کادوهای بابانوئل به دست ما رسیده بود نقل حرف های خانواده ما شده بود و برای همه داستان سس های خوشمزه را تعریف می کردیم.
اگر یکی از دوستان‌تان بیاید برای‌تان بگوید که یک‌بار فلان تعمیرکار، ماشین‌اش را درست کرده و هیچ پولی نگرفته است، همین خودش به دیدن صدها تبلیغ و مشاهده عینی و آزمون و خطا می ارزد.داستان ها نه وقت می گیرند نه زحمتی دارند. به ملموس‌ترین و قابل اعتمادترین حالت ممکن از یک محصول یا خدمات تعریف می کنند و غیر مستقیم آن را به بقیه پیشنهاد می کنند. تردید نکنید که مردم به دوستان‌شان بیش‌تر از شما اعتماد دارند.

 

internet-marketing-viral-marketing

 

چطور سر زبان ها بیفتیم و تکنیک های مسری کردن خدمات چیست؟

تکنیک های زیادی برای مسری کردن خدمات وجود دارد که از بین 6 راهکار ارائه شده در کتاب انفجار با دست خالی قصد دارم به 2 روش  فوق العاده در این مقاله اشاره کنم؛ اولین تکنیک ایجاد و راه اندازی باشگاه مشتریان است ؛  باشگاه آنلاین عبارت است از مجموعه‌ای از افراد انسانی که از شبکه‌های کامپیوتری به عنوان روش اصلی ارتباط و استفاده از مزیت های مجموعه مورد نظر استفاده می کنند. یکی از راه‌کارهایی که در حین نگارش برنامه کمپین باید به آن توجه کرد به عضویت در آوردن افراد در باشگاه مشتریان می باشد. این باشگاه یکی از سرمایه های اصلی بعد از کمپین است که ویژگی های ذیل را به همراه خواهد داشت:

  • افرادی که از باشگاه‌های استفاده می کنند همواره مایل به خرید بیشتر هستند.
  • در باشگاه آنلاین می توانید در 24 ساعت روز و 7 روز هفته از صدها نفر به طور همزمان میزبانی نمایید.
  • باشگاه‌ها منبع کسب اطلاعات معتبر از خریداران قبلی هستند که ما می توانیم به نظر آنها اعتماد کنیم.
  • افراد باشگاه آنلاین محدودیت مکانی ندارند و اصلا نیازی نیست که حتی در شهر یا کشور شما باشند.
  • باشگاه ها همراه در حال اضافه کردن مشتریان وفادار به مجموعه شما هستند.
  • راه اندازی باشگاه‌های آنلاین فعال یک سرمایه انکار ناپذیر در برگزاری کمپین های بعدی خواهد بود و….

علاوه بر باشگاه مشتریان به عنوان یک روش کارآمد می توانیم به نظریه “اثر اجتماع” اشاره کنیم که من آن را حقیقت تقلید کاران می نامم.

در اولین جلسه‌ای که با مسعود برای عقد یک قرار داد روبه رو شدم در همان دقایق اول فهمیدم که ترفندهای عجیب مسعود در فروش و بازاریابی از هیچ قاعده و قانونی پیروی نمی کند.اما یکی از پرفروشترین محصولات آموزشی بازار را در اختیار داشت. یکی از این ترفندها را سیاه لشگر اسم گذاری کردیم.
در سال 89 در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به طور اتفاقی غرفه ما و مسعود کنار هم بود و هر روز می توانستم از نزدیک روند بازاریابی تا فروش را کاملا بررسی کنم. در بین روش های متعدد روش سیاه لشگر یکی از جذابترین آنها بود، به این صورت که در زمان خلوتی نمایشگاه، حسابدار شرکت به همراه چند نفر از دوستان مسعود، جلوی غرفه تجمع می کردند طوری که مانع دید بازدید کنندگان از نمای داخلی غرفه می شدند و فقط صدای فروشنده به گوش می رسید که امکانات نرم افزار را بلند بلند توضیح می داد و سیاه لشگر هم با شوق و ذوق فراوان به توضیحات گوش می دادند و سوالات جالبی را هم حین توضیحات می پرسیدند. رفته رفته مردمی که در حال عبور از کنار غرفه بودند کنجکاو می شوند و در تقلید از سیاه لشگر در جلوی غرفه شروع به ایستادن می کنند حالا بعد از چند لحظه سیاه لشگر قیمت محصول را می پرسد و بلند می گویند”وای 40٪ تخفیف؟ بی نظیره” و شروع به خرید محصول می‌کنند! شاید باورتان نشود ولی اکثر مردم نیز در تقلید از خرید دچار یک بازاریابی عصبی می شوند و آنها هم شروع به خرید محصول می کنند. به همین راحتی!

این نگاهی بسیار کوتاه اما کاربردی به بازاریابی ویرسی بود؛ این اصل را در کسب و کار خود جدی بگیرید و سعی کنید اطلاعات و راهکارهای بیشتری را در این زمینه فرا بگیرید.

آنچه در قسمت بعدی خواهید دید!:

  • ناگفته هایی از بازاریابی چریکی!
  • استراتژی های آسان و ارزان برای بدست آوردن سودهای کلان در هر کسب و کاری

درباره‌ی عماد گوگانی

انگار همین دیروز بود... تابستان سال 86 که شروع حرفه ایی من در کار طراحی سایت و خدمات تحت وب بود و امروز توسعه بیش از 600 وب سایت ؛ برنامه ریزی حدود 10 کمپین تبلیغاتی آنلاین موفق و در نهایت نوشتن اولین کتاب تخصصی بازاریابی اینترنتی با نام انفجار با دست خالی.

همچنین ببینید

فیلم: فتوشاپ زنده! ایده ویروسی جالب از کمپین تبلیغاتی Adobe

در ویدیوی ویروسی زیر ایده جالب شرکت Adobe را می بینید که به صورت زنده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.